سهرورد،سرزمینی ناشناخته با طبیعتی بکر و زیبا مکانی مناسب برای مسافران نوروزی+تصاویر

سهرورد منطقه ای خوش آب و هوا در شهرستان خدابنده است، منطقه ای با پیشینه غنی و تاثیرگذار تاریخی و فرهنگی که زادگاه شیخ شهاب الدین سهروردی است. سهرورد منطقه ای که آنجا را با نام فلیسوف و دانشمند بزرگ ایرانی شیخ شهاب الدین سهروردی می شناسند دارای طبیعتی بکر و آثار تاریخی متنوع و […]

سهرورد منطقه ای خوش آب و هوا در شهرستان خدابنده است، منطقه ای با پیشینه غنی و تاثیرگذار تاریخی و فرهنگی که زادگاه شیخ شهاب الدین سهروردی است.۲۴۱۰۰۵۹

سهرورد منطقه ای که آنجا را با نام فلیسوف و دانشمند بزرگ ایرانی شیخ شهاب الدین سهروردی می شناسند دارای طبیعتی بکر و آثار تاریخی متنوع و ارزشمندی است که در گذشته توجهی به آن نشده بود.

به گزارش اشراق۲۴،طبیعت بکر و زیبای مناطق سهرورد و کرسف  دارای جاذبه های گردشگری متنوع و در عین حالا ناشنتاختده ای هستند که پذیرای گردشگران و مسافران نوروزی  هستند.

جنگلهای زیبا و طبیعت زیبای سهرورد و کرسف،بقعه امامزاده قاسم ( ع )، منطقه باستانی دژالریج، کتیبه سنگی یازلی داش، قلعه کیوان، آبشار زیبای شارشار، کوچه باغ، منطقه نمونه گردشگری، خانه ای تاریخی شیخ اشراق  آثار  ارزشمندی هستند که پذیرای گردشگران هستند.

کارشناسی ارشد باستان شناسی گفت: همان طو که می دانیم منطقه سهرورد و کرسف به لحاظ زیست محیطی و اکوسیستمی از دورانهای پارینه سنگی مورد توجه اقوامی بوده که وارد این منطقه می شدند .

وجود چشمه های آب و فعال بودن آنها در طول سال در ارتفاعات شمالی کرسف و سهرورد این نقاط مرتفع را برای زندگی غارنشینان مساعد کرده است

علی نقدی  افزود: وجود چشمه های آب و فعال بودن آنها در طول سال در ارتفاعات شمالی کرسف و سهرورد این نقاط مرتفع را برای زندگی غارنشینان مساعد کرده است به طوری که آثاری از دوران پارینه سنگی مثل تبر های سنگی و سر تیرهای سنگی که زندگی غار نشینی را در این منطقه ثابت می کنداز غارهای موجود در ارتفاعات این منطقه بدست آمده است.

بخاطر کمبود اطلاعات باستان شناسی تا اندازه ای تاریخ این منطقه در هاله ای از ابهام قرار دارد

وی ادامه داد: به خاطر کمبود اطلاعات باستان شناسی تا اندازه ای تاریخ این منطقه در هاله ای از ابهام قرار دارد ولی به احتمال زیاد در هزاره سوم پیش از میلاد این منطقه مسکونی بوده و از فعل و انفعالات تمدنی منطقه برخوردار شده است.

نقدی  افزود: زنجان در دوران  تاریخی و در دوران مادها جزو ماد اتروپاتن یا ماد کبیر محسوب می شد.از آثار این دوران فقط ما می توانیم به اسامی بعضی از روستاها مثل روستای مادآباد در منطقه شمالی شهر سهرورد بسنده کنیم.

کارشناسی ارشد باستان شناسی افزود: از دوران هخامنشی ما فعلا آثاری در این منطقه نداریم و براساس آثار و شواهد تاریخی می توان گفت که سیستم حکومتی در منطقه وجود نداشته و کمبود لوازم جنگی در قبور باستانی موید این موضوع هست که بر خلاف تمدنهای مستقر در فلات مرکزی ایران ،مردمان این منطقه به علت وجود چشمه سارها و منابع آبی فراوان به کشت وکار کشاورزی مشغول بوده اند و یک امنیت نسبی در منطقه وجود داشته است.

