جزئیات زلزله ۵.۹ ریشتری خوی/ ۳ کشته و ۶۶۵ مصدوم تاکنون

وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری در شهرستان خوی تاکنون سبب مصدومیت ۶۶۵ تن از ساکنان این منطقه و مرگ ۳ تن شده است.

به گزارش نسیم اشراق به نقل از خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ زلزله ۵.۹ ریشتری در ساعت ۲۱:۴۴  بار دیگر شهرستان خوی را لرزاند. این زمین لرزه در طول جغرافیایی ۴۴.۹۰، عرض جغرافیایی ۳۸.۵۹ و عمق زمین‌لرزه ۷ کیلومتری و در ۶ کیلومتری خوی رخ داده است.

کانون این زلزله در ۱۱۷ کیلومتری ارومیه و ۱۳۴ کیلومتری شهر تبریز است. بعد از زمین لرزه شدید ۵.۹ ریشتری، تا به این لحظه ۷ پس لرزه در مقیاس‌های مختلف شهرستان خوی را لرزانده است.

هلال احمر آذربایجان‌ غربی به حالت آماده باش درآمد

محبوبی سرپرست هلال‌احمر استان آذربایجان غربی نیز اظهار داشت: در پی وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری در استان آذربایجان غربی، حوالی خوی ۴ تیم ارزیاب هلال‌احمر برای ارزیابی میزان خسارات احتمالی حادثه به محل اعزام شدند‌ و تمامی پایگاه‌های هلال‌احمر استان به حالت آماده باش درآمدند.

وی ادامه داد: هنوز اطلاعات دقیقی از میزان خسارات احتمالی این حادثه در دست نیست.

همچنین به گفته خالدی سخنگوی اورژانس کشور شدت بالای زلزله باعث ترک خوردگی بیمارستان خوی نیز شده است.

تعدادی آمبولانس از تبریز و ارومیه نیز به شهرستان خوی اعزام شده‌اند.

غیرحضوری شدن مدارس خوی و چایپاره

پایگاه اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش آذربایجان غربی، به جهت وقوع زمین‌لرزه خوی در روز شنبه و همچنین استمرار پس‌لرزه‌های نسبتاً شدید، آموزش در مدارس این شهرستان در تمامی مقاطع تحصیلی (دولتی و غیردولتی)؛ طی روز یکشنبه (۹ بهمن ماه)، به صورت مجازی است.

همچنین بعد از زمین لرزه شدید ۵.۹ ریشتری، تا به این لحظه ۷ پس لرزه در مقیاس های مختلف شهرستان خوی را لرزانده است.

اعزام ۱۵ تیم ارزیاب برای بررسی خسارت زلزله به مناطق زلزله زده خوی

ذبیح الله کاظمی فرماندار خوی نیز از اعزام ۱۵ تیم ارزیاب برای بررسی خسارات خبر داده است.

وی ادامه داد: به محض اطلاع از وقوع زمین لرزه ۵.۹ ریشتری امشب در خوی ، ۱۵ تیم ارزیاب از این شهرستان برای بررسی خسارت احتمالی به کانون زلزله اعزام شدند. با دریافت اطلاع از نتیجه کار ارزیاب ها، اقدامات اولیه انجام شده است.

تاکید معاون اول رئیس جمهور بر امدادرسانی سریع به وضعیت مصدومان احتمالی

معاون اول رئیس جمهور در تماس‌های تلفنی جداگانه با استاندار آذربایجان غربی و رئیس جمعیت هلال احمر، آخرین وضعیت زلزله خوی را پیگیری کرد.

محمد مخبر در این تماس‌ها، امدادرسانی سریع و رسیدگی به وضعیت مصدومان احتمالی در ساعات اولیه را ضروری دانست و بر بسیج همه نیروها و امکانات برای کمک به زلزله زدگان تاکید کرد.

معاون اول رئیس جمهور در این ارتباط تلفنی ارائه گزارش‌های تکمیلی و مستمر را در ساعات آتی خواستار شد و بر آمادگی کامل برای پشتیبانی از عملیات امدادی در منطقه در صورت نیاز خبر داد.

