دانش آموزان خدابنده در مسابقات کشوری در رشته صنایع دستی افتخار آفریدند

در مرحله کشوری مسابقات فرهنگی و هنری هفدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی مدارس فنی وحرفه ای در رشته صنایع دستی که در شهر سمنان برگزار شد هنرجویان دختر هنرستان شکوه شهر قیدار آفتخار آفریدند. به گزارش اشراق۲۴ در مرحله کشوری مسابقات فرهنگی و هنری هفدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی مدارس فنی وحرفه ای در رشته […]

photo_2016-07-25_11-28-04

در مرحله کشوری مسابقات فرهنگی و هنری هفدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی مدارس فنی وحرفه ای در رشته صنایع دستی که در شهر سمنان برگزار شد هنرجویان دختر هنرستان شکوه شهر قیدار آفتخار آفریدند. به گزارش اشراق۲۴ در مرحله کشوری مسابقات فرهنگی و هنری هفدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی مدارس فنی وحرفه ای در رشته صنایع دستی که در شهر سمنان برگزار شد هنرجویان دختر هنرستان شکوه شهر قیدار آفتخار آفریدند.

در این مسابقات که با حضور هنرجویان راه یافته به مرحله کشوری برگزار شد محدثه حسنی در رشته سفالگری مقام دوم و مریم منصوری در رشته چوب مقام سوم را کسب کردند.

محدثه حسنی در گفت و گو با خبرنگار اشراق۲۴ گفت: سفالگری یکی از هنرهای سنتی ایران است که سابقه ی دیرینه ای دارد و در برخی از مناطق شهرستان خدابنده خاک رس باکیفیتی برای ساخت اشیاء سفالی می توان یافت که این امر موجب شده تا بتوان ظروف سفالی درست کرد.

سفال خدابنده شفافیت دارد و نیاز به جلا و لعاب ندارد

وی افزود: از ویژگی های سفال خدابنده شفافیت آن است که نیاز به جلا و لعاب ندارد. همچنین این خاک با کیفیت برای کارگاه های آجرپزی مناسب است و بخاطر همین در شهرستان خدابنده کوره های آجر پزی وجود دارد.

حسنی با بیان اینکه سفالگری از نخستین صنایع بشر است ادامه داد: سُفالگری ساختن ظروف با گل است و به ظرف ساخته شده از این طریق سفال می‌گویند و از مشهورترین سفالینه‌ها می‌توان به کوزه و پیاله سفالین اشاره کرد و قبل از رواج شیشه سفالینه‌ها رایج‌ترین مظروفات بشر بودند و  مرغوب‌ترین خاک در صنعت سفالگری خاک رس است که بدلیل وجود مقادیر بالای آهن در آن، به رنگ سرخ است. 

مریم منصوری نیز گفت: رشته چوب گسترده است و شامل چندین رشته است و معرق کاری و منبت کاری مشهورترین آنها است و طبق اسناد و مدارک موجود با وجودی که زادگاه معرق کاری هند است اما از روزگارانی خیلی دور به ایران راه یافته و هنرمندان و صنعتگران ایرانی تکمیل کننده و گسترش دهنده آن بوده اند.

وی افزود: این “هنر صنعت” که در ابتدا تلفیقی از چوب و فلز بود، به کمک ذوق و اندیش معرق سازان هنرمند ایرانی تغییر شکل داد و صنعتگران کشورمان بجای یک نوع چوب که معمولاً متن اصلی دست ساخته ها را تشکیل می داد، به استفاده از انواع چوب با رنگهای مختلف پرداختند.

منصوری درباره منبت کاری نیز عنوان کرد: منبت کاری هنری است مشتمل بر حکاکی و کنده کاری بر روی چوب بر اساس نقشه های دقیق که طرفداران خاص خود را دارد.