زعفران حلقه مفقوده در خدابنده/در صورت حمایت شرکت صادراتی زعفران در خدابنده احداث می کنم

  کارآفرین جوان خدابنده ای با بیان اینکه کشت زعفران حلقه مفقوده در این شهرستان است گفت: در صورت حمایت مسئولان شرکت صادراتی زعفران در خدابنده احداث می کنم. به نقل از اشراق۲۴،بیش از چند سال است که رهبر معظم انقلاب از ضرورت توجه به اقتصاد با تکیه بر توانمندی داخلی صحبت می‌کند و در […]

 

کارآفرین جوان خدابنده ای با بیان اینکه کشت زعفران حلقه مفقوده در این شهرستان است گفت: در صورت حمایت مسئولان شرکت صادراتی زعفران در خدابنده احداث می کنم.

به نقل از اشراق۲۴،بیش از چند سال است که رهبر معظم انقلاب از ضرورت توجه به اقتصاد با تکیه بر توانمندی داخلی صحبت می‌کند و در این راستا یک جوان خدابنده ای آستین همت را بالا زده است و با اشتغالزایی برای چندین نفر اقتصاد مقاومتی را در این شهرستان معنا کرده است.

محمد جواد بیاتی یک از کافرینان جوان شهرستان خدابنده در گفت و گو با خبرنگار اشراق۲۴اظهار کرد: متولد سال ۷۱در خدابنده دارای لیسانس مدیریت بازرگانی از دانشگاه زنجان و مجرد هستم.

وی افزود: خواهرم دانشجوی مقطع دکتری در رشته کشاورزی بود و اکثر کارهای عملی پایان نامه اش که بر روی زمین کشاورزی صورت می گرفت را انجام می دادم و همین کار باعث علاقه ام به کارهای کشاورزی شد به علاوه اینکه منطقه ما کشاورزی است و چند مدتی با وحید قاسمی پشتیبان قارچ شهرستان خدابنده نیز کار کرده بودم و اطلاعاتی در این زمینه از وی  بدست آورده بودم.

کارآفرین قیداری ادامه داد: از سال ۸۸ کار پرورش قارچ را آغاز کردم و بعد از مدتی به این فکر افتادم که به کار پرورش زعفران در منطقه خودمان بپردازم.

وی افزود: از انجایی که مشکل کم آبی داریم و کشاورزان منطقه ما با توجه به زحمتی که می کشند سود آنچنانی نمی کنند و محصولاتشان زمانی به بازار می آید که از حالت نوبرانه خارج شده است و اخر زمان برداشت محصول در شهرهای دیگر است مرا به فکر این انداخت که کاری برای پیشرفت کشاورزی منطقه و کشاورزان انجام دهم.

بیاتی اضافه کرد: در ابتدا دوره هایی را در خراسان شمالی که مهد پرورش زعفران در کشور است گذراندم و سپس به صورت ازمایشی در ۱۰۰متر زمین کار کاشت زعفران را آغاز کردم.

وی افزود: شهرستان فاروج خراسان شمالی نزدیک ترین آب و هوا را به شهرستان خدابنده دارد و بهتریت بذر زعفران با کمترین آلودگی در آنجا وجود دارد.

بیاتی ادامه داد: زعفران گیاهی سرما دوست است که اختلاف سطحش باید از سطح دریا بالاتر باشد و شرایط جغرافیایی مناسب باعث می شود که بهره وری آن بیشتر و عیار گلش بالا برود به طوری که از هر ۶۰ کیلو گل می توان یک کیلو زعفران برداشت کرد.

وی افزود: منطقه خدابنده به دلیل داشتن خاک غنی و آب و هوای مناسب پتانسیل بالائی در کشت زعفران دارد به گونه ای که کیفیت این محصوال در این منطقه حتی بالاتر از زعفران خراسان است.

بیاتی ادامه داد: زعفران به لحاظ اقتصادی دارای ارزش بالائی است زیرا که گیاهی هفت ساله است و کار کشت و برداشت آن همانند بازی دو طرف برد است و هر فت سال یک بار کشت می شود در حالی که دیگر محصولات باید هرسال کشت شوند ول زعفران رایک سال کشت می کنیم و بعد از هفت سال بذری که در زمین است و پنج تا هفت برابر شده است را می توانیم بفروشیم و سود بدست آوریم.

