خروج ۱۵۰۰ فرش باف از چرخه بیمه در خدابنده / واحد تولیدی پوشاک در خدابنده وجود ندارد

 رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان خدابنده گفت: طبق بازیدهای صورت گرفته از سال ۹۲ تاکنون حدود بیش از نیمی از افراد بیمه شده بالغ بر ۱۵۰۰ نفر از بیمه فرش‌بافی خارج شده‌اند که علت اصلی آن این بوده که این افراد فرشباف واقعی و فعال در تمام طول سال نبوده‌اند. به گزارش اشراق۲۴،ابوطالب […]

۴۴۳۹۲ رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان خدابنده گفت: طبق بازیدهای صورت گرفته از سال ۹۲ تاکنون حدود بیش از نیمی از افراد بیمه شده بالغ بر ۱۵۰۰ نفر از بیمه فرش‌بافی خارج شده‌اند که علت اصلی آن این بوده که این افراد فرشباف واقعی و فعال در تمام طول سال نبوده‌اند.

به گزارش اشراق۲۴،ابوطالب افشاری رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان خدابنده اظهار کرد: با توجه به اینکه در خدابنده خریدار مستقیم بومی برای خرید فرش‌های دستباف وجود ندارد این امر سبب شده است تا علی‌رغم فعالیتی که بافندگان این شهرستان دارند صادرات فرش در این شهرستان متوقف باشد.

وی با بیان اینکه فرش‌های بافته شده توسط بافندگان خدابنده‌ای به نام شهرهای همدان و قم فروخته می‌شود، تصریح کرد: برخی افراد از شهرهای همدان و قم با مراجعه به این شهرستان و در اختیار گذاشتن امکانات و مصالح اولیه برای فرش‌بافی به فرش‌بافان فعالیت واسطه‌گری برای فروش فرش را انجام می‌دهند و به نام شهر خودشان این فرش‌ها را به فروش می‌رسانند.

 رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان خدابنده با بیان اینکه در مناطق شهری و روستایی خدابنده هیچ واسط بومی و داخلی برای فروش فرش وجود ندارد، اظهار کرد: فرش بافان خدابنده‌ای همواره با مشکلات بسیاری در حوزه بافت فرش داشته‌اند و نبود یک حامی و مشوق داخلی از خود شهرستان برای بافت فرش از جمله دیگر این مشکلات است.

*حذف بیش از نیمی از افراد بیمه شده فرش‌بافی در خدابنده

وی با بیان اینکه از سال شروع ۹۲ بازدیدهای میدانی و گروهی دقیقی برای شناسایی افراد بیمه شده و به دست آوردن آمار دقیق انجام شده است، تصریح کرد: طبق بازیدهای صورت گرفته از سال ۹۲ تاکنون حدود بیش از نیمی از افراد بیمه شده بالغ بر ۱۵۰۰ نفر از بیمه فرش‌بافی خارج شده‌اند که علت اصلی آن این بوده که این افراد فرشباف واقعی و فعال در تمام طول سال نبوده‌اند.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان خدابنده ادامه داد: تا قبل از حذفیات صورت گرفته سه‌هزار نفر از اهالی شهری و روستایی این شهرستان بیمه فرش‌بافی بوده‌اند که اکنون به زیر۱۵۰۰ نفر رسیده است و پیش‌بینی می‌شود که شاید این تعداد کمتر نیز شود. همچنین افرادی که احساس می‌کنند با ناعدالتی حذف شده‌اند می‌توانند شکایت خود را اعلام کنند تا بازدیدهای دقیق‌تری صورت گیرد.

افشاری اظهار کرد: کارشناسان بازدید از طرف ادارات صنعت، معدن و تجارت، تامین‌اجتماعی، اتحادیه فرشبافی بوده‌اند. همچنین با توجه به مشکلات عدیده‌ای که در حوزه فرشبافی وجود دارد و پیش‌بینی شده است تا اقدامات بسیاری برای حمایت از قالیبافان خدابنده‌ای صورت گیرد.

*اشتغال‌زایی برای ۴۳نفر با کلنگ‌زنی واحد ریسندگی و بافندگی در خدابنده

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان خدابنده نیز اعلام کرد: همزمان با هفته دولت یک واحد بافندگی ریسندگی با ظرفیت اشتغال‌زایی برای ۴۳ نفر از جوانان این شهرستان کلنگ‌زنی شده است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی شده است تا این واحد تولیدی حداکثر تا ۱۸ ماه آینده مورد بهره‌برداری برسد، افزود: این واحد بافندگی و ریسندگی در ۱۹کیلومتری شهرستان خدابنده قرار گرفته و طبق وعده پیمانکار تا ۱۸ماهه آینده به بهره‌برداری و افتتاح خواهد رسید.

این مسئول در خصوص جنبه اشتغال‌زایی که این واحد تولیدی در پی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: همه این ۴۳ نفر از جوانان بومی شهرستان هستند که می‌تواند برای جوانانی که جویای کار هستند مایه خوشحالی و امیدواری باشد.

افشاری در ادامه با تاکید بر تسهیلاتی که به این واحدهای تولیدی و صنعتی اعطا می‌شود، افزود: در راستای حمایت هر چه بیشتر از این واحدها تاکنون ۲۸ واحد صنعتی در سامانه اخذ وام ثبت‌نام کرده‌اند و درخواست این افراد توسط کارگروه استانی پذیرفته شده و به بانک عامل معرفی شده‌اند.

*هیچ واحد تولیدی پوشاک در شهرستان خدابنده وجودندارد

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان خدابنده خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ واحد تولیدی پوشاک در شهرستان خدابنده وجود نداشته است و تنها در برخی موارد پوشاک برش داده شده‌ای از شهر تهران به خدابنده فرستاده می ‌ود و در سطح روستاها و شهرستان کار دوخت آن انجام می‌شود و در تهران به فروش می‌رسد.

افشاری اظهار کرد: واحدهای صنعتی و تولیدی شهرستان مشکلات بسیاری را دارند که با اعطای این تسهیلات امیدوراریم تا حد زیادی از سطح این مشکلات کاسته شود،همچنین راه‌اندازی این واحد بافندگی و ریسندگی می‌تواند تا حد زیادی موجب رونق بخش تولیدی در شهرستان خدابنده شود.