خدابنده پتانسیل بالائی در کاشت نهال پسته دارد/پسته برای خدابنده درآمد و ارز به ارمغان می آورد

کارآفرین خدابنده ای که کارگاه بسته بندی چای و زعفران و پسته در شهر کرسف از توابع بخش مرکزی این شهرستان راه اندازی کرده است گفت: خدابنده پتانسیل بالائی در کاشت نهال پسته دارد و اگر مسئولان حمایت کنند این محصول برای مردم منطقه درآمد و ارز فراوان به ارمغان می آورد. پرویز شیرازی کارآفرین […]

indexکارآفرین خدابنده ای که کارگاه بسته بندی چای و زعفران و پسته در شهر کرسف از توابع بخش مرکزی این شهرستان راه اندازی کرده است گفت: خدابنده پتانسیل بالائی در کاشت نهال پسته دارد و اگر مسئولان حمایت کنند این محصول برای مردم منطقه درآمد و ارز فراوان به ارمغان می آورد.

پرویز شیرازی کارآفرین خدابنده ای که کارگاه بسته بندی چای و زعفران و پسته در شهر کرسف از توابع بخش مرکزی این شهرستان راه اندازی کرده است در گفت و گو با خبرنگار اشراق۲۴ اظهار کرد: منطقه خدابنده پتانسیل بالائی در کاشت نهال پسته دارد.

وی افزود: باتوجه به اینکه پسته یکی از پر درامدترین محصول خشکبار و یکی از پر سودترین محصول صادراتی است، لذا جای این محصول طلایی در منطقه ما فراموش شده وتاکنون هیچ اقدام و مطالعه ای در جهت کاشت نهال پسته صورت نگرفته، در حالیکه خیلی از استانهایی که از لحاظ شرایط اقلیمی با منطقه ما مشابهت دارند اقدام به کاشت و حتی برداشت این محصول گرانقیمت با کیفیت بالا کرده اندکه از جمله آنها استان قزوین که در همسایگی خدابنده قرار دارد.
کار آفرین قیداری ادامه داد: لذا با توجه به اینکه نهال پسته باید در مناطق تقریباً شنی و با خاک مناسب کشاورزی و آب کافی کاشته شود بنابراین برخی از مناطق شهرستان خدابنده بهترین شرایط را داراست تا از این محصول پربار، صادراتی وسود آور استقبال کنند و همانند گردو که خوشبختانه سود زیادی دارد بعث شود که در منطقه ارز آوری شود.
وی افزود: لذا جهاد کشاورزی می تواند با مطالعه دقیق مناطق حاصلخیز جهت کاشت نهال پسته و آگاهی دادن مردم منطقه زمینه را برای کاشت و گسترش مناطق زیر کشت سوق داده و تحول عظیمی در منطقه ایجاد کند.
شیرازی ادامه داد: نحوه کاشت نهال پسته معمولا در فصل اواخر اسفند یا اوایل فروردین انجام می گیرد که حد فاصل هر نهال از همدیگر ۴ تا ۵ متر بوده که در هر ردیف ۵ تایی یک نهال نر وسط آنها جهت گرده و باروری سایر نهالها کاشته می شود و از خصوصیات جالب این محصول با ارزش این است که بعد از مدتی ریشه آن بصورت مستقیم و عمود به آبهای زیر زمینی رسیده و از آنها تغذیه می کند.
وی تصریح کرد: امید است مسئولان با درایت، بخشی از مناطق خدابنده را به زعفران، قطب بزرگ خشکبار اختصاص دهند تا هم از لحاظ ذخایر آبهای زیر زمینی صرفه جویی شود و هم از درآمد بسیار بالایی بهره مند شوند.
شیرازی ادامه داد: در منطقه خدابنده کاشت فراوان هندوانه که نیاز به آب فراوانی دارد به صورت زیاد انجام می شود و از لحاظ اقتصادی به صرفه نبوده و گاهی اوقات بخاطر زودرس بودن فصل سرما بسیاری از این محصول نیز دور ریز می شود و امید است که با محقق شدن این ایده ها شاهد تحول عظیمی در منطقه خدابنده باشیمو مشکل بیکاری از این شهرستان با ظرفیت بالا رخت بربندد.

وی ادامه داد: می توان با رایزنی ها راه ورود کالای منطقه را به سائر کشورها گشود که این کار فقط با مطالعه دقیق مسئولان و استفاده ازارتباطات برخی دوستان عملی خواهد شد چون هیچ چیز غیر ممکن وجود ندارد.

کارآفرین خدابنده ای در پایان سخنان خود با بیان اینکه کارگاه صنایع تبدیلی اش بدون دلیل موجه پلمپ شده است و ۲۰ نفر نیز بیکار شده اند عنوان کرد: به امید روزی که مسئولان دیگاهشان جهانی ،نیتشون مردمی و حمایتشون تبریزی شود.