مردم خونسردی خود را حفظ کنند

یحیی خلیلی، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به زلزله ۵.۹ ریشتری خوی گفت: بلافاصله بعد از وقوع زلزله تیم ها اعزام شدند.

وی افزود: بلافاصله بعد از وقوع حادثه ۳۰ تیم امدادونجات وارد عمل شدند و در حال انجام عملیات هستند. تیم های خدمات رسان هم در حال امدادرسانی هستند.

نجات مصدومان و انتقال آنها به بیمارستان از اولویت های ماست.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی، ساکنان مناطق زلزله زده را به آرامش دعوت کرد و گفت: از مردم تقاضا دارم خونسردی خود را حفظ کنند.

اعزام تیم‌های ارزیاب جمعیت هلال احمر به مناطق متاثر از زلزله

صادق محمودی، سرپرست سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر نیز در گفتگویی اظهار داشت: تیم‌های ارزیاب جمعیت هلال احمر به مناطق متاثر از زلزله اعزام شده‌اند و بررسی این تیم‌ها آغاز شده و گزارش آن اعلام خواهد شد.

سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز از ساکنان مناطق متاثر از زلزله خواست که آرامش خود را حفظ کرده و از حضور در مناطق مسقف یا فضاهایی که احتمال ریزش آن وجود دارد تا ساعات آتی پرهیز کنند.

آماده باش کامل امدادگران جمعیت هلال احمر در استان آذربایجان غربی

محمودی همچنین از آماده باش کامل امدادگران جمعیت هلال احمر در استان آذربایجان غربی خبر داد و گفت: تمامی امدادگران و نیز تجهیزات و امکانات سازمان امدادونجات به حالت آماده‌باش درآمده است.

جمعیت هلال احمر در استان آذربایجان غربی وضعیت قرمز اعلام کرده است

وی تصریح کرد: جمعیت هلال احمر در استان آذربایجان غربی وضعیت قرمز اعلام کرده است. در همین راستا نیز تیم‌های واکنش سریع از استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، قزوین و زنجان به مناطق متاثر از زلزله اعزام شده‌اند.

وی با بیان اینکه اقلام امدادی نیز از سه استان آذربایجان شرقی، اردبیل و کردستان بارگیری شده است، گفت: به زودی این اقلام در میان زلزله زدگان توزیع خواهدشد.

تیم های های ارزیاب هلال احمر به خوی اعزام شدند

سرپرست هلال‌احمر آذربایجان غربی اظهار کرد: در پی این حادثه ۴ تیم ارزیاب هلال‌احمر برای ارزیابی میزان خسارات احتمالی حادثه به محل اعزام شدند و تمامی پایگاه‌های هلال‌احمر استان به حالت آماده باش درآمدند.

وی افزود: هنوز اطلاعات دقیقی از میزان خسارات احتمالی این حادثه در دست نیست، به محض دریافت گزارش‌های اولیه ارزیابان، اطلاعات تکمیلی اعلام خواهد شد.

احتمال تخریب برخی ساختمان‌ها درخوی

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور از آماده‌باش کامل اورژانس و بیمارستان‌های در دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: درپی زلزله رخ داده در شهرستان خوی که در نقاط مختلفی از شمالغرب کشور نیز احساس شده است، شاهد ترک خوردگی در دیوار بیمارستان خوی بودیم و همین موضوع نیز احتمال وجود خسارت زیاد در سطح شهر را افزایش داده است.

وی با بیان اینکه در نخستین اقدام سه دستگاه آمبولانس از دانشگاه علوم پزشکی تبریز و چهار دستگاه آمبولانس نیز از ارومیه به مناطق تحت تاثیر زلزله اعزام شده است، گفت: گزارش‌ها و برآوردهای اولیه حاکی از وجود خرابی در نقاط مختلفی از شهر است. تاریکی هوا یکی از مواردی است که اقدامات نیروهای ارزیاب را با سختی روبه رو کرده است.

