خبری از پرداخت پول گندم کاران نیست/ یکه‌تازی دلالان گندم در خدابنده

با گذشت ۵۴ روز از خرید تضمینی گندم از کشاورزان خدابنده ای، فعلا خبری از پرداخت پول گندم کاران نیست. به گزارش اشراق۲۴،گندم کاران خدابنده ای که حاصل دست رنج خود را پس از ۹ ماه تلاش بی وقفه به امید شعار “خرید تضمینی” دولت به پنج مرکز خرید گندم تحویل داده اند، پس از […]

با گذشت ۵۴ روز از خرید تضمینی گندم از کشاورزان خدابنده ای، فعلا خبری از پرداخت پول گندم کاران نیست.

به گزارش اشراق۲۴،گندم کاران خدابنده ای که حاصل دست رنج خود را پس از ۹ ماه تلاش بی وقفه به امید شعار “خرید تضمینی” دولت به پنج مرکز خرید گندم تحویل داده اند، پس از گذشت ۵۴ روز فعلاَ پول گندم خود را دریافت نکرده اند.

این درحالی است که پیشتر مسئولان امر در مناطق مختلف کشور، استان و شهرستان خبر از پرداخت سریع و به موقع پول گندم کاران داده بودند و امید را در دلهای کشاورزان زنده نگاه داشته که امید می رود با پرداخت سریع مطالبات این قشر زحمت کش حقی از کسی ضایع نشود.

از این رو با استناد به پیشینه تلخ پرداخت پول گندم در سالهای گذشته متاسفانه تاریخ در حال تکرار است و زمان پرداخت پول گندم کشاورزان خدابنده ای هنوز در هاله از ابهام است.

۸۹۱۱۷۶

احمدی کشاورز خدابنده ای با گلایه از عدم پرداخت وجه گندم به کشاورزان به خبرنگار اشراق۲۴ اظهار کرد: چندین ماه است که گندم هایمان را تحویل سیلو داده ایم ولی چرا بانک کشاورزی بخاطر دیر کرد وام،از کشاورز سود می گیرد.

وی افزود: اگر قرار است از کشاورزان بخاطر دیرکرد وام سود بگیرند چرا دولت بخاطر بد عهدی خودش به کشاورز جریمه ندهد و کشاورز روستائی که دستش به جای بند نیست باید این دردش را به چه کسی بگوید.

یکه‌تازی دلالان گندم در خدابنده
کشاورز قیداری ادامه داد: بنده به نمایندگی از تمام کشاورزان گندم کار منطقه خدابنده که متاسفانه هنوز بابت گندمی که به سیلوهای دولت رفته و پولی دریافت نکرده اند،می خواستم از طریق این رسانه به گوش مسئولان برسانم که با این کارشان کار دلالان خرید گندم را رونق داده اند.
محمدی کشاورز دیگر قیداری نیز گفت: دلالان در موقع خرید گندم را به صورت ارزان از کشاورزان می خرند و الان هم با خرید و فروش حواله های سیلو کار و کاسبی پر رونقی راه انداخته اند .

وی افزود: کشاورزان منطقه خدابنده  روی پول این محصولشان حساب کرده بودند که دولت با ندادن حق به موقع ،آنها را مجبور به فروختن حواله های سیلو کرده است و خوشحال از این نیستم که گندم ۲۰درصد گران شده است چون فایده ای برای ما نداشته است و اکثر کشاورزان گندم را ۱۱۰۰ تومان می فروشند.

کشاورز قیداری ادامه داد: همه کشاورزان پول لازمند هستند و امیدواریم که کشاورزان این منطقه به حق واقعی تلاشهای شبانه روزی خودشان برسند و دست دلالان کوتاه شود.

۸۸۷۷۱۲

خدابنده لو کشاورز دیگر اینگونه گفت: این تاخیر ۵۴روزه نه تنها موجب بی اعتمادی کشاورزان به دولت شده، بلکه پای دلالان را هم به بازار گندم کشانده است و این تاثیر منفی هم بر اقتصاد کشور دارد و هم متناقض با اقدام و عمل مسئولان در سال اقتصاد مقاومتی است.

