فرش خدابنده به فراموشی سپرده می شود/صنعت فرش خدابنده به کام دلالان قمی و همدانی

رئیس اتحادیه فرش بافان شهرستان خدابنده با بیان اینکه فرش این شهرستان در حال به فراموشی سپرده شدن است گفت: اکثر تاجران فرش از قم و همدان برای خرید این محصول به این خطه می آیند و دست رنج روستائیان خدابنده نصیب دلان و واسطه گرها می شود. به گزارش اشراق۲۴،مهدی محمدلو رئیس اتحادیه فرش […]

۳۴۶۶۳_۹۳۷رئیس اتحادیه فرش بافان شهرستان خدابنده با بیان اینکه فرش این شهرستان در حال به فراموشی سپرده شدن است گفت: اکثر تاجران فرش از قم و همدان برای خرید این محصول به این خطه می آیند و دست رنج روستائیان خدابنده نصیب دلان و واسطه گرها می شود.

به گزارش اشراق۲۴،مهدی محمدلو رئیس اتحادیه فرش بافان شهرستان خدابنده اظهار کرد: فرش خدابنده با سابقه طولانی و طرح های اختصاصی منطقه که برگرفته از فرهنگ و آداب و رسوم کهن خدابنده است، در سال های اخیر به دلیل مشکلاتی با رکود مواجه شده که با اندکی توجه بیشتر می توان رونق بیشتری به این عرصه داد.

وی افزود: شهرستان خدابنده، با دارا بودن نزدیک به هفت هزار بافنده فرش و گذشته طولانی که در بافت نقشه های سنتی و بومی منطقه دارد، می تواند نقش خوبی در تولید این محصول در سطح استان زنجان و اشتغال زایی داشته باشد.
رئیس اتحادیه فرش بافان شهرستان خدابنده ادامه داد: همچنین خدابنده با توجه به بافت سنتی و اشتغال به دامداری می تواند در تولید خامه مورد نیاز فرش مستقل بوده و نیاز تولید خود را برآورده کند، در حالی که خامه مورد نیاز از سایر استان ها به خدابنده وارد می شود.
محمدلو تصریح کرد: با توجه به هزینه های دستگاه های ریسندگی و تولید نخ با حضور دولت و حمایت در این عرصه علاوه بر اشتغال زایی در شهرستان و استفاده از پتانسیل های موجود، نخ تهیه شده با هزینه کمتری در اختیار تولیدکنندگان و بافندگان فرش قرار می گیرد.
رئیس اتحادیه فرش بافان شهرستان خدابنده تاکید کرد: نخ سفید خریداری شده به صورت سنتی در شهرستان رنگ رزی می شود، ولی رنگ های مورد نیاز نیز با توجه به نوع رنگ و قیمت تمام شده از شهرهای دیگر و حتی از چین وارد می شود.

وی افزود: با وجود اینکه شهرستان خدابنده سابقه دیرینه ای در گلیم و فرش و جاجیم بافی دارد و هنوز در روستاهای این شهرستان این کار انجام می شود ولی متاسفانه سود آن به جیب زنان روستائی نمی رود بلکه دست رنج آنها نصیب دلان و واسطه گرهایی که تاجر فرش هستند و اکثر از قم و همدان برای خرید این محصول به این خطه می آیند می شود.

*فرش خدابنده به ‌نام سایر شهرها فروخته می‌شود

ابوطالب افشاری رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان خدابنده گفت: با توجه به اینکه در خدابنده خریدار مستقیم بومی برای خرید فرش‌های دستباف وجود ندارد این امر سبب شده است تا علی‌رغم فعالیتی که بافندگان این شهرستان دارند صادرات فرش در این شهرستان متوقف باشد.

وی با بیان اینکه فرش‌های بافته شده توسط بافندگان خدابنده‌ای به نام شهرهای همدان و قم فروخته می‌شود، تصریح کرد: برخی افراد از شهرهای همدان و قم با مراجعه به این شهرستان و در اختیار گذاشتن امکانات و مصالح اولیه برای فرش‌بافی به فرش‌بافان فعالیت واسطه‌گری برای فروش فرش را انجام می‌دهند و به نام شهر خودشان این فرش‌ها را به فروش می‌رسانند.

 رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان خدابنده با بیان اینکه در مناطق شهری و روستایی خدابنده هیچ واسط بومی و داخلی برای فروش فرش وجود ندارد، اظهار کرد: فرش بافان خدابنده‌ای همواره با مشکلات بسیاری در حوزه بافت فرش داشته‌اند و نبود یک حامی و مشوق داخلی از خود شهرستان برای بافت فرش از جمله دیگر این مشکلات است.

*رکود عامل کاهش فروش محصولات تولیدی خدابنده

رییس صنعت، معدن و تجارت خدابنده در ادامه اشاره‌ای نیز به فعالیت ۴۴ واحد صنعتی در خدابنده داشته و خاطرنشان کرد: از این تعداد ۱۰ واحد به صورت فعال و ۳۴ واحد به صورت نیمه فعال و یا غیرفعال و تعطیل است که فعال کردن این واحدهای تعطیل و ارائه تسهیلات به آن‌ها از اولویت‌های امسال اداره صنعت، معدن و تجارت خدابنده است.

این مسئول ادامه داد: کاهش فروش محصولات تولیدی یکی دیگر از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشکلات تولیدی خدابنده است که علت اصلی آن رکودی است که در بازار کشور وجود دارد که این موضوع می‌تواند دلیلی برای کاهش فعالیت واحدهای صنعتی نیز محسوب شود و همچنین خوشبختانه در بخش تولید پوشاک و نساجی هیچ مشکلی از بابت تولید داخلی و فروش با برند خارجی و یا غیر ایرانی در این شهرستان وجود ندارد.

*راه‎اندازی بازارچه خود اشتغالی زنان در خدابنده

افشاری با اعلام این خبر که بازارچه خود اشتغالی زنان شهری و روستایی در شهرستان‎خدابنده راه‎اندازی می‌شود گفت: هدف از این طرح استقلال زنان است که بتوانند روی پای خود بایستند و درآمدزایی داشته باشند.

وی با بیان اینکه این بازارچه به صورت ملکی برای ارائه خدمات تولیدی و خدماتی خواهد بود افزود: کیفیت ، تنوع و جذابیت کارهایی که در شهرستان خدابنده مشاهده می شود فوق العاده است و براحتی می توان گفت بسیاری از این صنایع دستی با نوع خارجی خود نه تنها رقابت می کنند بلکه زیباتر و با کیفیت تر نیز هستند.

افشاری ادامه داد: دغدغه اصلی تولیدکنندگان صنایع دستی خدابنده عدم وجود مرکز فروش دائمی است برای محصولاتی که با سختی و تسهیلات تولید آنان را آغاز می کنند و باید منتظر برگزاری نمایشگاههای موقت در مناسبت ها باشندو راه اندازی بازارچه خود اشتغالی زنان در این زمینه بسیار راهگشاست.