تولید سالانه ۱۰۰ تن محصولات گلخانه ای توسط بانوی خوش‌فکر بسیجی خدابنده ای/هدفم اشتغالزائی است/پشتکار،بزرگترین عامل موفقیت

افشاری،بانوی کارآفرین خدابنده ای است که با ۵۰۰متر زمین گلخانه ای را راه اندازی کرده است تا علاوه بر اینکه منیع درآمدی برای خود داشته باشد برای چندین نفر دیگر هم اشتغالزائی کند و در تحقق اقتصاد مقاومتی سهیم باشد. به گزارش اشراق۲۴،اقتصاد مقاومتی یکی از راهکارها و توصیه‌های بسیار مهم مقام معظم رهبری در […]

افشاری،بانوی کارآفرین خدابنده ای است که با ۵۰۰متر زمین گلخانه ای را راه اندازی کرده است تا علاوه بر اینکه منیع درآمدی برای خود داشته باشد برای چندین نفر دیگر هم اشتغالزائی کند و در تحقق اقتصاد مقاومتی سهیم باشد.
ToutFarangi---Mr-Jabbari---Orumieh-055--ED-

به گزارش اشراق۲۴،اقتصاد مقاومتی یکی از راهکارها و توصیه‌های بسیار مهم مقام معظم رهبری در مقابله با بیکاری و رونق اقتصادی کشور است، در حقیقت با تکیه بر اقتصاد مقاومتی و عملی کردن آن می‌توان کشور را در بسیاری از زمینه‌ها از وابستگی به کشورهای دیگر بی‌نیاز کند و زمینه اشتغال و کار به معنای واقعی را به وجود آورد.

گلخانه ها یکی از مهم ترین ارکان، بخش کشاورزی هستند و وابستگی آینده اقتصادی بسیاری از مناطق به توسعه این صنعت کاملاً مشهود است توسعه گلخانه ها علاوه بر تحقق اقتصاد مقاومتی، راهکاری جدی در راستای صرفه جویی منابع آبی و زمینه ساز اشتغالزایی و کارآفرینی در مناطق شهری و روستایی است .

اعظم افشاری یکی ازبانوان بسیجی شهرستان خدابنده است که با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و نبود بازار کار برای جوانان تصمیم گرفته تا خودکفا شده و با تکیه بر پشتکار خویش برای خود و دیگران کارآفرینی کند.

وی در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار اشراق۲۴ اظهار کرد: متولد سال ۵۹در شهر کرسف از توابع بخش مرکزی شهرستان خدابنده دارای مدرک کارشناسی رشته جغرافیا و عضو فعال بسیج به مدت پنج سال هستم.

وی افزود: دانشجو بودم و یک مدتی به کار بافتن تابلو فرش مشغول شدم و سپس به این فکر افتادم که یک سالن گلخانه ای راه اندازی کنم تا علاوه بر اینکه منیع درآمدی برای خود داشته باشم برای چندین نفر دیگر هم اشتغالزائی کنم.

این بانوی کارآفرین ادامه داد: مبلغ  ۱۲میلیون تومان از خودم داشتم و مبلغ ۲۰میلیون تومان نیز از بسیج سازندگی سپاه خدابنده وام گرفتم و با توجه به هزینه بالای این کار باید حداقل ۱۰میلیون تومان نیز در این کار سرمایه گذاری کنم.

وی با بیان اینکه در این دوره تصمیم دارم کشت توت فرنگی،سبزی و نشاء را در گلخانه آغاز کنم و هر کدام از اینها -بر اساس تجربه کاری -سودآورتر بود در ادامه کار صرفا به کشت آن بپردازم.

افشاری ادامه داد: به این کار علاقه دارم و در گذشته هم به صورت سنتی در مزرعه پدرم به کاشت توت فرنگی و خیار کار کرده ام و تجربه دارم و می خواهم این کار را در گلخانه انجام دهم.

وی افزود: ابتکارم این است که در فضای ۵۰۰متری بهره برداری دو هزار متری داشته باشم و خانواده ام در این کار به من کمک می کنند.

