شرکت‌های توانمندی در حوزه صادرات محصولات کشاورزی در استان زنجان نداریم

رئیس اتاق بازرگانی بابیان اینکه پتانسیل در بخش صادرات محصولات کشاورزی بالا است گفت: در این زمینه نیز با مشکلات متعددی روبرو هستیم و متأسفانه شرکت‌های توانمندی در حوزه صادرات محصولات کشاورزی در استان زنجان نداریم.

به گزارش نسیم اشراق،علی یگانه‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به عمده صادرات محصولات کشاورزی در استان زنجان اظهار کرد:: پتانسیل صادراتی برای محصولات کشاورزی خیلی بالایی داریم و در این زمینه با مشکلات متعددی روبرو هستیم یکی از عمده مشکلات این حوزه نبود شرکت صادراتی کشاورزی قوی در استان زنجان است.

وی تصریح کرد: در این زمینه اقدامات لازم و اولیه با توجه به فراخوان‌های متعدد انجام‌گرفته بود ولی متأسفانه استقبالی از سرمایه‌گذاران در این زمینه صورت نگرفت.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری را نمی‌توان وادار به سرمایه‌گذاری اجباری در حوزه‌ای کرد تصریح کرد: در منطقه طارم محصولات سیر، انار و زیتون ظرفیت صادرات به مناطق مختلف کشور را دارند ولی متأسفانه بحث اصلی عدم مدیریت لازم در این زمینه است.

وی با بیان اینکه امسال برداشت زیتون در منطقه طارم ۲ برابر بود، خاطر نشان کرد: امسال ۱۱۰ هزار تن تولید زیتون را در استان زنجان داشتیم ولی متأسفانه به دلیل عدم مدیریت در بخش کشاورزی و نبود شرکت‌های قوی در حوزه صادرات، کشاورزان با مشکل فروش آن مواجه شدند.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان با تأکید بر اینکه محصولات کشاورزی بعد از به ثمر رسیدن به قیمت نازل از تولیدکنندگان خریداری می‌‌شوند گفت: سود وارده به جیب واسطه گران این عرصه می‌رود.

وی افزود: در بحث فرآوری روغن‌زیتون شرکت‌هایی در استان زنجان باید ایجاد شوند تا بتوانند فعالیت‌های مثمر ثمر دراین‌باره داشته باشند که گاه به واحدهای صنعتی به دلیل مسائل زیست‌محیطی مجوز داده نمی‌شود.

یگانه فرد افزود: سود و منفعتی که باید در امر فرآوری محصولات به جیب کشاورز برسد به دست واسطه‌گر رسیده و عدم مدیریت لازم در این زمینه انجام‌گرفته است.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان ابراز کرد: آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های جدید در حوزه صادرات هر ۱۰ الی ۱۵ روز صادر می‌شود که این کار فعالان این عرصه را دچار مشکل می‌کنند.

وی افزود: روند صادرات امسال حدود ۱۴ تا ۱۵ درصد افزایش داشته اما به دلیل تورم و قیمت‌های نجومی روند افزایش صادرات مطرح‌شده قابل توجه نیست.