درآمد ۱۳میلیارد تومانی کشاورزان خدابنده‌ای از کشت گیاه دارویی رازیانه

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خدابنده گفت: در سال زراعی جاری ۶۵ هکتار گیاه دارویی رازیانه در این شهرستان کشت شده که بر اساس برآوردها از این سطح کشت ۱۹۰ تن محصول برداشت و درآمدی حدود ۱۳ میلیارد تومان نصیب بهره‌برداران می‌شود. به گزارش نسیم اشراق،پیمان حائری افزود: در نتیجه کشت گیاه دارویی رازیانه برای حدود […]

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خدابنده گفت: در سال زراعی جاری ۶۵ هکتار گیاه دارویی رازیانه در این شهرستان کشت شده که بر اساس برآوردها از این سطح کشت ۱۹۰ تن محصول برداشت و درآمدی حدود ۱۳ میلیارد تومان نصیب بهره‌برداران می‌شود.

به گزارش نسیم اشراق،پیمان حائری افزود: در نتیجه کشت گیاه دارویی رازیانه برای حدود ۵۰ نفر در شهرستان خدابنده اشتغالزایی شده است.

وی با بیان اینکه تغییر الگوی کشت به سمت محصولات کم آب بر به دلیل وجود خشکسالی های اخیر یکی از نیازهای اساسی شهرستان خدابنده است، اظهار داشت: در همین راستا کشت گیاهان کم آب بر و با نیاز آبی پایین ضرورت دارد.

حائری ادامه داد: گیاه دارویی رازیانه از جمله گیاهانی است که باعث اصلاح ساختار خاک شده و در تناوب با غلات(گندم و جو) به عنوان گیاه دارویی و صنعتی استفاده می شود.

وی افزود: رازیانه گیاهی از خانواده چتریان با ساقه های قائم و استوانه ای به ارتفاع ۱۵۰ تا ۲۰۰ سانتیمتر و برگ های سبز تیره ،گل های کوچک و زرد در انتهای ساقه قرار دارد. میوه آن دوکی شکل به طول ۶ تا ۱۰ میلی متر به رنگ سبز یا قهوه ای روشن است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خدابنده گفت: این گیاه در خاکهای شنی لومی و در دمای ۳ تا ۱۶ درجه رشد مناسبی دارد. زمان کاشت این گیاه در شهرستان خدابنده اواخر فروردین تا اردیبهشت ماه است و از آنجا که قوه رویشی مناسبی دارد به صورت کشت مستقیم انجام می شود. این گیاه دارویی دارای طبع گرم و خشک ،حاوی آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم، منگنز، روی و ویتامین K است و به حفظ استخوان‌ها کمک می‌کند و از عرقیجات آن هم استفاده می کنند.

حائری اظهار داشت: زمان برداشت این محصول با توجه به شرایط آب و هوایی و رسیدگی آن، از اواخر شهریورآغاز و تا اوایل مهر ماه ادامه دارد. برداشت این محصول با دست و توسط کارگر انجام وسپس توسط کمباین کوبیده شده و بعد از خشک شدن آماده ارسال به بازار می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خدابنده گفت: امسال نزدیک به ۱۰۰ هکتار گیاهان دارویی متنوع در سطح این شهرستان کشت شده که از لحاظ تنوع، رتبه نخست و از نظر سطح کشت، جزو سه شهرستان برتر استان است.

وی اظهار داشت: عمده گیاهان دارویی کشت شده در این شهرستان شامل رازیانه،  فیسالیس، کیوانو، کدو دورنگ، کدو ستاره ای، بادمجان توگا، زعفران، گل محمدی، بادرنجبویه، خرفه و نعنا فلفلی است.