شهر زنجان ملک شخصی رانندگان تاکسی / تعیین تکلیف رانندگان تاکسی برای مردم

شهر زنجان در حال حاضر به دلیل عملکرد بد برخی رانندگان تاکسی به نظر می‌رسد به ملک شخصی آنان تبدیل شده است.به گزارش ثبیر، رانندگی تاکسی از جمله مشاغل سخت است و این امر را نمی‌تواند کسی کتمان کند، اما رفتار برخی از رانندگان تاکسی به قدری زشت است که باید نسبت به چنین حرکاتی […]

شهر زنجان در حال حاضر به دلیل عملکرد بد برخی رانندگان تاکسی به نظر می‌رسد به ملک شخصی آنان تبدیل شده است.13920603000001_PhotoAبه گزارش ثبیر، رانندگی تاکسی از جمله مشاغل سخت است و این امر را نمی‌تواند کسی کتمان کند، اما رفتار برخی از رانندگان تاکسی به قدری زشت است که باید نسبت به چنین حرکاتی اعتراض کرد.

در کنار همه مشکلاتی که رانندگان تاکسی برای مردم به وجود می آوردند باید رفتار زشت برخی از این افراد را نیز مردم تحمل کنند.

این روزها با گشتی در شهر زنجان که چندان هم مشکلات تازه به نظر نمی‌رسد، علاوه بر انتظارهای طولانی مردم برای سوار شدن به تاکسی برای رسیدن به مقصد با وجود اینکه حداقل پنج تا 10 تاکسی جلوی چشمت ایستاده‌اند و به سرما و گرمایی که تو تحمل می‌کنی، بی‌تفاوتند، منتظر مشتریانی با پول بیشتر هستند، امر برخی رانندگان به اینکه کدام تاکسی سوار شو و کدام نه قصه جدیدی است که در سطح شهر زنجان دیده می‌شود.

خودت که راننده باشی تازه می‌فهمی شهر در اختیار رانندگان تاکسی است و اگر جرات داری لحظه‌ای از آنها سبقت بگیر یا در مسیر آنها در حرکت باش، تا با تصادفی حال تو را جا بیاورند.

تازه این تنها مشکل شهر زنجان در خصوص رانندگان تاکسی نیست، رانندگان تاکسی می‌توانند هر جا که دلشان می‌خواهد، شما را پیاده کنند و اصلا توجهی که دور میدان می‌خواهی پیاده شوی، به بهانه شلوغی تو را آن سر شهر پیاده کنند، عجیب‌تر اینکه وقتی اعتراض هم می‌کنی، در کمال ناباوری با فحش‌های راننده مواجه شوی.

برخی از رانندگان تاکسی نیز به خود اجازه می‌دهند، بدون طلب حلالیت و به روی آوردن خودشان که باقی مانده پولت را بر نمی‌گردانند،اصلاً به فکر روز قیامت خود هم نباشند، بارها و بارها صحنه‌های درگیری مردم با رانندگان تاکسی را می‌بینی که اضافه پول مردم را نمی‌دهند.

بدتر از این تاکسی‌ها موجب افزایش ترافیک در محدوده مرکزی شهر زنجان شده‌اند، چون اکثر این آقایان به صورت دربستی کار می‌کنند و اصلاً برایشان مهم نیست، چند ساعت جلوی چشمشان منتظر تاکسی باشی.

تازه بدتر از این هم وجود دارد، وقتی مسیر همیشگی را مطابق معمول سوار تاکسی می‌شوی و راننده تاکسی 500 تومان تو را می‌گیرد و هر چه می‌گویی، این مسیر محل کار من است، هر روز یک مسیر است، امروز چرا دو مسیر شده، توجهی نمی‌کند و تو در دل او را به خدا می‌سپاری، اما همین که چند قدم دور می‌شوی، می‌گویی خدایا، شاید احتیاج دارد، بخشیدمش.

با وجود چند هزار تاکسی در زنجان، مردم ناچارند از وسایل نقلیه شخصی که هیچ اعتباری به آنها نیست استفاده کنی و عواقب چنین کاری هم به عهده خودت است، نه راننده تاکسی که بدون توجه به وجدانش تو را راحت تنها می‌گذارد.

اینها بخشی از اظهارنظرهای مردم زنجان درباره عملکرد برخی رانندگان تاکسی است بسیاری از تاکسی‌ها به صورت گردشی کار می‌کنند، برخی تاکسی‌ها در ساعات پر مسافر به صورت خطی و در ساعات غیر از کار به صورت گردشی به جابه‌جایی مسافران می‌پردازند، با وجود ازدحام تاکسی‌ها در هسته مرکزی شهر، شهروندان باز هم منتظر تاکسی می‌مانند چرا که بیشتر تاکسی‌ها به دنبال مسافر دربستی هستند بعضی از آنها معتقدند که بنزین فروشی از مسافرکشی عادی درآمدزاتر است.

برخی رانندگان تاکسی معتقدند که درآمد خوبی کسب نمی‌کنند، اما آنها که با برنامه‌ریزی و نظم عمل می‌کنند با این حرف موافق نیستند، یک راننده تاکسی می‌گوید، آنهایی که راضی نیستند خیلی‌هایشان صاحب تاکسی نیستند بلکه راننده‌اند، آنها باید بخش زیادی از درآمد خود را به صاحب تاکسی بدهند، بنابراین درآمدشان کم می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: من صاحب تاکسی هستم صبح زود می‌آیم و تا ساعت 12 کار می‌کنم بعد می‌روم خانه و استراحت می‌کنم و بعد از ظهر می‌آیم روزی 30 هزار تومان به طور میانگین درآمد دارم.

