دختر جوان قیداری که اقتصاد مقاومتی را با تارو پود دار قالی گره زد/ “بیکاری را بزرگترین آفت زندگی می دانم”

دختر جوان قیداری با بیان اینکه  قالی بافی علاوه بر کسب درآمد نقش به سزایی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد گفت: “بیکاری را بزرگترین آفت زندگی می دانم”. به گزارش اشراق۲۴،قالی و فرش با ویژگی‌ های شاخص اقتصادی خود و به ویژه با دارا بودن ارزش افزوده فراوان، نقش و سهمی شایان توجه در اقتصاد […]

دختر جوان قیداری با بیان اینکه  قالی بافی علاوه بر کسب درآمد نقش به سزایی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد گفت: “بیکاری را بزرگترین آفت زندگی می دانم”.
۲۰۱۶۰۹۱۴_۰۹۲۷۵۸۲۰۱۶۰۹۱۴_۰۹۳۱۲۲۲۰۱۶۰۹۱۴_۰۹۳۱۲۶

به گزارش اشراق۲۴،قالی و فرش با ویژگی‌ های شاخص اقتصادی خود و به ویژه با دارا بودن ارزش افزوده فراوان، نقش و سهمی شایان توجه در اقتصاد مقاومتی دارد.

یکی از مهم‌ ترین ویژگی قالی و فرش دستباف به‌ عنوان یک هنر اصیل ایرانی و محصول فرهنگی و کالای سرمایه‌ ای ایجاد اشتغال برای تعدادی از خانواده‌ هاست؛ در شرایطی که کشور هنوز از تنگنا‌های تحریم به کلی خارج نشده و در شرایطی که در سال اقتصاد مقاومتی هستیم، می‌ توان گفت، شاه‌بیت غزل اقتصاد مقاومتی قالی و فرش دستباف است.

قالی و فرش دستبافت ریشه در فرهنگ بومی مردم شهرستان خدابنده دارد و هنری سنتی است که زنان این خطه  نسل به نسل آن را انتقال داده و زنده نگه داشته اند.

زمانی نه چندان دور در گذشته قالی و فرش و گلیم خدابنده در بازارهای جهانی جایگاه ویژه‌ای داشت، اما در سال‌های اخیر تمایل نسل جدید به ویژه بانوان به قالی و فرش دستبافت به دلیل تحصیل و گرایش به شغل‌های پشت میز نشینی کاهش پیدا کرد و همین امر باعث شد تا خانواده‌ها از این هنر سنتی درآمد آفرین فاصله بگیرند.

“نرگس محمدی”دختر جوان قیداری که در عرصه اقتصاد مقاومتی در حال فعالیت است به خبرنگار اشراق۲۴ اظهار کرد: متولد سال۱۳۶۸از شهر قیدار و دانشجوی ترم آخر رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور این شهر و مجرد و بسیجی فعال پایگاه کوثر حوزه خدیجه کبری(س)شهر قیدار هستم.
وی که با الگو گرفتن از اقتصاد مقاومتی توانسته است با ورود در هنر قالی بافی علاوه بر کسب درآمد نقش به سزایی در تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشد اظهار کرد: توجه به تولیدات داخلی برای تقویت اقتصاد کشور یکی از مصادیقی است که مقام معظم رهبری طی سالهای متمادی در بیاناتشان برآن تاکید داشته اند که سعی ام عملی کردن این مهم است.

وی با بیان اینکه قالی بافی را از مادرش یاد گرفته است،مهمترین انگیزه خود در کار قالی بافی را علاقه و سپس درآمد حاصل از آن دانست و گفت: اگر کسی بخواهد وقت بگذارد درآمد خوبی از این کار نصیبش می شود.

محمدی ادامه داد: در ابتدا با هشت میلیون تومانی که خودم تهیه کرده بودم وسائل قالی بافی را خریداری کردم و سپس ۵میلیون تومان نیز از بسیج سازندگی سپاه خدابنده وام گرفتم.

وی افزود: به صنایع دستی مانند عروسک سازی،گل سازی،کیف دوزی و قالی بافی از زمان کودکی علاقه داشتم و با گرفتن کتاب های آموزشی در این زمینه توانستم این هنر ها را فرا گیرم و این صنایع دستی را در ایام تابستان در اداره هلال احمر شهرستان خدابنده به علاقمندان آموزش می دهم.

محمدی ادامه داد: تا به اموز ۲۰قالی به همراه مادرم بافته ام و قالی هایی که می بافیم سه متری و پنج متری هستند و قیمت آنها از پانصد هزار تومان به بالا است و بازار فروش آن در شهر قیدار است و درآمد خوبی داریم.

وی با بیان اینکه تقریبا هر قالی سه ماه طول می کشد تا بافته شود اضافه کرد: واسطه گر ها این قالی ها را از ما می خرند و با قیمت بیشتر به مشتریان به فروش می رسانند.

این بانوی هنرمند گفت: اعتقادم این است که بیکاری آفت زندگی است و دوست ندارم که بیکار باشم و هر طور شده خودم را مشغول به کاری می کنم.

محمدی ادامه داد: در همین شهر قیدار خیلی از خانم ها هستند که حداقل مدرک دیپلم دارند ، اما می بینیم که به هیچ حرفه ای مشغول نیستند در صورتی که برای خانم های خانه دار همین هنر بهترین حرفه است و درآمد خوبی هم دارد.
وی با بیان اینکه مسئولان باید تلاش کنند که فرمایش مقام معظم رهبری محقق شود، افزود:  قالیبافی و تولید فرش یکی از هزاران نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است که هم اشتغالزایی خوبی دارد و هم این محصول تولیدی چنانچه با کیفیت همراه باشد قابلیت صادرات نیز دارد.

محمدی گفت: در این حرفه اشخاص با نقدینگی خیلی کم به اشتغال می رسند و می توانند ماهانه میانگین درآمدی خوبی هم برای خود داشته باشند که بستگی به مقدار ساعتی دارد که در روز به این کار اختصاص می دهند.

وی افزود: صنایع دستی و هنرهای سنتی از عرصه‌ های مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی است که احیای این هنر علاوه بر حفاظت از فرهنگ اصیل بومی زمینه اشتغالزایی را فراهم کرده و رونق اقتصادی را با اندک سرمایه گذاری فراهم می کند.

محمدی ادامه داد: صنایع دستی و قالی و فرش دستباف یکی از هنرهای دستی است که تبلور عینی اقتصاد مقاومتی است و در شرایط سخت تر شدن تحریم‌ ها به یاری اقتصاد و اشتغال کشور خواهد آمد.

وی افزود: این صنعت بدون سرمایه‌گذاری بالا، نقش مؤثری در ایجاد مشاغل خانگی دارد و با تکیه‌بر ظرفیت‌های داخلی به‌ عنوان منبعی تأثیرگذار در تأمین درآمدهای ارزی کشور نیز محسوب می‌شود.

این بانوی قیداری در پایان سخنان خود از سپاه شهرستان خدابنده بخاط دادن وام و خبرنگار اشراق۲۴ بخاطر انعکاس خبری تشکر کرد.