تلاش برای احقاق حق از شیرینی های کار قضاوت است/داشتن تقوا،مهمترین ویژگی یک قاضی است

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان خدابنده با بیان اینکه کار قضاوت سختی ها و شیرینی های خودش را دارد گفت: تلاش برای احقاق حق و برخورد با عوامل برهم زننده امنیت جامعه و تأمین امنیت و آرامش مردم شیرینی هائی است که آن سختی ها را برای یک قاضی آسان می کند. یداله طارمی دادستان […]

DSCN6813دادستان عمومی و انقلاب شهرستان خدابنده با بیان اینکه کار قضاوت سختی ها و شیرینی های خودش را دارد گفت: تلاش برای احقاق حق و برخورد با عوامل برهم زننده امنیت جامعه و تأمین امنیت و آرامش مردم شیرینی هائی است که آن سختی ها را برای یک قاضی آسان می کند.

یداله طارمی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان خدابنده در گفت و گو با خبرنگار اشراق24با تبریک هفته قوه قضائیه و تسلیت به مناسبت شهادت حضرت علی(ع)اظهار کرد: با توجه به نامگذاری هفته قوه قضائیه که بخاطر شهادت شهید بهشتی و 72 تن از یاران با وفائش نامگذاری شده است جا دارد از این شهید بزرگوار که دارای شخصیت و جایگاه ویژه ای در بین ملت ایران بود یاد کنم.

وی افزود: به تعبیر امام خمینی(ره)”بهشتی یک ملت بود” و این تعبیر نه فقط بخاطر تصدی و مسئولیت ایشان در قوه قضائیه بلکه فراتراز آن بود و در حقیقت شهید بهشتی متعلق به تمام ملت ایران است.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان خدابنده درباره کار قضاوت در ایران ادامه داد: قضاوت یکی از مسئولیت های سنگین در نظام جمهوری اسلامی ایران است که صرفا نمی توان به عنوان یک شغل به آن نگریست زیرا با توجه به نوع کار و مسئولیتی که یک قاضی در ارتباط با جان و مال و ناموس مردم دارد و باید درباره این موارد اظهار نظر کند هرچقدر درباره سختی و سنگینی این مسئولیت سخن بگوییم باز کم گفته ایم.

وی درباره سختی های کار قضاوت افزود: متأسفانه به فشار و مسئولیت سنگینی که بر دوش یک قاضی است کمتر توجه می شود چون که در سایر مسئولیت ها اقدامات در منظر عموم از طریق رسانه های دیداری و شنیداری به سمع و نظر مردم می رسد ولی در خصوص کار قضائی چنین نیست و فقط اقدامات قاضی در داخل پرونده منعکس می شود.

طارمی درباره جذابیت و شیرینی کار قضاوت نیز گفت: علی رغم مشقت و سختی های کار قضاوت،تلاش برای احقاق حق و برخورد با عوامل برهم زننده امنیت جامعه و تأمین امنیت و آرامش مردم شیرینی هائی است که آن سختی ها را برای یک قاضی آسان می کند.

وی درباره ویژگی های یک قاضی خوب عنوان کرد: قاضی خوب به کسی گفته می شود که در وهله اول تقوا داشته باشد و سپس علم قضاوت بداند و سعه صدر ور گشاده رو نیز باشد و تلاش در جهت رعایت عدالت و اصاف حتی در نگاه کردن به اصحاب دعوا بکند و آرامش و اطمینان خاطر در مراجعین به مرجع قضائی و اصحاب پرونده از جهت صدور حکم عادلانه ایجاد کند.

دادستان خدابنده درباره تاثیر شغل یک قاضی بر روی قضاوت در مورد دیگران گفت: قطعا انسان زمانی که متصدی یک شغل و مسئولیتی را دارد به تناسب آن نیز شاید تاثیراتی بر اساس قضاوت هائی که انجام می دهد داشته باشد ولی بنده سعی می کنم وقتی که بیرون از مراجع قضائی قرار دارم دیگر به عنوان قاضی برخورد نکنم بلکه بیشتر به عنوان یک شهروند عمل می کنم و کار قضائی در واقع مختص به پشت میز قضاوت و در دادگستری است.

طارمی درباره دیدگاه خانواده شان درباره قضاوت تصریح کرد: خانواده بنده خیلی ناراضی نیستند چون بعد از ازدواج این مسئولیت را پذیرفتم و آنها هم آن را قبول کردند ولکن شغل ما محدودیت هائی از قبیل رفت و آمد و ارتباط با سایر افراد جامعه نیز دارد که قطعا خانواده را دچار تنگناهائی می کند که شاید مانند دیگران راحت نباشند.

وی در پایان سخنان خود عنوان کرد: بعضی مواقع مراجعینی که به بنده مراجعه می کنند تا حدی که مقررات و قانون اقتضا کند و در حد وظایفم باشد سعی می کنم مشکلی از مشکلات شخص مراجعه کننده در خصوص کار قضائی و حتی غی قضائی از جمله مراجعه اشخاص نیازمند مانند معرفی به مراکز حمایتی و غیره را مرتفع کنم.

طارمی ادامه داد: شیرین ترین لحظه کاری ام زمانی است که مراجعه کننده با خوشحالی و رضایت کامل قلبی از محل کار و دفترم خارج می شود و معتقدم مردم ایران و بویژه مردم شهرستان خدابنده شایسته بهترین خدمت ها هستند و هر چقدر هم که به آنها خدمت کنیم باز نمی توانیم خودمان را راضی کنیم و امید است کارهای ما مورد رضایت خداوند قرار گیرد.