یک راننده دیگر هم معتقد است، رانندگی با تاکسی کار سختی است و درآمدش هم برای زندگی در شهری چون زنجان بالا نیست، اما اگر کسی با توکل به خدا و با هدف خدمت به مردم کار کند درآمدش برکت پیدا می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه چرا گردشی کار می‌کند می‌گوید: امتیاز خط های پر مسافر گران است، در خطوط کم مسافر هم نمی شود کار کرد بنابراین مجبورم گردشی کار کنم.

بیشتر رانندگان تاکسی از درآمد و شغل خود راضی نیستند، اما این دلیل نمی‌شود که مردم روی زمین بمانند، به نظر می‌رسد ضعف مدیریت و نظارت بر وضعیت تاکسیرانی در زنجان پایان ندارد.

در حالی که خیابان‌های مرکزی شهر باید بیشتر در تسخیر اتوبوس‌ها باشد، اما به دلیل ضعف عملکرد اتوبوسرانی، تاکسی‌ها طرفدار پیدا کرده‌اند با این حال، ضعف عملکرد آنها عملا به تشکیل صف‌های طولانی مسافران منتظر برای اتوبوس و تاکسی منجر شده است.

عمده رانندگان تاکسی در زمانی که ندایی به گوششان می‌رسد که کرایه‌ها افزایش می‌یابد، بی‌آنکه منتظر تصمیم شورای شهر بمانند خود کرایه را به دلخواه افزایش می‌دهند.

با رصد عملکرد برخی تاکسیرانان شهری می‌توان دریافت که درصد تخلف تاکسیرانان بیش از رانندگان اتوبوس است، از تخلفاتی چون دربست سوار کردن که بگذریم، فرهنگ نادرست توقف در هر جای خیابان و سوار و پیاده کردن مسافران مهم‌ترین تخلف بسیاری از رانندگان تاکسی است.

توقف و سوار کردن مسافر در خطرناک‌ترین جای خیابان و میدان‌ها مهم‌ترین تخلف بسیاری از تاکسیرانان زنجانی است و هیچ کس هم نمی‌تواند به آنان اعتراض کند.

وقتی به عملکرد یک تاکسیران که در یک خیابان با انداختن یک چرخ خودرو در لاین مخالف (میخ کوبی) در حال سبقت از خودروها بود، اعتراض می‌کنم شروع به ناسزاگویی می‌کند و شهر را ملک خودش می‌داند، با اینکه آنان تجربه بالایی دارند ولی با مسدود کردن مسیر راست‌گرد معابر و تقاطع‌ها موجب اتلاف وقت رانندگان دیگر می‌شوند، این امر در تقاطع‌ها به تشدید ترافیک دامن می‌زند، از طرفی چون تاکسی هستند، دوبله هم پارک می‌کنند اما دریغ از نظارت و برخورد.

* بی‌توجهی به عابران پیاده

همان طور که در شهر به دنبال تهیه گزارش از نحوه رانندگی تاکسی داران هستم، تاکسی زرد رنگی را مشاهده می‌کنم که بدون توجه به خط کشی عابر پیاده و محل تردد عابران، تاکسی خود را در مقابل ورودی خیابان به پیاده‌رو و درست روی خط عابر پیاده پارک می‌کند و به فروشگاهی در همان نزدیکی می‌رود، این در حالی است که افرادی که قصد عبور از خیابان یا ورود به پیاده‌رو را دارند باید مسافتی را در کنار خیابان طی کنند تا به پیاده‌رو وارد شوند و یا بتوانند از روی خط عابر پیاده عبور کنند، هر چند بسیاری از رانندگان خودروهای شخصی نیز حقوق عابران پیاده را رعایت نمی‌کنند ولی باید دانست که رانندگان تاکسی الگوهای رانندگی شهر هستند.

* حضور کمرنگ گشت‌های بازرسی

البته نکته‌ای که باید در بررسی علت تخلفات یا شیوه بد رانندگی برخی از رانندگان تاکسی به آن توجه کرد، حضور کمرنگ گشت‌های بازرسی و کنترل سازمان و سازمان تاکسیرانی است.

اگر این بازرسان به طور چشمگیر در شهر حضور داشته باشند و بر رانندگی و نحوه کار رانندگان سازمان‌های خود نظارت دقیق کنند، شاید بتوان در آینده شاهد کاهش تخلفات و بهبود وضعیت رانندگی تاکسی‌داران بود.

رفتارهایی که امروز از برخی رانندگان شهر و به خصوص برخی رانندگان تاکسی‌های شهری مشاهده می‌شود، حکایت از واقعیت تلخی چون تعیین و تکلیف رانندگان تاکسی برای مردم است.

مردم به هر سازی که رانندگان تاکسی می‌زنند، متمایل می‌شوند و مجبورند برای رفتن به محل مورد نظر خود رفتار امر گونه رانندگان تاکسی را تحمل کنند.

فارس امیدوار است این گزارش بتواند تلنگری به سازمان‌های ناظر بر امور تاکسی‌ها در زنجان باشد.