تجاوز به حقوق شهروندی در پیاده روها و معابر در خدابنده+تصاویر

سد معبر نه موضوعی تازه است و نه امری پنهان اما متاسفانه  این بی قانونی چنان در شهرستان خدابنده عادی به نظر می رسد که گویی به عرف تبدیل شده است،این معضل البته مختص به این شهرستان نیست و در بیشتر شهرهای کشور دیده می شود. به گزارش اشراق24،پایمال کردن حق فقط به کلاهبرداری یا […]

DSCN5658DSCN5656DSCN5655DSCN5651DSCN5650DSCN5648DSCN5647DSCN5645DSCN5644DSCN5643DSCN5641DSCN5640DSCN5639DSCN5638DSCN5636سد معبر نه موضوعی تازه است و نه امری پنهان اما متاسفانه  این بی قانونی چنان در شهرستان خدابنده عادی به نظر می رسد که گویی به عرف تبدیل شده است،این معضل البته مختص به این شهرستان نیست و در بیشتر شهرهای کشور دیده می شود.

به گزارش اشراق24،پایمال کردن حق فقط به کلاهبرداری یا مسائل مالی محدود نمی شود.
هر فرد و به نوعی هر شهروند دارای حقوقی است که از آن به عنوان حقوق شهروندی نام برده می شود و هر اقدامی که باعث تضییع این حقوق شود برخلاف قانون است.
در رده بالاتر «پایمال کردن» شاید اصطلاح درستی نباشد و کلمه تجاوز به حقوق دیگران مفهوم دقیق تری یابد. همگان هر روز با مواردی از تجاوز به حقوق خود و دیگران مواجهیم که از آن جمله سد معبر و مسدود کردن معابر را می توان نام برد.
سد معبر نه موضوعی تازه است و نه امری پنهان اما متاسفانه  این بی قانونی چنان در شهرستان خدابنده عادی به نظر می رسد که گویی به عرف تبدیل شده است،این معضل البته مختص به این شهرستان نیست و در بیشتر شهرهای کشور دیده می شود.

عده ای از کسبه پیاده رو را حق خود می دانند
در خیابان امام قیدار مغازه داری فقط چند جعبه شیر جلوی مغازه خود گذاشته است، وی این حرکت را نشانه باز بودن مغازه خود می داند.  در میدان شهدا پسر جوان با گاری دستی خود بساطی به راه انداخته است. او که بارها از طرف شهرداری تذکر گرفته است، می گوید: از روستاهای اطراف به خدابنده آمده ام و کاری جز این ندارم، هر چند وقت یک بار گاری را با تمام وسایل به شهرداری می برند، بعد با پرداخت مبلغی دوباره اجناس را تحویل می گیرم.
تمام مصادیق سد معبر در خیابان اصلی قیدار
خیابان اصلی شهر قیدار(خیابان امام)از نمونه های آشکار سد معبر در این شهر محسوب می شود و به نوعی که می توان ادعا کرد تمامی  مصادیق سد معبر را می توان یکجا در آن مشاهده کرد، از گاری دستی های زیاد تا سوء استفاده بسیاری از مغازه داران از مسیر رفت و آمد مردم.
یک کفش فروش که ویترینی را در مسیر مردم قرار داده است، می گوید: عرف بازار همین است، تمام کسبه همین کار را می کنند و فکر نمی کنم مشکلی باشد.
وی حضور ماموران شهرداری را پررنگ عنوان و اضافه می کند: این ماموران تذکر می دهند که فقط از محیطی به فاصله 20 سانتی متری مغازه می توانیم استفاده کنیم.
این اندازه را مغازه دار دیگری یک متر می داند.
میوه فروشی و سبزی فروشی هم که بخش زیادی از حاشیه این خیابان را اشغال کرده است در پاسخ به سوال خبرنگار اشراق24 مبنی بر نحوه برخورد شهرداری، حضور ماموران را پررنگ توصیف می کند اما اجاره بهای سنگین، متراژ بالای مغازه و پرداخت مالیات را توجیهی برای عمل خود  می داند.
وی خود را از قدیمی های این خیابان معرفی می کند و محیط قابل استفاده از پیاده رو را به اندازه سایبان مغازه اش می داند.
شهروندان ناراضی
یک دانشجوی قیداری به خبرنگار اشراق24 گفت: پیاده رو و معابر با حضور دستفروش ها چهره نازیبایی پیدا کرده از همه مهم تر جلوی عبور و مرور را گرفته است.
وی که از پیش روی ویترین مغازه ها در کوچه و خیابان متعجب است افزود: از وقتی یادم می آید اوضاع همین طور بوده بعضی مغازه ها مثل میوه فروشی ها اجناس خود را تا وسط معابر عمومی قرار می دهند که به ویژه در مواقع ازدحام جمعیت نمی توان از آن جا عبور کرد بنابراین مجبور می شویم از خیابان عبور کنیم.
شهروند دیگر قیداری که کشاورز است درباره قانون استفاده از پیاده روها و معابر عمومی اظهار بی اطلاعی می کند و می گوید: نمی دانم ولی حتما مغازه دارها می توانند از قسمتی از پیاده رو استفاده کنند.
رفع سد معبر وظیفه ذاتی شهرداری است
گاهی سد معبر بیش از حد است که در نتیجه اجناس جمع آوری می شود ولی در مقیاس های کوچک تر با تذکر و اخطار مشکل حل می شود.
پیاده رو و معابر عمومی شهر متعلق به عموم است و هیچ کس حق استفاده شخصی از پیاده رو را ندارد و قانونی هم مبنی بر استفاده از 20 سانت یا یک متر جلوی مغازه نداریم.
قانون شهرداری مصوبه مجلس شورای اسلامی در ماده 55، تبصره یک عنوان می دارد که سد معبر عمومی برای کسب یا سکنی یا هر عنوان دیگر ممنوع است و شهرداری ها موظف هستند از آن جلوگیری کنند و بند 20 همین ماده تاکید می کند که شهرداری ها موظف هستند تا با مشاغل مزاحم و با تاسیس اماکنی که به نحوی موجب مزاحمت شهروندان باشد برخورد کنند، همچنین مجامع امور صنفی می توانند مسئولیت برخورد با تعدی و تجاوز به معابر عمومی را بر عهده بگیرند.