سخنگوی اورژانس کشور نیز با بیان اینکه مراجعات به مراکز درمانی بسیار زیاد است، گفت: در همین راستا نیز ۱۰۰ تخت در ارومیه، ۴۲۰ تخت در تبریز و ۶۵ تخت در شبستر را برای پذیرش مصدومان آماده کردیم. همچنین دو بیمارستان صحرایی از تبریز و سنندج نیز آماده ارسال است.

وی درباره خسارات جانی این زلزله تا کنون نیز گفت: ۱۲۲ نفر شامل ۱۱۵ نفر در خوی و هفت نفر در سلماس مصدوم شده‌اند. متاسفانه گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که تاکنون دو تن درپی این زلزله جان خود را از دست داده‌اند.

اعزام تیم واکنش سریع و سگ‌های زنده یاب هلال احمر استان تهران به خوی

شاهین فتحی مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان تهران گفت: با توجه به دستور رئیس جمعیت هلال احمر مبنی بر تسریع در امداد رسانی، تمام تیم های عملیاتی هلال احمر استان تهران نیز در آماده باش کامل قرار گرفتند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان تهران اضافه کرد: تا این لحظه یک تیم ۶ نفره واکنش سریع و سه تیم سگ های زنده شامل ۶ قلاده سگ، به زلزله خوی اعزام شدند.

فتحی گفت: جهت تسریع در روند امداد رسانی، تیم های عملیاتی هلال احمر استان تهران و سگ های زنده یاب توسط هواپیما به استان آذربایجان غربی اعزام شدند.

وی افزود: چه از نظر نیروی عملیاتی و چه پشتیبانی و تجهیزات، آماده کمک به هموطنان در زلزله خوی هستیم و هر زمانی اعلام شود، تیم های عملیاتی و تجهیزات به خوی اعزام و ارسال خواهند شد.

افزایش تعداد مصدومان به ۴۴۶ تن

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درباره تعداد مصدومان این زلزله تا کنون گفت: تعداد مصدومان این زلزله به ۴۴۶ تن رسید که بیشتر این مصدومان به صورت سرپایی درمان شدند و ۲۲ نفر نیز در حال حاضر بستری هستند.

به گفته سخنگوی اورژانس کشور؛ اغلب افراد بر اثر اضطراب و ترس یا در حین فرار از زلزله دچار مصدومیت شده‌اند.

اقدامات برای امدادرسانی و اسکان اضطراری در حال انجام است

یعقوب سلیمانی، دبیرکل جمعیت هلال احمر گفت: دقایقی پس از این زلزله تیم‌های ارزیاب سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به مناطق تحت تاثیر زلزله اعزام شده و اقدامات خود را آغاز کردند. همزمان امدادگران در سطح استان آذربایجان غربی و استان‌های اطراف نیز به حالت آماده‌باش کامل درآمدند.

وی با بیان اینکه هماهنگی برای ارسال فوری اقلام امدادی انجام شده است، گفت: طبق هماهنگی‌های انجام شده بنا شد تا ٣۶٠٠ چادر امدادی از استان‌های آذربایجان شرقی، قزوین، زنجان، تهران، گیلان، گلستان، ایلام و انبار مرکزی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به مناطق زلزله زده خوی ارسال شود. همچنین ٩٠٠٠ تخته پتو از استان‌های همدان، قم و آذربایجان شرقی و ۵٠٠٠ تخته موکت نیز از استان های اردبیل و مازندران بارگیری خواهد شد. ۲۰ تن نایلون نیز از سوی استان تهران تامین خواهد شد.

سلیمانی با تاکید بر اینکه تمامی امکانات جمعیت هلال احمر برای کمک به زلزله‌زدگان مورد استفاده قرار خواهد گرفت، گفت: ساکنان مناطق زلزله زده و افرادی که اقوام و آشنایشان در این مناطق ساکن اند، باید آرامش خود را حفظ کنند. اقدامات برای امدادرسانی و اسکان اضطراری در حال انجام است و امدادگران نیز در آماده باش کامل قرار دارند.

