اوباما: پای هیچ سربازی به خاک سوریه نخواهد رسید/ در صورت شکست طرح روسیه به زور متوسل می‌شویم

رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در کاخ سفید برای توجیه افکار عمومی ملت آمریکا که با جنگ علیه سوریه مخالفند ادعا کرد برای پایان دادن به جنگ تلاش کرده، به دنبال مستقر کردن نیرو در سوریه نیست و از کنگره خواسته رأی‌گیری درباره حمله به سوریه را به تعویق بیندازد. به گزارش خبرگزاری فارس، […]

رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در کاخ سفید برای توجیه افکار عمومی ملت آمریکا که با جنگ علیه سوریه مخالفند ادعا کرد برای پایان دادن به جنگ تلاش کرده، به دنبال مستقر کردن نیرو در سوریه نیست و از کنگره خواسته رأی‌گیری درباره حمله به سوریه را به تعویق بیندازد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «باراک اوباما» در سخنرانی خود به منظور توجیه ملت آمریکا برای حمله نظامی به سوریه گفت: اوضاع سوریه، 21 آگوست، زمانی تغییر کرد که دولت «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه علیه هزاران نفر از زنان و کودکان کشورش از گاز شیمیایی استفاده کرد.

وی تصریح کرد: سلاح‌های شیمیایی یک جنایت علیه بشریت و نقض حقوق جنگ است.

هیچ کس درباره اینکه سلاح شیمیایی در سوریه استفاده شده اختلاف نظر ندارد

او ادامه داد: هیچ کس درباره این موضوع که سلاح شیمیایی در سوریه استفاده شده است اختلاف نظر ندارد. جهان هزاران نوار ویدئویی، تصاویر تلفن‌های همراه را مشاهده کرد و سازمان‌های حقوق بشری داستان‌هایی از بیمارستان‌هایی گفتند که پر از افرادی بود که علائم گاز سمی در آنها مشاهده می‌شد.

اوباما در ادامه سخنان خود، دولت «بشار اسد» را عامل این حمله شیمیایی دانست و مدعی شد: بعلاوه ما می‌دانیم که رژیم اسد مسئول بوده است. در روزهایی قبل از 21 آگوست، ما می‌دانیم که پرسنل اسد برای حمله در نزدیکی منطقه‌ای که گاز سارین را ترکیب کردند، آماده می‌شدند، آنها ماسک ضدگاز را بین ارتش خود توزیع کردند و سپس راکت‌هایی را از منطقه تحت کنترل رژیم به 11 محله که رژیم سوریه تلاش می‌کرد تا نیروهای مخالفان را پاکسازی کند، شلیک کردند. درست مدتی بعد از فرود موشک‌ها، گاز پخش شد و بیمارستان‌ها پر از افراد در حال مرگ و زخمی شد.

اوباما ادامه داد: ما چهره‌های ارشد از دستگاه نظامی اسد را می‌شناسیم که نتایج حمله را بازبینی کردند و رژیم اسد در روزهای بعد از حمله، بمباران همان محله‌ها را افزایش داد. ما همچنین نمونه خون و مو افراد را در مکان حادثه آزمایش کردیم و نتیجه گاز سارین در آنها مثبت بود.

رئیس جمهور آمریکا با این زمینه چینی ادامه داد: وقتی دیکتاتورها مرتکب جنایت می‌شوند، منتظرند تا جهان به نوع دیگری به این جنایت نگاه کند تا اینکه تصاویر هولناک از خاطرات پاک شود اما این اتفاقات رخ داده است. حقایق غیرقابل انکار هستند.

از مخالفت‌ها با چنگ علیه سوریه آگاه هستم

اوباما تأکید کرد: آنچه که برای این افراد در سوریه رخ داده است و برای کودکان این کشور در حمله 21 آگوست پیش آمده است، نه تنها نقض قوانین بین‌الملل بلکه خطری برای امنیت ملی آمریکا است و اگر اقدامی صورت نگیرد، رژیم اسد دلیلی برای توقف استفاده از سلاح‌های شیمیایی نمی‌بیند و دیگر حاکمان مستبد دلیلی نمی‌بینند که درباره دستیابی به گاز سمی و استفاده از آن تجدید نظر کنند.

او اینگونه ادامه داد: اگر مبارزه (سلاح‌های شیمیایی) به خارج از مرزهای سوریه برسد، این سلاح‌ها می‌تواند همپیمانان ما چون ترکیه، اردن و اسرائیل را تهدید کند. عدم اقدام عمل علیه سلاح‌های شیمیایی، ممنوعیت‌ها علیه دیگر سلاح‌های کشتار جمعی را تضعیف می‌کند و همچنین همپیمان اسد، ایران، را جسورتر می‌کند. این جهانی نیست که ما باید پذیرای آن باشیم.

