عاشورا، معلّم اخلاق است/ شهادت و تشییع شهید حججی دنیا را لرزاند

امام جمعه قیدار در خطبه های نماز جمعه گفت: عاشورا، معلّم اخلاق است و دو صفحه دارد صفحه نورانی که تمام فضائل اخلاقی در اوج و قله وجود دارد و یک صفحه ظلمانی و تاریک دارد که تمام رذائل اخلاقی آن هم در اوجش در آن جمع است که باید از آن ها عبرت گرفت. […]

امام جمعه قیدار در خطبه های نماز جمعه گفت: عاشورا، معلّم اخلاق است و دو صفحه دارد صفحه نورانی که تمام فضائل اخلاقی در اوج و قله وجود دارد و یک صفحه ظلمانی و تاریک دارد که تمام رذائل اخلاقی آن هم در اوجش در آن جمع است که باید از آن ها عبرت گرفت.

به گزارش اشراق۲۴،حجت الاسلام موسوی امام جمعه قیدار در خطبه های نماز جمعه اظهار کرد: عاشورا، معلّم اخلاق است و دو صفحه دارد صفحه نورانی که تمام فضائل اخلاقی در اوج و قله وجود دارد و درس‌های اخلاقی آموزنده‌ای مثل صبر، ایثار، فداکاری و شهادت‌طلبی و… را به ما می‌آموزد؛ لذا شرکت‌کنندگان در جلسات عزاداری باید از مصائبی که راجع به شهدای گرانقدر کربلا و اسارت آل الله بیان می‌شود، سرمشق‌های اخلاقی بگیرند و در زندگی به آنها عمل کنند تا رستگار شوند و یک صفحه ظلمانی و تاریک دارد که تمام رذائل اخلاقی آن هم در اوجش در آن جمع است که باید از آن ها عبرت گرفت.
وی افزود: اقامۀ نماز اوّل وقت، به‌خصوص نماز جماعت، از هر عملی، حتّی عزاداری، مهم‌تر و افضل است و عزاداریها برای اقامه ارزش ها خصوصا نماز است و چنان‌که خود امام حسین(ع) نیز در روز عاشورا و در بحبوحۀ جنگ، نماز را به جماعت اقامه کردند و در زیارت ایشان نیز می‌خوانیم: «أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلَاه» چند سالی است بسیاری از هیئت‌های مذهبی ظهر تاسوعا و عاشورا، به اقامۀ نمازظهر می‌پردازند و به سیرۀ حضرت سیّدالشّهداء(ع) اقتدا می‌کنند.
امام جمعه قیدار ادامه داد: بانیان و مجریان جلسات عزاداری باید در نظر داشته باشند که عزاداری همراه با معرفت و شناخت، سبب ارتقای معنویّت و اخلاق و تکامل مخاطبان، به‌خصوص نسل جوانان باشد.
وی افزود: عزاداری، باید متعارف و به شکل سنّتی باشد و سوژه و بهانه دست بدخواهان تشیّع ندهد و شرکت در این‌گونه جلسات نیز خوب نیست و اگر تأیید کار آنها شمرده شود، جایز نیست.
امام جمعه قیدار ادامه داد: قمه زنی و چیزهای نظیر آن که موجب وهن تشّیع است و سوژه و بهانه دست بدخواهان شیعه می دهد باید به شدت خوداری شود.
وی به تشییع پیکر مطهر شهید حججی نیز اشاره کرد و گفت: محرم امسال حال و هوای دیگری دارد، تقارن ماه محرم با هفته دفاع مقدس و از طرفی شهادت شهید حججی محرم امسال را با محرم های سال های دیگر متفاوت کرد گویا با شهادت این سردار رشید صحنه عاشورا بازسازی شد حماسه کربلا و عرفان عاشورا تکرار شد و روز پنجم مهر که با مصادف با روز ششم محرم روز تشییع پیکر مطهر این شهید والا مقام بود روزمقدس به یاد ماندنی و تاثیر گذار در تاریخ ایران اسلامى خواهد بود.
امامجمعه قیدار ادامه داد: ویژگی شهید حججی این بود که از همه تعلقات دنیوى دل کند و با اخلاص تمام دل به ولایت سپرد و رضایت معشوق را بدست آورد و حجت خدا بر ما شد.
وی افزود: استکبار تلاش می کند یاد شهدا به فراموشی سپرده شود و هرگز یادمان نمی روز یک روزی برخی روزنامه‌های همین مملکت بعضی‌ها نوشتند که دیگر مردم نام شهید، رزمنده و جانباز می‌شنوند حالشان به هم می‌خورد ولی در تشییع پیکر این شهید عزیز در تهران و اصفهان و نجف آباد عشق و اردت این مردم را به شهدا دیدیم.
امام جمعه قیدار ادامه داد: شهید حججی در خاطرات خود می‌نویسد که برای عضو شدن در سپاه به امام رضا (ع) متوسل می شود و افتخار بزرگی برای سپاه است که جوان باصفایی مثل شهید حججی، آرزویش عضویت در سپاه است باید به سپاه که این چنین عاشق‌پرور است تبریک گفت باید به مقام معظم رهبری برای داشتن چنین سربازانی تبریک گفت.
وی افزود: این که مقام معظم رهبری می فرماید شهید مظهر قدرت یک کشور است یعنی این شهادت و تشییع این شهید دنیا را لرزاند.
