تابستان فرصتی برای تربیت

خیلی از والدین ذهنیتی که بهنگام فرا رسیدن تابستان دارند این است که بازم تابستون اومد و فرزندم منو کلافه خواهد نمود… و از این جور حرفا.. اشراق آنلاین وبلاگ چتر وارونه نوشت: خیلی از والدین ذهنیتی که بهنگام فرا رسیدن تابستان دارند این است که بازم تابستون اومد و فرزندم منو کلافه خواهد نمود… […]

خیلی از والدین ذهنیتی که بهنگام فرا رسیدن تابستان دارند این است که بازم تابستون اومد و فرزندم منو کلافه خواهد نمود… و از این جور حرفا..7349126749570959669

اشراق آنلاین

وبلاگ چتر وارونه نوشت:

خیلی از والدین ذهنیتی که بهنگام فرا رسیدن تابستان دارند این است که بازم تابستون اومد و فرزندم منو کلافه خواهد نمود… و از این جور حرفا..

اما نکته ها میتواند نهفته باشد که چندین مورد از آن در اینجا اشاره میشود:

فصل تابستان غنیمتی نهفته برای تعلیم بهمراه تفریح

 

 

اما سه ماهه تابستان هم چگونه برای فرزندان باشد و چه برنامه هایی برای آنان طراحی شود سوالی است که در اینجا پاسخ دهیم.

یکی از جذابترین برنامه ها که دانش آموز امروز بدان علاقه نشان میدهند برنامه ورزشی است که میتواند ورزش مورد علاقه انتخاب شود.

فرصتی که برای انتخاب یک رشته ورزشی هست در سایر ایام کمتر است ولی تابستان فراغت بال زیادی به این امر میشود.

برنامه های دیگری غیر از ورزش حضور در کلاسهای تابستانی برخی مکان های فرهنگی از جمله کانون های مساجد،پایگاه ها،انجمن اسلامی، و… است که این اماکن با برنامه هایی که دارند تا حدودی میتوانند و توانسته اند در پر کردن بخشی از فراغت دانش آموز موفق عمل نمایند.(البته فراز و نشیب هایی در این فعالیتها هست که اینجا محل بحث اش نیست)

برنامه های کلاسهای تابستانی مکانهای ذکر شده بیشتر علمی و تربتی است.علی الخصوص برنامه هایی که در جوار مسجد برگزار شود بهمراه آموزش های تربیتی خواهد بود.

جنبه های تربیتی هم بهمراه برنامه های اردویی بسیار موثر خواهد بود.

تربیت وقتی معنا پیدا می کند که مربی بهمراه دانش آموز باشد

 وقتی سخن از تربیت به میان می آید حرف اول را مربی میزند.

تعریفی که از مربی شده : مربی کسی است که در زندگی  کار اساسی‌اش، کار تربیتی است؛ یعنی ما باید همه حرکت هایمان در فضای تربیت باشد، زندگی مان برای تربیت باشد.(استاد صفائی)

طوری که مربی یک جمع صمیمی وقتی در تکاپوی امر تربیتی است و راه به این دیار میگذارد مطمئنا همراه همیشگی بودن این امر خطیر را منجر به ارائه نتیجه خواهد نمود.

مربی اول از همه باید بداند کار و نقشش چیست؟

 توجه داشته باشیم که کار مربی تربیت کردن نیست!(آیه قرآن(انفال/17: این شما نبودید که انها را کشتید بلکه خدا بود و ای پیامبر این تو نبودی که تیر می انداختی بلکه خدا بود)  (برگرفته از ویژگی های مربیان/استاد صفائی)

خصوصیات و وظایف یک مربی نمونه

در این بخش مهمترین خصوصیاتی که یک مربی امر تربیتی داشته باشد را بیان میکنم:

1.داشتن نگاه وظیفه محور

2.متربی را به خود آگاهی رساندن.