چطور برای پرداخت حقوق های نجومی پول هست ولی برای ما نه

یکی دیگر از کشاورزان خدابنده با بیان اینکه مردم از ما طلب دارند و ما  به امید پول گندم ها قول داده ایم عنوان کرد: ما بعنوان کشاورز وظیفه تولید و تحویل گندم به سیلوها و اداره غله را داریم و دولت موظف بر اساس برنامه خرید تضمینی در کمترین مدت زمانی پول گندم کاران را بدهد .

وی یاد آور شد: آیا می شود حقوق مدیران دولت را یک روز به تاخیر انداخت که اینگونه دسترنج کشاورز را یک ماه به تاخیر می اندازند و اگر پولی برای کشاورز نیست این حقوق های نجومی از کجا می آید.

این کشاورز خدابنده ای ادامه داد: ائمه اطهار(ع) فرموده اند :عرق کارگر را تاخشک نشده پرداخت شود،حالا گندم کاران همان کارگران هستند که دولت باید تا عرق آنها خشک نشده طلب آنها را بپردازد.

۱۴۶۸۸۳۳۷۵۱_img_0482

احمد بیگدلی نماینده مردم خدابنده در گفت و گو با خبرنگار اشراق۲۴ گفت: کشاورزان زحمت کش خدابنده با هزاران رنج و مشقات فراوان به تولید محصولات کشاورزی بویژه گندم می پردازند ولی متاسفانه حاصل دسترنج آنها یا نصیب واسطه گر ها می شود و یا تولیدات خود را به دولت تحویل می دهند ولی در زمان ناسب وجه آن پرداخت نمی شود و باز پای واسطه گر به وسط کسیده می شود و چیزی جز زحمت به کشاورزان باقی نمی ماند.

وی افزود: در حالی که وام های پرداختی به کشاورزان با سود بوده و دیرکرد این وام ها حتی اگر یک روز هم باشد اخذ می شود و متاسفانه علی رغم تذکرات قبلی اقدامی حاصل نشده است.

نماینده مردم خدابنده ادامه داد: به تازگی درباره عدم پرداخت مطالبات کشاورزان و پول گندم به حجتی وزیر جهاد کشاورزی نامه ای نوشتم و خواستار حل این مشکل شدم.

عیوضی رییس جهادکشاورزی شهرستان خدابنده در گفت و گو با خبرنگار اشراق۲۴،در خصوص تعداد بهره‌برداران و فعالان بخش کشاورزی این شهرستان نیز گفت: ۲۵ هزار و ۷۵۷ نفر در شهرستان خدابنده بهره‌برداران بخش کشاورزی هستند.

وی به خرید گندم از کشاورزان اشاره کرد و ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود زمان خریداری محصول گندم تا مهرماه ادامه داشته باشد و در تلاش هستیم که حق الزحمه کشاورزان را هرچه سریع تر پرداخت کنیم.
عیوضی با اشاره به اینکه بیشترین گندم تولید شده در استان زنجان مربوط به شهرستان خدابنده است، گفت: این شهرستان با کیفیت‌ترین گندم در سطح استان را دارد و بیش از ۴۰ درصد گندم تولیدی استان زنجان در شهرستان خدابنده است.
h

در این میان هستند قشر کم درآمد جامعه که فقط چشم خود را به اندک درآمد های کشاورزی دوخته اند تا معیشت خود را بگونه ای بگذرانند؛ اما چون پول گندم خود را در اسرع وقت دریافت نمی کنند به ناچار و با کسر قیمت، گندم خود را به دلالان تحویل می دهند.

اتخاذ تدابیری برای پرداخت به موقع  هزینه دسترنج کشاورزان،می تواند علاوه بر تشویق کشاورزان به ادامه روند تولید، از هدر رفتن منابع غذایی کشور پیشگیری کند.