درجه شهرداری قیدار ارتقا یافت

شهردار قیدار از ارتقا رتبه شهرداری این شهر به درجه ۸ خبر داد و گفت: این مهم پس از بررسی شاخصهای عمومی و اختصاصی در کمیته تخصصی بررسی درجات شهرداری های وزارت کشور صورت پذیرفت و پس از تایید استحقاق ارتقای رتبه شهرداری قیدار، طی نامه ای توسط وزیر کشور به استاندار زنجان ابلاغ شد. […]

شهردار قیدار از ارتقا رتبه شهرداری این شهر به درجه ۸ خبر داد و گفت: این مهم پس از بررسی شاخصهای عمومی و اختصاصی در کمیته تخصصی بررسی درجات شهرداری های وزارت کشور صورت پذیرفت و پس از تایید استحقاق ارتقای رتبه شهرداری قیدار، طی نامه ای توسط وزیر کشور به استاندار زنجان ابلاغ شد.

به گزارش نسیم اشراق،سیدمصطفی موسوی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران از ارتقای درجه شهرداری قیدار به ۸ پس از ۱۲ سال خبر داد و افزود: وزارت کشور شهرداری‌ها را بر اساس پتانسیل، امکانات و خدماتی که به شهروندان ارائه می‌شود، تامین منابع مالی و بودجه ای و بررسی عملکرد شهرداری‌ها را به درجات یک تا ۱۲ تقسیم‌بندی می‌کند.

به گفته شهردار قیدار، بر اساس درجه‌بندی وزارت کشور، درجه ۱۲ به شهرداری تهران، درجات ۱۰ و ۱۱ معمولا مربوط به مراکز استان‌ها اختصاص یافته و طبیعتا درجه یک نیز پائین‌ترین درجه و شهرداری های جدیدالتاسیس محسوب می‌شود.

موسوی با بیان اینکه کمیته تخصصی فعال در وزارت کشور با در نظر داشتن شاخص های پیشرفت و توسعه یافتگی شهرها، عملکرد شهرداری ها را در چند حوزه مورد بررسی قرار داده و در صورت کسب امتیاز مورد نظر و حدنصاب امتیازات تعیین شده، درجه شهرداری را اعلام میکند.

شهردار قیدار انضباط مالی، میزان تحقق بودجه مصوب، کمیت و کیفیت اقدامات عمرانی و خدماتی در سطح شهر و میزان رضایتمندی عمومی را از اصلی ترین شاخص های تعیین درجه شهرداری ها بیان کرد.

موسوی یکی دیگر از شاخص های مهم تعیین درجه شهرداری ها را جمعیت شهرها بیان کرد و گفت متاسفانه باتوجه به عدم تغییر محسوس جمعیت شهری قیدار نسبت به آخرین سرشماری و عدم اعلام جمعیت جدید شهر، این شاخص در ارتقاء درجه شهرداری قیدار بلااثر بوده است.

شهردار قیدار ادامه داد: از حدود ۱۲ سال گذشته هیچ ارتقاء درجه‌ای در شهرداری قیدار رخ نداده بود که از سال قبل با پیگیری های مستمر و مجدانه شهرداری، مستندات درخواستی وزارت کشور مربوط به تفریغ بودجه، بودجه سال جاری شهرداری قیدار با افزایش ۱۰۷ درصدی و از سوی دیگر تحقق مطلوب بودجه سال گذشته را لحاظ و ارسال نمودیم و کمیته تخصصی مربوطه در وزارت کشور پس از تهیه گزارش میدانی و بررسی مستندات ارسالی، شهرداری قیدار را حائز ترفیع و کسب درجه ۸ دانست.

موسوی در رابطه با مزایای ارتقای درجه شهرداری ها گفت: جذب اعتبارات استانی و ملی، معرفی شهر قیدار به عنوان شهر توسعه یافته و به دنبال آن جذب سرمایه گذار، افزایش واحدهای شهرداری برای ارائه خدمات بیشتر در حوزه های مختلف، افزایش سهمیه استخدامی شهرداری و بکارگیری نیروی انسانی متخصص از مهمترین مزیت های ارتقاء درجه شهرداری ها است.

این مقام مسئول به اهمیت معرفی قیدار به عنوان شهر توسعه یافته واثرگذار در سطح کشور اشاره کرد و با مهم دانستن جذب اعتبارات افزود: اثرگذاری مثبت درجه شهرداری در تخصیص منابع ملی و استانی از دیگر مزایای ارتقای درجه شهرداری‌ها است و ایجاد بار روانی مثبت برای سرمایه‌گذاران و به دنبال آن افزایش رونق سرمایه‌گذاری و به نوعی اغنای سرمایه‌گذار برای حضور پایدار در منطقه از دیگر اهداف شهرداری برای پیگیری ارتقاء درجه شهرداری است.

به گفته موسوی، تامین منابع مالی برای پروژه‌های بزرگ‌مقیاس و در مجموع نگاه مثبت به قیدار در سطح کشور و در نهایت جذب اعتبارات قابل قبول از محل منابع ملی و استانی به شهرداری قیدار جهت پیشبرد پروژه‌های شهری از دیگر مزایای ارتقای درجه شهرداری‌ است.