نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
حسینیه کرسف خدابنده در زمان جهانشاهخان و به دستور وی توسط معماری از اهالی شیراز بنا شده و از لحاظ ساختار معماری و نقشه به کار رفته در استانزنجان بینظیر است و این حسینیه از معدود حسینیههای شمالغرب کشور است که با نقشه روباز (حیاط مرکزی) و رواقهای دورتادور آن ساخته شده است و مورد […]
حسینیه کرسف خدابنده در زمان جهانشاهخان و به دستور وی توسط معماری از اهالی شیراز بنا شده و از لحاظ ساختار معماری و نقشه به کار رفته در استانزنجان بینظیر است و این حسینیه از معدود حسینیههای شمالغرب کشور است که با نقشه روباز (حیاط مرکزی) و رواقهای دورتادور آن ساخته شده است و مورد بازدید مسافران نوروزی قرار می گیرد. به گزارش اشراق24،حسینیه کرسف شهرستان خدابنده در زمان جهانشاهخان و به دستور وی توسط معماری از اهالی شیراز بنا گردیده و از لحاظ ساختار معماری و نقشه به کار رفته در استانزنجان بینظیر است. این حسینیه از معدود حسینیههای شمالغرب کشور است که با نقشه روباز (حیاط مرکزی) و رواقهای دورتادور آن ساخته شده است. علاوه بر حیاط و رواقها دو شبستان در شمال و جنوب ساخته شده بود که امروزه یکی از آنها پابرجاست. مصالح به کار رفته در ساخت این بنای زیبا آجر و ملاط آهک میباشد. با بررسی حسینیه تاریخی کرسف چنین برمیآید که اساس معماری این بنا مانند سایر بناها تابع شیوه، سنت و سبک رایج زمان خود بوده است. این بنا به دستور امیرجهانشاهخان افشار و توسط استاد ملاقلی شیرازی که از اهالی شیراز بود به سبک معماری دوره اسلامی و با طراحی دقیق و ظرافتی بینظیر ساخته شده است.
این بنا به شکلی ساخته شده که وسط آن حیاط بزرگی قرار دارد و در اضلاع ششگانه آن ایوانهایی شش ضلعی به ارتفاع چهار متر بالاتر از سطح زمین و با طاقنماهای آجری زیبایی بنا گردیده است. از نظر طرح و نقشه این حسینیه تاریخی از نوع شش ایوانی بوده و مصالح به کار رفته در آن شامل سنگ، آجر، گل و گچ میباشد و در ضلع شمالی و جنوبی این بنای عظیم شبستانهایی قرار دارد که از آنها استفادههای مختلفی میشده است و این حسینیه با انگیزه مذهبی و بیشتر برای اجرای برنامه تعزیهخوانی ساخته شده است. بام این بنا مسطح و با شیب کم ساخته شده است و تمام در و پنجرهها و تورفتگیهای دیوارهای حیاط و اتاقها با سقف هلالی ساخته شدهاند. در آجرکاری نمای بیرونی ایوانها و طاقنماها اشکال هندسی کنگرههای منظم و مقرنسهای بسیار زیبایی به کار رفته و نکته قابل توجه در این بنا این است که تمام اضلاع آن در قرینه هم قرار گرفتهاند به نحوی که اشکال هندسی و طاقنماهای ضلعشمالی با جنوبی و ضلعشرقی با غربی قرینه هم هستند. در سردرب ورودی این بنا طرحی شبیه طاسکلاه (کلاهخود) که جنگآوران در دوره اسلامی برسر خود میگذاشتند ساخته شده که حکایت از مذهبی بودن این بنا دارد. احداث چنین بنایی با حیاط باز مرکزی سابقه طولانی در معماری ایران دارد و نمونه آن را میتوان در کاخ اشکانی آشور ملاحظه کرد. در ادوار اسلامی نیز از پلان چنین بناهایی برای بنیاد بناهای مذهبی و غیرمذهبی مانند مدارس، مساجد و کاروانسراها استفاده میشد. در جنوبشرقی بنا درب ورودی آقایان و در ضلع جنوبغربی آن درب مختص بانوان تعبیه شده است. دیوارهای ضخیم پشت این حسینیه به بیش از هشت متر میرسد که بالای پشتبام نیز به اندازه یکمتر جانپناه برای آن درست شده است و از پشتبام هم برای تماشای مراسم استفاده میشود. در خاتمه باید گفت حسینیه تاریخی کرسف اوج شکوفایی معماری ایرانی بوده و معرف ذوق هنری و اسلامی و مهارت معماران آن همچون ملاقلی شیرازی است. این بنا علاوه بر ارزش هنری از دیدگاه مسائل اجتماعی و مذهبی نیز حائز اهمیت فراوان بوده و نیازمند مطالعات گسترهتری است.
Δ