جزییات استخدام‌ در ادارات دولتی

با استخدام و برگزاری آزمون‌هایی برخلاف قوانین بخشی و بالادستی طی سال‌های اخیر هزاران نفر که امید جذب در دستگاه‌های دولتی را داشتند بلاتکلیف ماندند تا مسئولان دولت یازدهم درباره آنها تصمیم‌گیری کنند. اشراق آنلاین به نقل از پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، براساس گفته مقامات ذیربط، بسیاری از کسانی که در سال‌های قبل به عنوان […]

با استخدام و برگزاری آزمون‌هایی برخلاف قوانین بخشی و بالادستی طی سال‌های اخیر هزاران نفر که امید جذب در دستگاه‌های دولتی را داشتند بلاتکلیف ماندند تا مسئولان دولت یازدهم درباره آنها تصمیم‌گیری کنند.th

اشراق آنلاین به نقل از پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، براساس گفته مقامات ذیربط، بسیاری از کسانی که در سال‌های قبل به عنوان پذیرفته شده معرفی شده‌اند مراحل قانونی فرایندهای استخدامی را رعایت نکرده‌اند، بنابراین معاونت توسعه مدیریت و توسعه سرمایه انسانی رئیس جمهوری از سوی دولت مأمور شد تا وضعیت استخدامی دولت را ساماندهی کند. این در شرایطی بود که بسیاری از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی طی هشت سال اخیر چند برابر ظرفیت خود مستخدم جدید جذب کرده‌اند.

در همین زمینه از میان کسانی که در طرح مهرآفرین دولت قبل پذیرفته شده بودند، افرادی که براساس قانون این رویه را طی کرده بودند مشمول استخدام قرار گرفتند. از سوی دیگر برای رعایت عدالت و جلوگیری از تبعیض در استخدام‌های آینده شورای مدیریت و سرمایه انسانی در تاریخ 14 مرداد ماه امسال دستورالعمل جدیدی برای برگزاری آزمون استخدامی در دستگاه‌های اجرایی به تصویب رساند که در این دستورالعمل تمام جزئیات نحوه برگزاری آزمون ذکرشده است و بدین ترتیب پس از آن لغو، جذب و استخدام افراد به صورت پیمانی و رسمی از محل مجوزهای استخدامی تنها بر اساس این دستورالعمل انجام خواهد شد. این دستورالعمل که در 36 ماده و 20 تبصره تنظیم شده جایگزین دستورالعمل قبلی مصوب سال 88 شده است.

استخدام ضابطه‌مند شد

براساس یکی از موارد این بخشنامه استخدام در دستگاه‌های اجرایی، براساس مجوزهای صادره توسط معاونت توسعه و از میان داوطلبان واجد شرایط که نمرات لازم را در امتحان مشترک و مصاحبه استخدامی براساس ضوابط این دستورالعمل کسب کرده‌باشند و از نظر گزینش اخلاقی- عقیدتی واجد شرایط تشخیص داده شوند، با تأیید معاونت توسعه صورت خواهد گرفت.بنابراین دستگاه‌های اجرایی مکلفند نسبت به تدوین برنامه نیروی انسانی اقدام کرده و نیازهای استخدامی خود را براساس برنامه فوق تعیین و برای اخذ سهمیه استخدامی از معاونت توسعه با رعایت قوانین و مقررات مربوطه اقدام کنند.

دستگاه‌های اجرایی موظفند، درخواست مجوز‌های استخدامی خود را براساس نیازهای استخدامی، تأمین اعتبار لازم برای استخدام‌های پیشنهادی در بودجه سنواتی و وجود ساختار سازمانی مصوب به معاونت توسعه ارسال کنند تا پس از تصویب، مجوزهای لازم صادر شود.

دستگاه اجرایی موظف است برای استخدام از محل مجوز صادره، نسخه‌ای از آگهی استخدامی تأیید شده توسط معاونت توسعه را حداقل 45 روز قبل از زمان برگزاری امتحان مشترک به مؤسسه مجری جهت درج در دفترچه امتحان مشترک و انتشار عمومی ارسال کند.