دبیرکل جمعیت هلال احمر با بیان اینکه هماهنگی برای اعزام تیم‌های سحر نیز به این مناطق انجام شده است، گفت: به زودی سفیران حمایت از سلامت روان که با نام سحر شناخته شده و تحت نظارت سازمان جوانان جمعیت هلال احمر فعالیت دارند نیز به این مناطق اعزام خواهند شد.

بارگیری۷۰ تن اقلام امدادی درباند فرودگاه مهرآباد برای ارسال به خوی

محمود محمودی اظهار کرد: هم اکنون ۷۰ تن محموله امدادی در حال بارگیری در فرودگاه مهرآباد است تا با یک پرواز کارگو بویینگ ۷۴۷ و یک فروند هواپیمای سی ۱۳۰ به منطقه زلزله زده ارسال شود. این ۲ محموله هوایی شامل چادر، پتو، موکت و بسته غذایی ۷۲ ساعته است.

وضعیت آب شرب مناطق زلزله‌زده خوی پایدار است

لطیف خوش سیرت گفت: تمامی اکیپ‌های مدیریت بحران و اتفاقات شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی و خوی جهت رفع مشکلات احتمالی آبرسانی به مناطق زلزله زده و رفع آسیب‌های احتمالی ایجاد شده در حالت آماده باش کامل قرار دارند.

وی ادامه داد: جلسه ارزیابی حوادث و خسارت های احتمالی وارد شده به شبکه آبرسانی شهرستان خوی و مناطق زلزله زده در حال برگزاری است.

همچنین رئیس جمعیت هلال احمر و وزیر کشور به همراه یک تیم واکنش سریع هلال احمر عازم مناطق زلزله‌زده خوی هستند.

وقوع ۳٠ زمین لرزه در خوی/ پس لرزه ها ادامه دارد

بر اساس اعلام مرکز لرزه نگاری کشور پس از زلزله ۵.۹ ریشتری خوی، حدود ۳٠ زمین لرزه هم به وقوع پیوسته که بزرگترین آنها ۴.۲ ریشتر بوده است.

مقاوم سازی بیش از ۱۶ هزار واحد مسکونی آسیب دیده در دستور کار

احمد وحیدی وزیر کشور گفت: دولت عزم جدی برای ارائه خدمات به زلزله زدگان و مقام سازی واحدهای مسکونی این منطقه دارد.

وی با درخواست از رسانه‌ها برای ارائه توصیه‌های لازم به زلزله زدگان، افزود: رسانه‌ها باید در حفظ آرامش مردم و جلوگیری از وارد شدن استرس به آنان برای تسریع در خدمات رسانی تلاش کنند.

وحیدی در رابطه با ارائه تسهیلات حمایتی به زلزله زدگان، گفت: بسته‌های تسهیلاتی شهری و روستایی در این راستا در حال بررسی است تا حمایت لازم زلزله زدگان به عمل آید.

وی همچنین به تعیین تکلیف دانشجویان مراکز آموزشی این شهرستان نیز تاکید کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه فضل امتحانات است و بسیاری از دانشجویان این شهرستان غیربومی هستند، باید نسبت به تعیین تکلیف آنان سریعاً اقدام کرد.

وزیر کشور همچنین اضافه کرد: طبق گزارش‌های ارائه شده، به واحدهای مسکونی نوسازی که مقاوم‌سازی شده بودند، آسیبی نرسیده است؛ البته برخی از واحدهای نوساز غیر استاندارد نیز آسیب جدی دیده‌اند که باید با ناظرین آنان برخورد جدی به عمل آید.

اعلام آمادگی ارتش برای استقرار بیمارستان سیار صحرایی در خوی

امیر سرتیپ دوم حبیب صدر اظهار کرد: به محض اطلاع از وقوع زلزله نسبتاً شدید در شهرستان خوی، حسب دستور فرمانده محترم نیروی زمینی ارتش بیمارستان های امام علی (ع) تبریز و بیمارستان ۵۲۳ منطقه ارومیه به حالت آماده‌باش کامل درآمدند.

