بیشترین موقوفات استان زنجان از نظر ارزش ریالی در خدابنده است

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان اظهارکرد:بیشترین موقوفات استان زنجان از نظر ارزش ریالی در خدابنده است. به گزارش اشراق آنلاین، حجت‌الاسلام علی باقری در جلسه هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی استان با عنوان پرداخت اجاره بهای موقوفات استان زنجان اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) نخستین واقف جهان اسلام بودند. وی با اشاره به […]

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان اظهارکرد:بیشترین موقوفات استان زنجان از نظر ارزش ریالی در خدابنده است.

th

به گزارش اشراق آنلاین، حجت‌الاسلام علی باقری در جلسه هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی استان با عنوان پرداخت اجاره بهای موقوفات استان زنجان اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) نخستین واقف جهان اسلام بودند.

وی با اشاره به اینکه وقف یکی از سنت‌های حسنه مورد تاکید در دین اسلام است، تصریح کرد: ائمه معصومان (ع) نیز بر اجرای این سنت در جامعه اسلامی سفارشات بسیاری دارند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان همچنین به برخی از سخنان و فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه احیای سنت حسنه وقف در کشور اشاره کرد و گفت: در همین راستا سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان متولی امور موقوفات برنامه‌های مختلفی را اجرایی می‌کند.

این مسئول با توضیح اینکه اداره کل اوقاف به عنوان متولی این امر اقدامات خود را در بخش‌های حفظ، بهره‌وری، توسعه و احیای موقوفات انجام می‌دهد، تصریح کرد: مرحله نخست در امر موقوفات احیای آنها است.

وی با اشاره به اینکه احیای موقوفات در کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفته است، افزود: با توجه به اینکه در زمان پهلوی و نادر شاه بسیاری از موقوفات کشور به غیر واگذار و از بین رفته بود، از همین رو اقدامات مربوط در راستای احیای آنها انجام شد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با بیان اینکه واگذاری موقوفات به غیر و همچنین اداره این سازمان توسط یک فرد بهایی قبل از انقلاب اسلامی موجب بی اعتمادی مردم نسبت به وقف شده بود، بیان کرد: قبل از پیروزی انقلاب وقف به جای اینکه بیشتر سنت حسنه باشد، سنت غیرحسنه بود و بی‌اعتمادی بسیاری بر این امر حاکم بود.

این مسئول با ارائه توضیحاتی در زمینه وضعیت موقوفات پس از پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و حاکمیت اسلامی، اعتماد از دست رفته مردم نسبت به موقوفات تا حد زیادی به دست آمد و مردم نسبت به مشارکت در این امر حسنه اقدام کردند.

باقری با اشاره به شناسایی و احیای موقوفات پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیان کرد: پس از این مراحل اقدامات مربوط در راستای حفظ، بهره‌وری و توسعه آنها صورت گرفت.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: پس از شناسایی و احیای موقوفات عواید موقوفات دقیقا بر اساس نیات واقفان هزینه شد و همین امر موجبات مشارکت بیش از پیش مردم را در این سنت حسنه فراهم ساخت.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با توضیح اینکه در حال حاضر ولی فقیه و نماینده ایشان در رأس سازمان اوقاف قرار دارند، اضافه کرد: همین امر موجب نظارت بیشتر و بهتر به امر موقوفات و هزینه‌کرد آنها شده است.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود گزارشی از وضعیت موقوفات در استان زنجان ارائه کرد و گفت: در حال حاضر 2 هزار و 400 موقوفه در استان زنجان وجود دارد.

باقری با اشاره به اینکه آمار اعلام شده مربوط به موقوفات منفعتی، انتفاعی، مساجد، بقاع متبرکه، حسینیه‌ها، زینبیه و تکایا هستند، تصریح کرد: به منظور حفظ و احیای این موقوفات و همچنین حفظ موقوفات اطلاعات مربوط به همه موقوفات در سامانه جامع اطلاعات موقوفات استان ثبت شده است.

وی خاطر نشان کرد: در این سامانه همه اطلاعات مربوط به موقوفه، سند اجاره‌ای آن، نیات واقف و … ثبت و ضبط شده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان تعداد رقبات استان را 24 هزار مورد اعلام کرد و گفت: بر اساس آمار بیشترین موقوفات استان زنجان از نظر ارزش ریالی در خدابنده است.

این مسئول شهر قیدار نبی (ع) را موقوفه شش دانگ و در اختیار اوقاف عنوان کرد و افزود: اداره کل اوقاف استان در تلاش است تا منفعت موقوفات در این شهر عاید مردم شود.

باقری از اسکن وقف‌نامه‌ها و بازنویسی آنها نیز خبر داد و افزود: این اقدامات به منظور حفظ موقوفات صورت گرفته است.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری 12 میلیارد تومانی در حوزه موقوفات تصریح کرد: این اقدام در راستای توسعه موقوفات انجام شده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان در بخش دیگری از سخنان خود گزارشی از اقدامات اوقاف در شهر قیدار خبر داد و گفت: بر اساس آمار گرفته شده دستگاه‌های اجرایی استان زنجان 150 میلیارد تومان به اوقاف استان از محل موقوفات خدابنده بدهکار هستند.