تغییر الگوی کشت؛ نیاز امروز حوزه کشاورزی خدابنده

رئیس جهادکشاورزی خدابنده گفت: با توجه به کمبود آب، تغییر الگوی کشت نیاز حوزه کشاورزی خدابنده است. به گزارش نسیم اشراق،پیمان حائری با بیان‌ اینکه تغییر الگوی کشت به سمت محصولات کم‌آب‌بر به دلیل وجود خشکسالی‌های اخیر یکی از نیازهای اساسی شهرستان است، عنوان کرد: در همین راستا کشت گیاهان کم‌آب‌بر و با نیاز آبی […]

رئیس جهادکشاورزی خدابنده گفت: با توجه به کمبود آب، تغییر الگوی کشت نیاز حوزه کشاورزی خدابنده است.

به گزارش نسیم اشراق،پیمان حائری با بیان‌ اینکه تغییر الگوی کشت به سمت محصولات کم‌آب‌بر به دلیل وجود خشکسالی‌های اخیر یکی از نیازهای اساسی شهرستان است، عنوان کرد: در همین راستا کشت گیاهان کم‌آب‌بر و با نیاز آبی پایین ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه رازیانه از جمله گیاهانی است که باعث اصلاح ساختار خاک شده و در تناوب با غلاتی مانند گندم و جو به عنوان گیاه دارویی و صنعتی استفاده می‌شود، تصریح کرد: رازیانه گیاهی از خانواده چتریان با ساقه‌های قائم و استوانه‌ای به ارتفاع ۱۵۰ تا ۲۰۰ سانتی‌متر و برگ‌های سبز تیره، گل‌های کوچک و زرد در انتهای ساقه قرار دارد.

این مسئول با تاکید بر اینکه میوه این گیاه دوکی شکل به طول ۶ تا ۱۰ میلی متر به رنگ سبز یا قهوه‌ای روشن بوده و در خاک‌های شنی لومی و در دمای ۳ تا ۱۶ درجه رشد مناسبی دارد، ادامه داد: زمان کاشت این گیاه در خدابنده، اواخر فروردین تا اردیبهشت بوده و از آنجا که قوه رویشی مناسبی دارد، به صورت کشت مستقیم انجام می‌شود.

حائری با توضیح این مطلب که این گیاه دارویی دارای طبع گرم و خشک، حاوی آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم، منگنز، روی و ویتامین K است و به حفظ استخوان‌ها کمک می‌کند و از عرقیجات آن هم استفاده می‌کنند، اضافه کرد: زمان برداشت این محصول با توجه به شرایط آب و هوایی و رسیدگی آن، از اواخر شهریور آغاز و تا اوایل مهرماه ادامه دارد. برداشت این محصول با دست و توسط کارگر انجام و سپس توسط کمباین کوبیده شده و بعد از خشک شدن آماده ارسال به بازار می‌شود.

رئیس جهادکشاورزی خدابنده خاطرنشان کرد: در شهرستان خدابنده در سال زراعی جاری ۶۵ هکتار گیاه دارویی رازیانه کشت شده که از این سطح میزان ۱۹۰ تن محصول برداشت و درآمدی حدود ۱۳۰ میلیارد ریال نصیب بهره‌برداران خواهد کرد که برای حدود ۵۰ نفر اشتغال‌زایی ایجاد خواهد شد.