علم باید الزاما در مسیر صلح و توسعه پایدار گام بردارد

استاد دانشگاه پیام نور قیدار گفت: علم باید الزاما در مسیر صلح و توسعه پایدار گام بردارد تا بتواند برای همه جوامع سودمند باشد. علی احمدی استاد دانشگاه پیام نور قیدار در گفت و گو با خبرنگار اشراق۲۴اظهار کرد: امروز ۲۰آبان ماه به نام روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه نامگذاری شده است […]

استاد دانشگاه پیام نور قیدار گفت: علم باید الزاما در مسیر صلح و توسعه پایدار گام بردارد تا بتواند برای همه جوامع سودمند باشد.
world-science-day-for-peace-and-development1

علی احمدی استاد دانشگاه پیام نور قیدار در گفت و گو با خبرنگار اشراق۲۴اظهار کرد: امروز ۲۰آبان ماه به نام روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه نامگذاری شده است و این روز یادآور مسئولیت همه دست‌اندرکاران، سیاستمداران، رسانه‌ها، دانشمندان و عالمانی است که هر یک به نوعی در توسعه علم گام برمی‌دارند.

وی افزود: روز جهانی علم برای صلح و توسعه یک رویداد سالانه است که نقش و اهمیت علم و فناوری برای رسیدن به توسعه پایدار را به کشورهای عضو یونسکو تاکید می‌کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: هدف از گرامیداشت این روز این است که به همه ملت‌ها یادآوری شود علم باید الزاما در مسیر صلح و توسعه گام بردارد تا بتواند برای همه جوامع سودمند باشد.

وی افزود: در حقیقت هدف این است که در چنین روزی به مردم یادآوری شود افزایش آگاهی‌های عمومی درباره اهمیت علم و دانش می‌تواند پلی بین علم و جامعه باشد و آنها را بیش از پیش به هم نزدیک کند.

*علم باید در خدمت توسعه پایداری قرار گیرد
این استاد دانشگاه ادامه داد: روز جهانی علم برای ما آغازی است که به یاد آوریم تا به امروز چگونه عمل کرده‌ایم، چگونه پژوهش کرده‌ایم، چگونه رفتار کرده‌ایم و چگونه سیاستگذاری کرده‌ایم. هر کس در این حوزه مسئولیتی را به‌ عهده دارد و باید برای عمل کردن به این مسئولیت کاری انجام دهد.

وی با بیان اینکه در دنیای امروز صلح و توسعه پایدار جایگاه مهمی دارد، تصریح کرد: امروز فقط رشد و توسعه اقتصادی ملاک نیست، بلکه توسعه پایدار مهم است. یعنی علاوه بر رشد و توسعه اقتصادی باید محیط زیست و محیط اجتماعی و فرهنگی را نیز به عنوان مولفه‌های دوم و سوم در حوزه‌ای که می‌خواهیم در آن توسعه ایجاد کنیم در نظر بگیریم.

احمدی تاکید کرد: در حقیقت امروز نسخه توسعه برای همه کشورها یکسان نیست بلکه باید مبتنی بر محیط فرهنگی و اجتماعی هر کشور باشد.

 *علم باید عمومی شود
وی در ادامه با تاکید بر وجود ارتباط بین علم و دانش و توسعه بومی کشور می‌گوید: گرچه دانشگاه‌ها در رقابتی درست یا غلط فقط به دنبال دسته‌بندی جهانی و عملکرد و پژوهش هستند، اما دغدغه اینکه کشور ما در حوزه اقتصاد و صنعت با چه مشکلی مواجه است و چه پژوهشی را باید دنبال کند نکته مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

احمدی با بیان اینکه اگر بدون برنامه‌ریزی در این زمینه عمل کنیم به هدف نمی‌رسیم، اذعان کرد: گرچه علم حوزه تخصصی دانشمندان و متخصصان است اما باید علم را عمومی کنیم. هرچه علم عمومی‌تر باشد و ترویج علم در لایه‌های مختلف جامعه ریشه داشته باشد، تقاضا برای علم کاربردی، یعنی علمی که بتواند کاری انجام دهد و مشکلی را حل کند نیز به مراتب افزایش خواهد یافت.

همه افراد به خصوص آسیب‌پذیرترین اقشار می‌توانند از دانش، علم، فناوری و نوآوری به عنوان اهرمی به منظور بسط و گسترش راه‌حل‌های خود برای نگرانی‌های مشترک بهره برده و به این ترتیب توسعه فراگیر را ممکن سازند.