تلاش دولت سیزدهم برای به حداقل رساندن شرطی سازی اقتصاد

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه باید به تمام معنا از شرطی سازی اقتصاد عبور کنیم، گفت: دولت رئیسی تلاش می‌کند تا شرطی سازی اقتصاد را به حداقل برساند.

به گزارش نسیم اشراق،احمد راستینه، نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی، به موضوع قیمت و کنترل بازار پرداخت و اظهار داشت: «در ده سال گذشته، برخی موارد در حوزه قیمت و کنترل بازار ما را تحت تأثیر قرار داده‌اند و شرایطی را ایجاد کرده‌اند که اقتصاد کشور به سمت شرطی سازی پیش رفته، که این بدترین اتفاقی است که برای اقتصاد ما رخ داده است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: تمامی اقشار اقتصادی شامل سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان در انتظار سیگنال‌های سیاسی هستند تا بتوانند تصمیم‌گیری‌های مربوط به سرمایه‌گذاری و مشارکت اقتصادی خود را بر اساس آنها انجام دهند. این سیگنال‌های سیاسی به نوعی راهنمایی برای فعالیت‌های اقتصادی است و در صورت عدم وضوح و پیش‌بینی‌نشدن آنها، ممکن است به تعطیلی اقتصاد کشور منجر شود.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد کشور به یک اقتصاد شرطی تبدیل شده است، تصریح کرد: باقی ماندن اقتصاد یک کشور در وضعیت منتظرماندن برای پی‌گیری تحولات بین‌المللی و سیاسی بسیار خطرناک است. در کشورهای توسعه‌یافته، با ثابت نگه داشتن سیاست‌ها و حمایت جدی از بخش تولید، تلاش شده است تا تأثیر کمتری از تحولات سیاسی و بین‌المللی بر اقتصاد کشورشان داشته باشد، اما متأسفانه در کشور ما این کار صورت نگرفته است.

راستینه با تاکید بر اینکه باید به تمام معنا از شرطی سازی اقتصاد عبور کنیم، گفت: دولت آقای رییسی تلاش می‌کند تا شرطی سازی اقتصاد را به حداقل برساند و همچنین برای توسعه روابط با کشورهای همسایه و تقویت روابط تجاری و اقتصادی با آنها، از جمله عضویت در سازمان‌های منطقه‌ای مانند شانگهای و بریکس،  به عنوان راهکاری جهت جدا کردن منابع تجاری و اقتصادی از وابستگی به دلار، و آزادسازی اقتصاد از دامنه دلاری تلاش می‌کند.”

نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، بن و سامان در مجلس بیان کرد: این مراودات پولی که امروز بر پایه یکی از پلتفرم‌های ایرانی با برخی از کشورهای اوراسیایی مورد توافق قرار گرفته‌اند، نشان می‌دهد که ما می‌توانیم با افزایش مبادلات پولی چندجانبه، نقش دلار را در اقتصاد به حداقل برسانیم.

وی تاکید داد: آنچه که امروز برای ما مهم است، برداشتن تحریم‌ها است. با این حال، تا زمان برداشت تحریم‌ها، باید از سیاست خنثی‌سازی و کاهش تحریم‌ها به واسطه حمایت از تولید پیروی کرد. در این دوره‌ی زمانی که در تلاش برای برداشتن تحریم‌ها هستیم، باید سعی کنیم تحریم‌ها کمترین تأثیر را داشته باشند.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: این راهکارها، راهکارهای شفاف و روشنی هستند که حرکت ما را به سمت مبادلات پولی چندجانبه و کاهش نقش دلار در اقتصاد هدایت می‌کنند.همچنین، حمایت کامل از تولید، تثبیت جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان و تقویت رابطه دانشگاه با صنعت و همه بخش‌ها می‌تواند به کاهش تأثیر سیگنال‌های سیاسی بر اقتصاد کمک کند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان عنوان کرد: البته، این فضاها و اقداماتی که در حال حاضر مشاهده می‌کنیم، مانند آزادسازی برخی از اموال و دارایی‌های بلوکه شده، همه پیام‌های مثبتی برای اقتصادمان هستند. با این حال، نباید اقتصادمان منتظر دریافت این پیام‌ها باشد. مشکل در این است که ما اقتصاد را به دنبال سیگنال‌های مثبت سیاسی معطل کرده‌ایم.