وی افزود: زعفران به آب کمی نیاز دارد و در طول کشت باید سه بار به آن آب داده شود علی رغم سیب زمینی و گندم و هنوانه که اکثر کشاورزان منطقه این محصولات را کشت می کنند و به آب فراوانی نیز نیاز دارد و سود انچنانی ندارد.

بیاتی با بیان اینکه اواخر شهریورماه و مهرماه و اردیبهشت ماه زمانی است که باید به بذرهای زعفران اب داده شود تا رشد کنند افزود: کشت زعفران در منطقه خدابنده نسبت به دیگر محصولات به صرفه تر است ضمن اینکه فصل برداشت این محصول در منطقه ما زودتر از شهرهای دیگر است و قیمت آن هم کشوری است و البته خدابنده ظرفیت برداشت تا ۳۰کیلو در هر هکتار را دارد.

وی افزود: در حال حاضر یک هکتار زیر کشت زعفران دارم و سرمایه اش از خودم بوده است و از جایی وام نگرفته ام ولی به جوانان جویای کار شهرستان پیش نهاد می کنم به کار پرورش زعفران روی بیاورند و از صفر تا صد پشتیبان آنها خواهم بود-پشتیبان زعفران در شهرستان خدابنده هستم-و برای آموزش آنها دوره های سه روزه را برگزار می کنم و مدرک هم می دهم

کارآفرین قیداری اظهار کرد: فصل برداشت زعفران اواخر مهرماه است و در هر هکتار برای ۱۰نفر اشتغالزائی می کند و کاشت آن نیز برای هشت نفر شغل ایجاد کرده است و پس از برداشت نیز کانون و مجموعه ای برای جدا کردن گل های زعفران تشکیل می شود که ۱۰تا۱۵خانوار نیز می توانند از آن سود ببرند. .

بیاتی با بیان اینکه اداره جهاد کشاورزی و سپاه شهرستان با دادن وام به متقاضیان در این زمینه حمایت می کنند ادامه داد: بذر را از فاروج می آورم و گل های زعفران را خریداری می کنم و به کشاورزان می دهم ضمن این که دستگاه کشت هم داریم و محصولاتشان را نیز به صورت تضمینی خریداری می کنم.

وی افزود:  در یک هکتار در کمترین حالت سالانه ۱۰۰میلیون تومان می توان از برداشت زعفران سود به دست اورد و در بیشترین حالت آن این رقم به ۲۰۰میلیون تومان می رسد.

بیانی با بیان اینکه ایران ۹۰درصد تولیدات زعفران جهان را دارد و در چهار ماهه اول امسال ۱۷تن صادرات زعفران داشتیم افزود: زعفران دارای خواص دارویی و درمانی و غذائی بسیاری است از جمله می توان به جلوگیری از ریزش مو و تحریک برای رشد مو،کنترل کننده ضربان قلب،کاهنده فشار خون،درمان سرماخوردگی بخاطر داشتن موادی مانند پتاسیم،مس،آهن،کلسیم،منیزیم و روی که حاوی آنتی اکسیدان قوی است،درمان افسردگی و استرس،رفع کننده مشکلات گوارشی،خون ساز بودن،سم زدائی و شادی آور بودن اشاره کرد.

وی ضمن تشکر از طیبی مدیر جهاد کشاورزی خدابنده که مکاتباتی را برای پیگیری کار کشت زعفران در این منطقه با خراسان شمالی داشته اند و همچنین مهندس وحید قاسمی مدیر نظام صنفی کارهای کشاورزی این شهرستان اضافه کرد:  یک دوره یک روزه با حضور کارشناس از خراسان شمالی در جهاد کشاورزی خدابنده برگزار شد و از مسئولان تقاضا دارم که در امر بسته بندی و فرآوری محصولات زعفران کمک کار باشند و حمایت کنند تا شاهد احداث و افتتاح یک شرکت صادراتی در منطقه  باشیم تا هم کشاورزی خدابنده رشد کند و هم اینکه کشاورزان به سود بالائی برسند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بیاتی در پایان سخنان خود ضمن تشکر از خبرنگار اشراق۲۴ بخاطر انعکاس خبری اعلام کرد: کشاورزان و متقاضیانی که می خواهند کشت زعفران داشته باشند می توانند با شماره های ۰۹۱۲۷۴۲۲۴۲۰و ۰۲۴۳۴۲۲۸۷۰۱تماس حاصل کنند تا مشاوره به آنها داده شود.