برگشت پول بلوکه شده به کشور چه تأثیری بر اقتصاد دارد؟/ انتشار اخبار آزادسازی ارزهای بلوکه شده، می‌تواند در رشد کوتاه‌مدت بازار سرمایه مفید باشد

یک کارشناس بازارهای پولی و مالی با اشاره به اینکه انتشار اخبار آزادسازی ارز کشور می‌تواند در رشد کوتاه‌مدت بازار سرمایه مفید باشد گفت: در شرایط تورمی نمی‌توانیم پیش‌بینی دقیقی از آینده اقتصادی کشور داشته باشیم و ورود ارز به کشور در تأمین ارز واردات استفاده خواهد شد و اثر چندانی در کاهش نرخ ارز […]

یک کارشناس بازارهای پولی و مالی با اشاره به اینکه انتشار اخبار آزادسازی ارز کشور می‌تواند در رشد کوتاه‌مدت بازار سرمایه مفید باشد گفت: در شرایط تورمی نمی‌توانیم پیش‌بینی دقیقی از آینده اقتصادی کشور داشته باشیم و ورود ارز به کشور در تأمین ارز واردات استفاده خواهد شد و اثر چندانی در کاهش نرخ ارز نخواهد داشت.

به گزارش نسیم اشراق به نقل از خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ کشور ما مجموعه‌ای از منابع و دارایی‌هایی را در اختیار دارد که به دلیل تحریم و موانع و محدودیت نقل‌وانتقال در عرصه بین‌المللی، در برخی از کشورهایی دنیا مثل کره، عراق، ترکیه و … بلوکه شده است. این منابع ارزی چشمگیر در صورت دستیابی و استفاده درست و اصولی و سرمایه‌گذاری آنها در صنایع مادر و زیرساختی، می‌تواند زمینه‌ساز رشد اقتصاد در کشور و در نهایت بروز اثرات آن بر سفره خانوارها شود.

بخشی از منابع ارزی که بناست آزاد شود، قبلا در دولت تدبیر و امید پیش‌خور شده

در این زمینه بهتر است در نظر داشته باشیم که بخشی از این منابع ارزی از جمله ۷ میلیارد دلار بلوکه ‌شده ایران در کره‌ جنوبی که با وساطت یکی از کشورهای منطقه و در قبال آزادسازی برخی از زندانیان ایران و آمریکا بناست آزادسازی شود و به چرخه اقتصادی کشور باز گردد، قبلا در دولت تدبیر و امید پیش‌خور شده و اکنون زمان بازپرداخت آنها فرارسیده است.

علی صالح‌آبادی، رئیس بانک مرکزی نیز در روزهای اخیر اعلام کرد: توافقات خوبی با همکاری وزارت امور خارجه انجام شده است و حساب‌هایی معرفی و هماهنگی لازم برای آزادسازی ارزهای مسدودی انجام شده است که باید گفت، نسبت به هر زمان دیگری پیشرفت‌های بسیار خوبی داشتیم و باید تاکید کرد بانک مرکزی با همکاری دستگاه دیپلماسی از ابتدای استقرار دولت، پیگیری این موضوع را به‌طورجدی در دستور کار قرارداد که در یک مرحله، خوشبختانه منجر به آزادسازی بخشی از منابع مسدودی در انگلیس بیش از ۴۰ سال شد.

بیشتر بخوانید:
آزادسازی میلیاردها دلار از منابع ارزی بلوکه شده ایران

انتشار اخبار آزادسازی ارزهای بلوکه شده، می‌تواند در رشد کوتاه‌مدت بازار سرمایه مفید باشد

میثم رادپور، کارشناس اقتصادی، در گفتگو با راه دانا درباره آزادسازی پول‌های بلوکه شده کشور و آثار ورود این منابع اظهار کرد: انتشار چنین اخباری مثبت بوده و می‌تواند در رشد بازارهایی مثل بازار سرمایه مفید باشد.

این کارشناس اقتصادی درباره اثر ورود این نقدینگی به بازار ارز گفت: دولت سیزدهم نشان داده که اهل ارز پاشی در بازار نیست و در کنار این موضوع حتی ورود این ارزها مشکلات بنیادین اقتصادی را حل نمی‌کند و در بهترین حالت تنها یک اثر مقطعی خواهد داشت، که انتظار می‌رود برای مدت کوتاهی از نوسانات صعودی در بازار ارز جلوگیری کند و من شخصاً هیچ انتظاری ندارم که بازار ارز با این قبیل اخبار وارد فرایند کاهش قیمتی شود و حتی اگر کاهش قیمتی نیز در میان باشد این عدد قابل‌توجه نیست.

وی ادامه داد: امروز محیط اقتصادی کشور تورم بالایی را تجربه می‌کند، پس به لحاظ اقتصادی نمی‌توانیم بگوییم با ورود چنین ارقامی به اقتصاد، می‌توان تورم را کنترل کرد.

در شرایط تورمی پیش‌بینی دقیق اقتصادی ممکن نیست

رادپور با اشاره به این موضوع که ۷ میلیارد دلار رقم بزرگی برای اقتصاد ما نیست، افزود: در زمان آقای روحانی، ما نزدیک به ۹۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم و پس از آنکه برجام از میان رفت، این درآمد ارزی در نتیجه کاهش فروش ما در بازارهای جهانی کم شد و امروز با نگاه به رقم واردات ۴۰ میلیارد دلاری کشور، عدد ۷ میلیارد دلاری طلب ایران از کره تأثیر بسزایی در اقتصاد کلان ندارد.

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: از طرف دیگر این درآمدهای ارزی در حساب دولت باقی خواهد ماند و واردکننده درصورتی‌که بخواهد کالایی را وارد کند این ارز به آن کالا به صورت حواله صادرات و واردات داده می‌شود و از این پول برای مدیریت فعال بازار ارز استفاده نمی‌شود.