وی برای آنکه نشان دهد علاقه‌ای به جنگ ندارد، گفت: من 4 سال و نیم تلاش کردم تا به جنگ پایان دهم نه آنکه آغازگر آن باشم. من مصمم هستم که در راستای منافع امنیت ملی آمریکا به استفاده رژیم اسد از سلاح‌های شیمیایی از طریق یک حمله نظامی هدفمند پاسخ دهم. هدف این حمله باز داشتن اسد از استفاده از سلاح‌های شیمیایی و کاهش توانمندی رژیم وی برای استفاده از این سلاح‌ها است و همچنین به جهان نشان می‌دهد که ما استفاده از این سلاح‌ها را بر نمی‌تابیم.

با این حال رئیس جمهور آمریکا به منظور آنکه نشان دهد حامی دموکراسی است، ادامه داد: من رئیس جمهور قدیمی‌ترین دموکراسی مبتنی به قانون اساسی جهان هستم، بنابراین گرچه این اختیار را دارم که دستور حملات نظامی را بدهم اما بر این باورم که درست بود که در نبود تهدید مستقیم و فوری برای امنیت ما، این موضوع (اقدام نظامی علیه سوریه) را به کنگره واگذار کنم. بر این باورم که دموکراسی ما زمانی قوی تر عمل می‌کند که از حمایت کنگره بهره مند باشد.

وی همچنین در سخنان خود تلاش کرد تا به مردم کشورش نشان دهد که از مخالفت‌های آنها با حمله نظامی به سوریه آگاهی دارد و تصریح کرد: هم اکنون می‌دانم که بعد از آمار تلفات وحشتناک در عراق و افغانستان، ایده اقدام نظامی، فرقی نمی‌کند که چه اندازه محدود باشد، اما محبوبیت ندارد. پس از این همه مدت، من چهار سال و نیم برای پایان دادن به جنگ‌ها و نه آغاز آنها تلاش کردم. ارتش ما از عراق خارج شده است، ارتش ما از افغانستان در حال بازگشتن است و می‌دانم که آمریکایی‌ها همگی می‌خواهند که تمامی ما در واشنگتن، به ویژه من، بر وظایف ساخت ملت خود در همین جا متمرکز شویم، مردم خود را به اشتغال برسانیم و فرزندان خود را آموزش دهیم. طبقه متوسط را رشد دهیم. جای تعجب نیست که شما این سوالات جدی را مطرح می‌کنید.

پای هیچ سربازی به خاک سوریه نخواهد رسید

اوباما سپس در پاسخ به این سوالات تصریح کرد که قصد ندارد نیروی نظامی به سوریه اعزام کند و پای هیچ سربازی را به سوریه باز کند و گفت: من به دنبال اقدام نظامی نامحدود همچون عراق و افغانستان نیستم. من به دنبال حمله هوایی طولانی مدت همچون لیبی و کوزوو نیستم. این یک حمله هدفمند برای رسیدن به هدف روشن که آن مهار استفاده از سلاح‌های شیمیایی و کاهش ظرفیت‌های اسد است، می‌باشد.

وی در توجیه اقدام نظامی محدود آمریکا در سوریه گفت: بگذارید یک مسئله را روشن کنم: ارتش آمریکا به دنبال ایجاد دردسر نیست. حتی یک حمله نظامی محدود پیامی را به اسد می‌دهد که هیچ کشور دیگری نمی‌تواند القا کند. فکر نمی‌کنم باید یک دیکتاتور دیگر را با زور از میان برداریم. ما از عراق آموختیم که چنین کاری باعث می‌شود ما در سال‌های بعد مسئولیت بیشتری داشته باشیم اما یک حمله هدفمند می‌تواند، اسد یا هر دیکتاتور دیگری را درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی به فکر وادارد.

اسرائیل، می‌تواند با قدرت تمام و با حمایت استوار آمریکا از خود دفاع کند

اوباما همچنین به احتمال حمله انتقام جویانه اسد در صورت حمله به سوریه اشاره کرد و گفت: ما هیچ گونه تهدیدی را رد نمی‌کنیم اما رژیم اسد قابلیت تهدید کردن جدی ارتش ما را ندارد. هرگونه انتقام جویی که ممکن است آنها به دنبال آن باشند در راستای تهدیداتی است که ما هر روز با آن مواجه هستیم. نه اسد و نه همپیمانان وی نفعی در تشدید اوضاعی که به نابودی اسد منجر شود، ندارند و همپیمان ما، اسرائیل، می‌تواند با قدرت تمام و با حمایت استوار آمریکا از خود دفاع کند.

رئیس جمهور آمریکا با علم به اینکه برخی از مخالفان اسد را افراط گرایان تشکیل می‌دهند، گفت: درست است که برخی از مخالفان اسد افراط گرایان هستند اما القاعده تنها در صورتی در یک سوریه هرج و مرج تقویت می‌شود که مردم سوریه شاهد باشند که جهان برای جلوگیری از کشته شدن بی گناهان در بمباران شیمیایی کاری انجام نمی‌دهد. اکثر مردم سوریه و مخالفان این کشور که با آنها همکاری می‌کنیم تنها خواستار زندگی در صلح، وقار و در آزادی هستند و ما روز بعد از هرگونه اقدام نظامی، تلاش‌های خود را برای دستیابی به یک راه حل سیاسی که به تقویت آنهایی منجر می‌شود که نیروی استبداد و افراط گرایی را رد می‌کند، افزایش می‌دهیم.