امامجمعه قیدار ادامه داد: مردم عزیز ایران هیچ وقت قاتلان اصلی شهید حججی را فراموش نمی‌کنند قاتلان اصلی شهید حججی و مدافعین حرم آمریکا و اسرائیل است و مردم ایران می دانند آن خنجری که سر مطهر شهید حججی را از بدن جدا کرد توسط آمریکا و اسرائیل شده بود وزیر خارجه اسبق آمریکا،‌ گفته بود برای راه‌اندازی داعش با ۷۰ کشور مذاکره کردیم ما به خون همین شهید سر جدا قسم می خوریم که تا انتقام این شهید و دیگر شهدا را از داعش که عددی نیست از اسرائیل و آمریکا نگیریم و تا اسرائیل را از صحنه روزگار محو نکنیم آرام نخواهیم نشست.
امام جمعه قیدار به هفته نیروی انتظامی نیز اشاره کرد و گفت: قرآن کریم بر قراری امنیت را از اهداف بلند استقرار حاکمیت الله و ثمره حکومت صالحان معرفی می کند زیرا در صورت برقراری‏ نظم و امنیت در جامعه است که می‏توان به رشد و تعالی در تمامی ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، دینی ‏و علمی رسید خط مقدم تولید امنیت در جامعه نیروی انتظامی است پلیس چشم بیدار جامعه است جامعه امروز ما بی‏گمان قدردان خدمتگزارانی است که خدمت بدون منت را اساس کار خود قرار داده و پیام آور امنیت و آرامش درجامعه ایران اسلامی هستند.
وی افزود: کار نیروی انتظامی کار بسیار سخت حساس و خطیر است زیرا با جان و مال و ناموس مردم کار دارد.
امام جمعه قیدار اضافه کرد: نام پلیس در هرجامعه، به همان اندازه که براى تبه‏کاران و قانون‏شکنان باید مایه وحشت باشد، باید به همان مقدار براى مردمْ آرامش‏ بخش و امید آفرین باشد .
وی افزود: همکاری و همفکری و مشارکت همه دستگاه و مردم درامر برقراری امنیت در جامعه از جایگاه کلیدی برخوردار است اگر دستگاه و مردم با پلیس تعامل و همکاری نداشته باشد پلیس نمی تواند به وظیفه سنگین خود عمل نماید.
امام جمعه قیدار ادامه داد: اقتدار، عزت، احساس مهربانى و خدمت به مردم‏، دقت و مراقبت در انجام وظیفه قانونى‏، درست‏کارى و امانت‏دارى‏، دفاع از ارزش های اسلامی از ویژگى‏هاى اصیل نیروى انتظامى از دیدگاه مقام معظم رهبرى‏ است.
وی افزود: اساس کار نیروی انتظامی بر سه اصل و رکن «آگاهى»، «پیش‏گیرى» و «پى‏گیرى» استوار است و اولین قدم برای جلوگیرى از جرم آگاهی است و آگاهی در دو جهت لازم است اول این که مردم با قوانین و مقررات آشنا شوند دوم این که از تهدیدات اخلال‏گران و فرصت‏طلبان و روش‏هاى آنان آگاهى یابند تا در دام‏هاى‏ آنان گرفتار نگردند. اگر آگاهی نباشد پیش گیری امکان پذیر نیست.
امام جمعه قیدار به هفته تکریم سالمندان و روز جهانی سالمندان نیز اشاره کرد و گفت: سالمندان گنجینه های گران بها از تجربه های بسیار و اندوخته های ارزشمند هستند که تجربه و اندوخته آن ها می تواند راهنما و راه گشای جوانان و کسانی باشد که در سراشیبی زندگی هنوز تجربه ای ندارند و به همین خاطر نبی مکرم اسلام فرمودند: پیرمرد در میان خانواده اش همچون پیامبر در میان امت است و این فرمایش حاکی از نقش محوری سالمندان می باشد.
وی افزود: با سپری شدن بهار جوانی و رسیدن دوران کهولت سالمندان به توجه و رسیدگی بیشتر از سوی فرزندان و افراد جامعه نیاز دارند و به همین خاطر خداوند متعال در قرآن کریم به آن دوران حساس اشاره فرموده است.
امام جمعه قیدار به ۷مهر ماه سالروز شهادت حجت‏ الاسلام و المسلمین سیدعبدالکریم‏ هاشمى‏ نژاد و سرداران رشید اسلام؛ شهیدان فلاحى، فکورى، نامجو، کلاهدوز و جهان‏آرا اشاره کرد و گفت: این روز به روز بزرگداشت فرماندهان شهید دفاع مقدس‏ نامگذاری شده است ویژه گی فرماندهان دفاع مقدس این بود که خودشان جلو تر حرکت می کردند به بقیه رزمندگان می گفتند پشت سر ما بیایید.
وی افزود: ۷ مهر ماه روز آتش‏نشانى و ایمنى‏ نامگذاری شده یاد و خاطره شهدای عزیز آتش نشانی را گرامی می داریم و این روز را به همه جان بر کفان آتش نشانی که خود را به خطر می اندازند تا انسان ها را نجات دهند تبریک عرض می کنم.