برگزاری آزمون‌های مشترک

از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل، امتحان استخدام (عمومی و تخصصی) برای دستگاه‌های اجرایی که دارای مجوز استخدامی و مجوز انتشار آگهی استخدام هستند به‌صورت امتحان مشترک فراگیر حداکثر دوبار در سال (در ماه‌های اردیبهشت و آبان) برگزار می‌شود.

در زمان ثبت‌نام، داوطلبان استخدام با توجه به شرایط احرازی اعلام شده، علاوه بر انتخاب شغل و محل جغرافیایی مورد تقاضا به‌عنوان انتخاب اصلی، می‌توانند حداکثر تا سه گزینه دیگر در زمینه دستگاه اجرایی، محل جغرافیایی خدمت یا شغل را مشروط به اینکه در یک «خوشه شغلی» قرار گیرند، انتخاب کنند.

جزئیات سؤالات امتحانی

بنابراین بخشنامه موارد امتحانی آزمون‌های استخدامی هفت مورد را در برمی‌گیرد که شامل: معارف اسلامی- زبان و ادبیات فارسی- اطلاعات عمومی، دانش اجتماعی و حقوق اساسی- ریاضی و آمار مقدماتی- زبان انگلیسی عمومی- هوش و توانمندی‌های ذهنی و فناوری اطلاعات می‌شود. تعداد سؤالات امتحان عمومی حداقل 100 و حداکثر 150 سؤال خواهد بود که به‌صورت چهارگزینه‌ای و با احتساب یک سوم نمره منفی طراحی خواهد شد.

مؤسسه مجری فهرست پذیرفته‌شدگان را برای مصاحبه استخدامی از طریق سامانه امتحانات اعلام می‌کند، سامانه مذکور امکان دسترسی دستگاه‌های اجرایی و افراد پذیرفته شده را به نتایج امتحان مشترک فراهم خواهد کرد. بنابراین بخشنامه دستگاه اجرایی موظف است با در نظر گرفتن سهمیه‌های قانونی (ایثارگران و معلولان)، حداکثر ظرف مدت 15 روز پس از تأیید فهرست پذیرفته‌شدگان اصلی توسط معاونت توسعه، مشخصات افراد مذکور را برای ادامه مراحل جذب و استخدام به گزینش اعلام کند.

همچنین دستگاه اجرایی موظف است پس از وصول نظر گزینش، نسبت به اطلاع‌رسانی به پذیرفته‌شدگان نهایی اقدام کند و پذیرفته‌شدگان نیز باید حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از اعلام دستگاه جهت ادامه مراحل جذب و استخدام به دستگاه اجرایی مربوط مراجعه کنند. مراجعه نکردن در مهلت مقرر، به منزله انصراف از استخدام در دستگاه اجرایی است.

راه‌اندازی سامانه امتحانات

معاونت توسعه موظف است سامانه امتحانات را حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل ایجاد کند.

نمره داوطلبان بومی استان با ضریب «یک و دودهم» و بومی شهرستان با ضریب «یک و چهاردهم» نمره مکتسبه در هر حیطه از امتحان مشترک و مصاحبه استخدامی محاسبه می‌شود.
به نمرات مکتسبه کارکنان قراردادی که دارای شماره شناسه هستند به ازای هر سال سابقه خدمت در هر یک از دستگاه‌های اجرایی دو درصد و حداکثر تا 20 درصد نمره کل، در هر یک از حیطه‌های امتحان مشترک و مصاحبه استخدامی آنان اضافه خواهد شد. تخصیص مجوزهای استخدامی مربوط به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته نیز تا صددرصد به نیروهای بومی آن مناطق با پیشنهاد دستگاه اجرایی و تأیید معاونت توسعه امکانپذیر است.