توانستم با پرورش ماهی، برای دو پسر بیکارم اشتغال ایجاد کنم/ تسهیلات با درصد بالا کمر کارآفرینان را شکسته است

کار آفرین خدابنده ای گفت: با کار پرورش ماهی توانستم برای دو پسرم که بیکار بودند به طور مستقیم اشتغال ایجاد کنم و برای 6 نفر هم به طور غیر مستقیم شغل ایجاد شده است. سید میرزا آقا حسینی شاد از روستای توتورقان از توابع بخش افشار شهرستان خدابنده است که 62 سال دارد و […]

SAM_5739SAM_5740کار آفرین خدابنده ای گفت: با کار پرورش ماهی توانستم برای دو پسرم که بیکار بودند به طور مستقیم اشتغال ایجاد کنم و برای 6 نفر هم به طور غیر مستقیم شغل ایجاد شده است.

سید میرزا آقا حسینی شاد از روستای توتورقان از توابع بخش افشار شهرستان خدابنده است که 62 سال دارد و در گفت و گو با خبرنگار اشراق24اظهار کرد: از سال 86،کار پرورش ماهی از نوع قزل آلا را با سرمایه خودم شروع کردم و در سال 77 آن را رونق دادم و البته استخر و وسائلم سنتی بود تا اینکه در سال گذشته توانستم مبلغ25میلیون تومان از بسیج سازندگی خدابنده وام بگیرم و استخر هایم را تعمیر و نوسازی کردم.

وی افزود: در حال حاضر دو تا استخر 60متری،یک حوضچه رسوب زدا،یک شناور از چاه به استخر،دو تا پمپ هوا خریداری کردم و انبار غذا ساختم و همه محوطه را حصار کشی کردم.

کارآفرین خدابنده ای درباره انگیزه اش ادامه داد: گوشت سفید در حال حاضر علاوه بر اینکه فواید بیشتری نسبت به گوشت قرمز دارد،بازار فروش خوبی نیز دارد و دیگر اینکه پروانه چاه برای بهره برداری از آب آن را هم داشتم و سر چاه زمین کشاورزی داشتم که عاوفه و یونجه در آنجا می کاشتیم بخاطر همین آب همیشه جریان داشت و به صورت زنجیر وار، آب از چاه به اسخر می رفت و از آنجا به طرف زمین های کشاورزی سرازیر می شد.

حسینی اضافه کرد: با کار پرورش ماهی توانستم برای دو پسرم که بیکار بودند به طور مستقیم اشتغال ایجاد کنم و برای 6 نفر هم به طور غیر مستقیم شغل ایجاد شده است.

وی ادامه داد: به غیر از کار پرورش ماهی،دامداری و کشاورزی هم انجام می دهم و حدود30سال است که از اعضای شورای محل بودم و از زمانی که شورای حل اختلاف به روستایمان آمد،رئیس آن شدم و خلاصه از اول انقلاب تا به امروز شخص بسیار فعالی بوده ام.

کار آفرین خدابنده ای افزود: ماهی دارای ویتامین د است و برای کسانی که بیماری فشار خون دارند و کلسترول شان بالا است بسیار مفید است و تنها ماده غذائی است که هر بیماری می تواند از آن استفاده کند.

حسینی تصریح کرد: در 7ماه گذشته چهار تن ماهی برداشت کردم ودو ماه بود که بچه ماهی به دلیل اینکه در تحریم بودیم پیدا نمی کردم و حوضچه ها خالی بود تا اینکه پس از برداشتن تحریم از سوی فرانسه،توانستم 10هزار قطعه بچه ماهی آکلند که نژاد فرانسوی دارند خریداری کنم.

وی افزود: بازار فروش ماهی قزل آلا خوب ولی مقطعی است و ماهی هایمان را در ابتدا سر استخر می فروختیم و الان به شرکت پروتئین خرم زنجان می فروشیم و اگر ماهی ها بیمار نشوند میزان تولید و فروشمان به لطف خداوند خوب است.

کار آفرین خدابنده ای با بیان اینکه اگر حمایت شود می تواند کار خود را گسترش دهد و برای 15 نفر اشتغالزائی کند تصریح کرد: مهمترین مشکل ما داشتن ضامن برای گرفتن وام است چون دو ضامن کارمند می خواهند که ما که در روستا زندگی می کنیم  ضامن کارمند نداریم و وامها با درصد بالا کمر کارآفرینان را شکسته است و اگر دادن تسهیلات راحت تر باشد مطمنا افراد زیادی می توانند در این کار مشغول به فعالیت شوند.

حسینی افزود: اقتصاد مقاومتی واژه ای است که این روزها بسیاری از جوانان و سرپرست خانواده ها می توانند از آن به عنوان یک فرصت شغلی مناسب و حتی فراتر از شغل های پشت میزی به آن نگاه کنند و  استخر های پرورش ماهی فرصت مناسبی برای تحقق اقتصاد مقاومتی هستند.

این مرد فعال خدابنده ای در پایان سخنان خود از سپاه شهرستان خدابنده که موجبات اشتغال خود و دو فرزندش را فراهم کرده بود بسیار تشکر کرد و همچنین از خبرنگار اشراق۲۴به دلیل انعکاس خبری نیز قدردانی کرد.