افشاری ادامه داد: متاسفانه جهاد کشاورزی در شهرستان خدابنده مجوز گلخانه برای زمین زیر سه هزار متر را نمی دهد و سنگ جلوی پای کسانی که می خواهند در این زمینه به صورت خانگی کار کنند می اندازند و باید مشکلات دوندگی دوساله را برای گرفتن مجوز آن به جان بخرند.

وی تصریح کرد: ۱۸ ماه دنبال گرفتن مجوز بودم و از طریق صندوق کار آفرینی امید اقدام کردم ولی آنها پس از مدتی اعلام کردند که این کار توجیه اقتصادی ندارد و همین جا جا دارد از سپاه تشکر کنم که دست من را گرفت و پروانه فعالیت،کارت مهارت و تسهیلات را در اختیارم گذاشت.

افشاری با بیان اینکه در صورت حمایت مسئولان این گلخانه را تا پنج هزار متر توسعه خواهم داد  افزود: در حال حاضر برای چهار نفر به صورت مستقیم و ۱۰نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزائی می شود.

وی با بیان اینکه طرح توجیهی توت فرنگی در این گلخانه اجرا می شود ادامه داد: ۴۰ درصد کار راه اندازی این گلخانه انجام شده است و تا چند روز آینده تکمیل می شود و در دهه فجر با حضور مسئولان استانی و شهرستانی افتتاح می شود.

افشاری اضافه کرد: کاشت توت فرنگی سودآور است و در فصل زمستان کیلوئی حدود ۱۲الی۱۵هزار تومان به فروش می رسد و در فصل تابستان ارزان ترین قیمت آن چهار هزار تومان است و نسبت به گوجه و خیار درآمد زائی بیشتری دارد.

وی افزود: محصولاتم را با توجه به میزان برداشت،در صورت زیاد بودن به میدان میوه و تره بار شهر تهران ارسال می کنم و در صورت کمتر بودن محصول آن را به میدان تره بار شهرهای زنجان و قیدار می فروشم.

افشاری ادامه داد: پیش بینی می شود ۱۰۰تن در هکتار میزان تولید سالانه این گلخانه باشد و سود خالص درآمد سالیانه آن نیز برای ۵۰۰متر حدود ۳۸میلیون تومان برآورد می شود.

وی اضافه کرد:  فصل برداشت توت فرنگی در دو دوره شش ماهه است که در سه ماه اول کاشت و پرورش نشا و سپس گلدهی انجام می شود و در سه ماهه دوم برداشت محصوا انجام می شود.

افشاری ادامه داد: با بحران کم آبی که در کشور وجود دارد و همین طور سردسیر بودن منطقه خدابنده که تنها در سه الی چهار ماه از سال می توان به صورت سنتی برداشت محصول را انجام داد،لکن در گلخانه در طول سال می توان این کار را حتی در زمستان عملیاتی کرد.

وی افزود: از مزایای دیگر گلخانه داشتن زمین کمتر،بهره برداری بیشتر،اشتغالزائی فراوان و البته صررفه جوئی در آب و برق و گاز است.

افشاری با بیان اینکه کشت گلخانه ای با بهره مندی از علوم نوین، زمینه های مساعد اقتصاد مقاومتی را محقق می کند، خاطرنشان کرد:ک شت گلخانه ای از نظر کیفی و کمی مزایای بسیاری دارد و برای تولید محصولات گلخانه ای آب متناسب با محصول مصرف می شود و به دلیل استفاده از آبیاری نوین به تبع آب کمتری هم استفاده می شود.

این بانوی فعال در عرصه اقتصاد مقاومتی،پشتکار را بزرگترین عامل موفقیت دانست و عنوان کرد: استفاده از تسهیلات اقتصاد مقاومتی در کنار تلاش و پشتکار باعث موفقیت می شود و  به تمام جوانان توصیه می کنم به جای دست روی دست گذاشتن برای یافتن کار، خود کارآفرین باشند.

افشاری در پایان سخنان خود از سپاه شهرستان بخاطر دادن تسهیلات و خبرنگار اشراق۲۴ بخاطر انعکاس خبری قدردانی کرد.