کارشناسی ارشد باستان شناسی گفت: در دوره اشکانی و ساسانی به احتمال زیاد منطقه کرسف و سهرورد از رونق قابل ملاحظه ای برخوردار بوده اند وجوامع پیشرفته تری در این منطقه سکونت داشته اند و آثاری  که از این دوران در گوشه و کنار این مناطق به دست آمده تا اندازه ای این موضوع را ثابت می کند.

نقدی افزود: اما بعد از آنکه زنجان در زمان خلافت عثمان به دست سردار مشهور عرب براء بن عازب فتح می شود رهنمود های دین مبین اسلام و قرآن کریم با قرارگیری در بستر کنجکاو و ذهن خلاق مردمان این منطقه مسیر پیشرفت و ترقی را برای دانشمندان هموار می کند.

وی ادامه داد: به هر تقدیر مدارک باستان شناسی و متون تاریخی حاکی از رونق حیات این منطقه در سرتاسر دوران اسلامی بویژه از قرنهای چهارم به بعد با ظهور دانشمندان مختف دارد که از جمله آنها شیخ ابی الحسن احمد ابن فارس زهراوی کرسفی است که در اوایل قرن چهار در کرسف می زیسته  و حدود ۲۸ اثر ارزشمند از خود به یادگار گذاشته است.

نقدی افزود: بعد از آن تحصیل علم در این منطقه رو به رشد می رود به طوری که در اواخر دوران سلجوقی و خوارزمشاهی ظهور دانشمندان مختلف را در این منطقه می بینیم.از جمله آن می توان به ابولحسن علی بن مسلم سهروردی اشاره کرد که در سال ۵۳۳ در دمشق در گذشته است و شیخ ابوالاکرم سهروردی که در سال ۵۵۰ در گذشته است.

نقدی ادامه داد:  بعد از آن ظهور دانشمند بزرگ این منطقه را می بینیم که در سال ۵۴۹ه.ق در سهرورد پا به عرصه ظهور می گذارد.

وی گفت: شیخ ابو حفص عمر سهروردی  ،عارف مشهوری که سعدی در عرفان از وی تبعیت می کندکه در سال ۶۳۲ وفات نموده است.

نقدی افزود: عموی شیخ ابو حفص شیخ ابو النجیب سه۸روردی که استاد نظامیه بغداد بودو در سال ۵۶۳ وفات نموده است رئیس الدین عبدالملک سهروردی کدخدا و مشرف دربار سلجوقیان، ابوا لفتح سهروردی عالم فاضل و نیکو خط بود.

به گفته نقدی آغاز حمله مغول به ایران در سال ۶۱۲ در زمان خوارزمشاهیان  رخ می دهد.وقتی مغولها به ایران حمله می کنند سهرورد اهمیت فرهنگی خود را از دست نمی دهد زیرا  دانشمندان  این منطقه به مناطق مختلف فرار می کنند.ولی به خاطر بنیه فرهنگی قوی این شهر دوباره به آفریدن دانشمندان مشهوری در دوره ایلخانی مبادرت نمود.که از جمله عزالدین سهروردی، عمادالدین سهروردی، کمال ادین سهروردی، محی الدین عبدالقاهر سهروردی که در دوره ایلخانی مورد حمایت خواجه نصیرالدین طوسی بوده است.

وی ادامه داد: احمد سهروردی خطاط  که در زمان حمله هلاکو به بغداد از خطاطان مشهور خط نسخ ایرانی بوده است، شمس الدین امام محمد سهروردی که مولف کتاب تاریخ حکما بوده و به نقل حکمت های مختلفی از انبیاء نیز پرداخته است.

مشاهیر سهرورد بعد از دورانهای تاریخی ایلخانی ناصر علی سهروردی از شعرای نیمه دوم قرن یازدهم، علامه عبداله مامون سهروردی، مولانا عبیداله سهروردی مشهور به بحرالعلوم که مهاجر به ایالت بنگال هندوستان بودندبه همین دلیل در ایالت بنگال هندوستان نام شهر سهرورد به خاطر این خاندان و فرقه دراویش سهروردیه مشهور است.