تحقق اقتصاد مقاومتی با طعم گیلاس زمینی در خدابنده/مسئولان هیچ حمایتی نمی کنند

جوان کارآفرین خدابنده ای و فعال اقتصاد مقاومتی با گام برداشتن در عرصه کشاورزی به شعار اقتصاد مقاومتی جامه عمل پوشانده است. به گزارش اشراق۲۴،در سال‌های اخیر به واسطه مشکلات اقتصادی در کشور، مقام معظم رهبری در پیام‌ها و شعار‌های انتخابی هوشمندانه در آغاز سال، بیش از هر چیزی از کلمه اقتصاد مقاومتی استفاده و […]

جوان کارآفرین خدابنده ای و فعال اقتصاد مقاومتی با گام برداشتن در عرصه کشاورزی به شعار اقتصاد مقاومتی جامه عمل پوشانده است.

به گزارش اشراق۲۴،در سال‌های اخیر به واسطه مشکلات اقتصادی در کشور، مقام معظم رهبری در پیام‌ها و شعار‌های انتخابی هوشمندانه در آغاز سال، بیش از هر چیزی از کلمه اقتصاد مقاومتی استفاده و همواره بر اقتصاد مقاومتی به عنوان راهکاری برای رهایی کشور از مشکلات اقتصادی تاکید کرده اند.

مردمی کردن اقتصاد در شرایطی که اقتصاد کشور با مشکلاتی رو به رو است می‌تواند بهترین راه حل ممکن برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی باشد. البته این مهم، خود یکی از موارد اقتصاد مقاومتی را شامل می‌شود و مردم با ورود مناسب خود به این عرصه ثابت کرده‌اند که همیشه همچون حضور گرم در صحنه های انقلاب این بار نیز می‌توانند در تقویت اقتصاد کشور نقش آفرینی کنند.

 سعید پرچیانلو یکی از کارآفرینان جوان شهرستان خدابنده است که با هدف اشتغال‌زایی و امرار معاش، به شعار اقتصاد مقاومتی جامه عمل پوشانده است.

وی اظهار کرد: متولد سا۷۲ در روستای اسپرین بخش سجاسرود هستم و لیسانسم را در رشته علوم باغبانی از دانشگاه تهران اخذ کردم و کارشناسی ارشدم را در رشته گیاهان داروئی در دانشگاه زنجان ادامه دادم.

پرچیانلو افزود: فیسالیس یا همان گیلاس زمینی میوه ای است که خواص دارویی خوراکی دارد و برای اواین بار این میوه را در شهرستان خدابنده کشت کردم و در واقع موضوع پایان نامه ام درباره همین میوه بود که سه سال روی آن کار و تحقیق علمی کردم.

وی افزود: دو سال است که به صورت اقتصادی  کشت و کار می کنم و در حال حاضر یک هکتار از این محصول را زیر کشت دارم و این میوه توجیه اقتصادی دارد و اگر در سیستم گلخانه ای کشت شود عملکردش دو برابر می شود.

این کارآفرین ادامه داد: قیمت این محصول به طور میانگین به صورت فله ای در هر کیلو از ۲۰تا۴۲هزار تومان است و به صورت بسته بندی کیلویی۱۶۰ هزار تومان می رسد و به صورت گسترده این محصول صادر می شود .

وی ادامه داد: این میوه دارای خواص دارویی مانند ضد دیابت، و درمان کننده آسم و اسپاسم عضلانی است و موجب شادابی و طراوت پوست می شود و غنی از آهن،پتاسیم،فسفر است و بیشترین میزان ویتامین ث را در میان میوه ها دارد و بالاترین میزان درصد مهار رادیکالهای آزاد که باعث ایجاد سرطان های مختلف را می شود داراست.

این کارآفرین اضافه کرد: فراورده های این محصول شامل مربا،شربت است و به صورت میوه خشک شده نیز استفاده می شود و البته صادر می شود و به تازگی جای خود را در بازار ایران باز کرده است.

وی افزود: شهرستان خدابنده پتانسیل بالایی برای کشت این محصول دارد و برای راه اندازی این کار از هیچ جایی وام نگرفته ام و متاسفانه مسئولان هیچ گونه حمایتی نمی کنند.

پرچیانلو ادامه داد: با این کار برای سه نفر به طور مستقیم و برای چهار نفر به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد کرده ام و اگر حمایت شوم سطح زیر کشت این محصول را افزایش می دهم و با احداث کارخانه  و یا اجرای تدبیری در حوزه صادرات می توان به سمت فراوری این محصول برویم و برای افراد زیادی اشتغالزایی کنیم.

وی با اظهار گلایه از مسئولان عنوان کرد: مسئولان استانی هیچ گونه حمایتی از این کار من نکردند و فقط وعده می دهند ولی مدیر جهاد کشاورزی خدابنده از ایده ام استقبال کرد.

این کارآفرین خدابنده ای ادامه داد: گیاهان داروئی مانند فیسالیس یا زعفران در صورت حمایت مسئولان می توانند منبع ورود ارز مناسب  به داخل کشور باشند .

وی در پایان از خبرنگار اشراق۲۴بخاطر انعکاس خبری تشکر کرد و خواستار حمایت مسئولان از ایده و کارش شد.