وی افزود: هم اکنون اکیپ‌های امداد و درمان متشکل از متخصصین، نیروهای امدادی و همچنین بیمارستان و اتاق عمل سیار آماده اعزام به منطقه زلزله‌زده هستند.

رئیس ابهاد نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: برابر نیاز و درخواست مسئولان ستاد بحران استان، آمادگی داریم با تمام توان به یاری مردم آسیب دیده بشتابیم.

اتمام عملیات جستجو و نجات در ۷۰ روستای حوالی خوی

پیرحسین کولیوند رئیس سازمان امداد و نجات درباره آخرین وضعیت رسیدگی به مناطق زلزله زده اظهارداشت: به دلیل وقوع زمین لرزه در خوی همکاران ما در هلال احمر ۷۰ روستا را بررسی و امدادرسانی کردند.

وی ادر ادامه با بیان اینکه مناطق شهری هم که متاثر از زلزله بوده در قالب برپایی چادر اقدام و اسکان اضطراری انجام شد، گفت:  همکاران ما از آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان و اردبیل اقلام زیستی و تغذیه ای ارسال کرده اند.

به گفته رئیس سازمان امداد و نجات؛ عملیات جستجو و نجات به اتمام رسیده و خوشبختانه کسی زیر آوارگرفتار نشده است. بیشترین کار ما در بحث اسکان اضطراری است و پتو و وسایل گرمایشی بیشتری برای توزیع نیاز است .۳۰ مصدوم بستری و بقیه سرپایی درمان شده اند قرار است بزودی تعداد اردوگاه ها را به ۲۴ مورد برسانیم.

کولیوند از توزیع ۳۹۵ دستگاه چادر در ۱۲ روستای حادثه دیده و برپایی ۱۷ اردوگاه اسکان اضطراری در شهر خوی و روستاهای متاثر از زلزله ۵/۹ ریشتری خبر داد.

۳ کشته و ۶۶۵ زخمی

فرماندار خوی از افزایش آمار تلفات زلزله شامگاه شنبه در شمال آذربایجان غربی به ۳ کشته و ۶۶۵زخمی خبر داد.

ارسال ۴۴۰ تن اقلام ضروری به مناطق زلزله زده خوی/ آب، برق و گاز مناطق زلزله زده وصل است

صادق محمودی سرپرست سازمان امداد و نجات هلال احمر در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا از ارسال ۴۴۰ تن اقلام ضروری به مناطق زلزله زده خوی خبر داد و گفت: ۴۰۰ دستگاه چادر، ۱۲ هزار تخته پتو، ۶ هزار و ۵۰۰ موکت، ۱۶۴۷ شعله والور و بیش از ۱۰ هزار بسته غذایی توسط امدادگران این جمعیت در اختیار مناطق زلزله زدگان قرار گرفت.

وی در ادامه با بیان اینکه  ۶۵ امدادگر و نجاتگر جمعیت هلال احمر آذربایجان غرقی در قالب ۱۰ تیم امدادی و پشتیبانی با ۱۲ دستگاه خودروی امدادی به مناطق زلزله زده اعزام شدند، گفت: سه تیم واکنش سریع و یک تیم آنست(سگ های زنده یاب) متشکل از ۱۸ نفر امدادگران و نجاتگران به همراه سه دستگاه خودروی کمک دار سبک، یک دستگاه خودروی آنست و یک دستگاه تریلی به شهرستان خوی اعزام شدند.

محمودی ادامه داد: علاوه بر تیم های امدادی، ۶ کامیون بنز ۱۰ تن و تریلر حاوی  چادر و پتو و والور و بسته های غذایی از انبارهای امدادی جمعیت هلال احمر استان بارگیری و به مناطق زلزله زده ارسال شد.

سرپرست سازمان امداد و نجات هلال احمر بااشاره به اینکه آب، برق و گاز مناطق زلزله زده وصل است، گفت: خوشبختانه تخریب گسترده وجود ندارد و علت تخریب برخی منازل به دلیل عدم رعایت در سازه‌ها بود.