فرش زنجان در رکود به سر می‌برد/ هیئتی از تاجران فرش آمریکایی در ایران حضور می‌یابند

مدیر فرش استان زنجان با اشاره به این بازار صادرات فرش در ایران مناسب نیست، گفت: هیئتی از تاجران فرش آمریکایی امسال در ایران حضور می‌یابند. به گزارش اشراق24،سید محسن جعفری با بیان اینکه به احتمال زیاد این تاجران در دی ماه امسال در پایتخت کشورمان حضور می‌یابند، افزود: برداشته شدن تحریم‌ها می‌تواند در رونق […]

1مدیر فرش استان زنجان با اشاره به این بازار صادرات فرش در ایران مناسب نیست، گفت: هیئتی از تاجران فرش آمریکایی امسال در ایران حضور می‌یابند.

به گزارش اشراق24،سید محسن جعفری با بیان اینکه به احتمال زیاد این تاجران در دی ماه امسال در پایتخت کشورمان حضور می‌یابند، افزود: برداشته شدن تحریم‌ها می‌تواند در رونق صادرات فرش ایران تاثیر داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه این هیئت از تاجران آمریکایی با دعوت مدیر صادرات فرش ایران انجام شده و برخی از اعضای این هیئت ایرانی مقیم آمریکا هستند، بیان کرد: رکود فرش در استان زنجان نسبت به سال های گذشته بیشتر شده و امسال نیز این رکود نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه اگر تحریم‌ها برداشته شود با این تاجران قرار داد صادرات فرش بسته می‌شود، افزود: با رفع صادرات فرش به آمریکا انجام شده و فرش ایران به طور مستقیم به آمریکا صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه صادرات فرش از استان زنجان نسبت به سال گذشته 5 درصد کاهش پیدا کرده است، افزود: امسال 5 میلیون و 903 هزار دلار فرش از استان زنجان صادر شده است.

فرش

مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به کیفیت فرش‌های بافته شده در استان افزود: کیفیت فرش ابریشمی و سایر فرش‌های استان بسیار بالا و در مقایسه با استان‌های دیگر کیفیت فرش استان بسیار عالی است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه کیفیت در صادرات فرش تاثیر دارد، ابراز کرد: کیفیت هیچ تاثیری بر صادرات تاثیری ندارد چرا که در سال‌های گذشته که صادرات فرش مناسب بود حتی فرش‌های با کیفیت پایین نیز به فروش می‌رفت.

جعفری ابراز کرد: رکود حاکم بر بازار فرش جلوی رونق بازار فرش را دچار مشکل کرده و این وضعیت نیز به ضرر بافندگان فرش تمام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه فرش ایران قابل انتقال به کشورهای مصرف کننده نیست، گفت: برخی کشورهای فرش استان و ایران را خریداری نمی‌کنند.

فرش امروز به عنوان یک هنر و یک صنعت مورد توجه قرار دارد و دست اندرکاران در قالبهای مختلف به تحلیل جایگاه فرش می پردازند. در کنار جنبه هنری فرش، جایگاه صنعتی و اقتصادی این هنر دستی مطرح است به گونه ای که امروز سهم مهمی از صادرات ایران را فرش تشکیل می دهد.

در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای است که بافندگان با تاجران فرش در زنجان عقد قرار داد ندارند و در استان زنجان به ویژه در بیشتر روستا‌های استان جوانان به بافت فرش مشغول هستند اما وضعیت کنونی مشکلی جدی برای این بافندگان ایجاد کرده است.

در استان زنجان افرادی زیادی چرخ زندگیشان با فرش می‌چرخد و عدم مناسب بودن وضعیت بازار صادرات بر زندگی این افراد تاثیر بسیاری گذاشته است.

رکود چوب لایه چرخ زندگی بافندگان زنجان زنجان بوده و امرار و معاش برخی‌ها که با این راه تامین می‌شود دچار مشکل کرده است.

به رغم وجود طرح‌ها و نقش‌های مختلف در زمینه صنعت فرش ماشینی فرش دستباف همواره از صنعت و بازار فرش ماشینی پیش بوده است و هرگز فرش ماشینی توانسته رقیبی برای صنعت فرش دستباف محسوب شود.

در این میان فرش دستباف در زنجان جایگاه بالایی دارد هرچند فرش دستباف زنجان در سطح ملی و عرصه صادراتی به دلیل صادر شدن به نام استانهای دیگر نام و نشانی ندارد ولی صنعت فرش بافی استان زنجان با توجه به برخوردار بودن از پتانسیل بالا فرایند مطلوبی را در زمینه توسعه سهم صادراتی استان داشته باشد.

نبود تاجران فرش در زنجان سبب شده است که نام زنجان در صادرات وجود نداشته باشد و این یک مشکلی در بخش صادرات فرش برای زنجان محسوب می‌شود.

منبع:موج رسا