سرشماری با روش جدید به صورت آزمایشی در شهر قیدار اجرا می‌شود

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: سرشماری با روش جدید ” ثبتی مبنا ” به صورت آزمایشی طی چند ماه آینده در شهر قیدار اجرا می‌شود. به گزارش نسیم اشراق به نقل از ایرنا،احمد خداوردی با بیان اینکه سرشماری ۱۴۰۵ با روش جدید “ثبتی‌مبنا” انجام می شود، افزود: در روش ثبتی مبنا، […]

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: سرشماری با روش جدید ” ثبتی مبنا ” به صورت آزمایشی طی چند ماه آینده در شهر قیدار اجرا می‌شود.

به گزارش نسیم اشراق به نقل از ایرنا،احمد خداوردی با بیان اینکه سرشماری ۱۴۰۵ با روش جدید “ثبتی‌مبنا” انجام می شود، افزود: در روش ثبتی مبنا، داده‌ها به صورت مستقیم از جمعیت، جمع‌آوری نمی‌شود و این کار با استفاده از داده‌های اداری نگهداری‌شده در بانک‌های اطلاعاتی دستگاه‌های مختلف اجرایی و خدماتی کشور انجام می‌گیرد.
وی با بیان اینکه تغییر نظام سرشماری سنتی ایران به شیوه سرشماری ثبتی‌مبنا از سال ۱۴۰۵ مصوبه هیات وزیران در سال ۱۳۹۹ است، افزود: تمام سرشماری‌های انجام شده در گذشته، با شیوه کلاسیک یا سنتی و با عملیات پیچیده و هزینه‌بر (مراجعه حضوری به خانوار و تکمیل اطلاعات پرسشنامه بر اساس اظهار پاسخگو) اجرا شده است و گرچه نتایج حاصل از سرشماری‌های سنتی بسیار باارزش است، اما با افزایش جمعیت کشورها و افزایش روزافزون تقاضاهای آماری کاربران و سیاستگذاران در خصوص اطلاعات آماری بیشتر و دقیق‌تر و در فواصل زمانی کمتر در چارچوب نظام‌های مدرن برنامه‌ریزی از یک سو و سنگین بودن و مشکلات اجرای آنها از سوی دیگر کشورها را بر آن داشته است تا به سمت روش‌های بهینه‌تر انجام سرشماری پیش بروند.
خداوردی ادامه داد: با توجه به پیشرفت تکنولوژی و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در کشورها، داده‌های اداری فراوانی توسط دستگاه‌های اجرایی گردآوری شده و اطلاعات ثبتی در حوزه‌های مختلف شامل: اطلاعات افراد، خانوارها، مکان‌ها و سایر ویژگی‌های اجتماعی اقتصادی در قالب پایگاه‌های داده جمع‌آوری می‌شود.
وی اظهار داشت: به‌منظور دستیابی به شاخص‌ها و اطلاعات آماری مورد نیاز کاربران به‌ویژه نظام برنامه‌ریزی کشور و بهره‌گیری از این داده‌های ثبتی ارزشمند، اجرای سرشماری‌ها و طرح‌های آماری با استفاده از روش‌های به‌روز، بیش از پیش ضرورت پیدا کرده است و بر همین اساس، از سال ۱۴۰۵ شیوه جمع‌آوری اطلاعات در سرشماری ثبتی مبنا انجام می‌پذیرد.
خداوردی خاطرنشان کرد: اجرای این روش گامی مثبت در جهت دستیابی به افق چشم‌انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی ایران از طریق تهیه و پیاده‌سازی نقشه جامع شبکه ملی آمار با اهداف و برنامه‌های آماری میان‌مدت و بلندمدت به‌شمار می‌آید.
وی گفت: در روش جدید سرشماری ضمن اینکه زمان و هزینه‌های گردآوری و تولید داده‌های آماری سرشماری‌ها به‌شدت کاهش می‌یابد، با نیروی انسانی نسبتا محدود، یک سیستم جامع ثبت‌های آماری با کیفیت و پایدار برای همیشه ایجاد می‌شود.
سرپرست مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان افزود: با وجود فواید فراوان سرشماری ثبتی مبنا متاسفانه اجرای این روش، با محدودیت‌های زیادی روبرو است که در بسیاری از موارد، نیاز به زیرساخت‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و شناخت مدیریتی دارد.