رئیس جمهور آمریکا که در روزهای اخیر تا حدودی از موضع پیشین خود برای اقدام نظامی در سوریه عقب نشسته است، تأکید کرد که راه حل صلح آمیز را برای سوریه ترجیح می‌دهد.

او ادامه داد که با تمام آنهایی که از او خواستند که آمریکا نباید پلیس جهان باشد موافق است. آمریکا پلیس جهان نیست. اقدامات وحشتناکی در جهان در حال رخ دادن است که فراتر از دسترس ما است که بخواهیم آنها را اصلاح کنیم اما ایده‌آل‌ها، قوانین و امنیت ملی ما در سوریه در خطر است و با اندکی تلاش و خطر می‌توانیم در سوریه اقداماتی انجام دهیم.

عمیقا راه حل صلح آمیز را ترجیح می‌دهم

اوباما با این حال تمایل خود به دیپلماسی در قبال سوریه را ابراز کرد و گفت: من عمیقا راه حل صلح آمیز را ترجیح می‌دهم. در دو سال گذشته، دولت من دیپلماسی و تحریم، هشدار و مذاکره را امتحان کرده است اما سلاح‌های شیمیایی همچنان توسط رژیم اسد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اینگونه ادامه داد: در چند روز اخیر، شاهد علائم دلگرم کننده‌ای بودیم که بخشی از آن به دلیل تهدیدات معتبر آمریکا برای اقدام نظامی در سوریه و همچنین مذاکرات سازنده‌ای بود که من با رئیس جمهور پوتین داشتم. دولت روسیه برای پیوستن به جامعه بین‌الملل برای اعمال فشار به اسد به منظور کنار گذاشتن سلاح‌های شیمیایی ابراز تمایل کرده است. رژیم اسد هم اکنون اعتراف کرده است که این سلاح‌ها را در اختیار دارد و حتی گفته است که به انجمن سلاح‌های شیمیایی که استفاده از این سلاح‌ها را ممنوع می‌کند، می‌پیوندد.

اوباما درباره طرح جدید مسکو در خصوص سوریه گفت: هنوز زود است که بگوییم که آیا این پیشنهاد موفق می‌شود یا خیر. هرگونه توافق باید این مسئله را بررسی کند که رژیم اسد به تعهدات خود پایبند باشد اما این پیشنهاد پتانسیل حذف تهدید سلاح شیمیایی را بدون استفاده از زور دارد به ویژه آنکه روسیه یکی از قوی ترین همپیمانان اسد است.

از رهبران کنگره خواسته‌ام تا رأی گیری را به تعویق اندازند

رئیس جمهور آمریکا با اشاره به طرح روسیه گفت: من از رهبران کنگره خواسته‌ام تا رأی گیری درباره اقدام نظامی را در حالیکه ما این مسیر دیپلماتیک را تعقیب می‌کنیم به تعویق اندازند. من جان کری را روز پنجشنبه برای دیدار با همتای روس اعزام می‌کنم و مباحثات خود با پوتین را نیز دنبال می‌کنم.

وی همچنین تأکید کرد که با سران دو همپیمان نزدیک خود یعنی فرانسه و انگلیس صحبت کرده است و قرار است در مشورت با روسیه و چین تلاش کنند تا قطعنامه‌ای را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کنند که اسد را ملزم می‌کند سلاح‌های شیمیایی را کنار بگذارد و در نهایت تحت کنترل بین‌المللی این سلاح‌ها را تخریب کند.

اوباما همچنین ادامه داد که به بازرسان سازمان ملل فرصت می‌دهد تا یافته‌های خود را درباره آنچه که در 21 آگوست رخ داد، گزارش کنند و آمریکا نیز حمایت همپیمانان خود از اروپا و آمریکا گرفته تا آسیا و خاورمیانه که بر لزوم اقدام در سوریه توافق دارند، جلب می‌کند.

ارتش برای اقدام عملی در شرایطی که دیپلماسی با شکست روبرو ‌شود، آماده است

اوباما تصریح کرد که به ارتش خود دستور داده است همچنان موقعیت کنونی خود را برای اعمال فشار به اسد حفظ کند و برای اقدام عملی در شرایطی که دیپلماسی با شکست روبرو می‌شود، آماده باشند.

رئیس جمهور آمریکا برای جریحه دار کردن احساس ملت آمریکا گفت: از تمامی اعضای کنگره و شمایی که در خانه این سخنرانی را گوش می‌دهید، می‌خواهم آن نوارهای ویدئویی حمله را مشاهده کنید و سپس این سوال را بپرسید که در چه جهانی زندگی خواهیم کرد، اگر آمریکا شاهد آن باشد که یک دیکتاتور با بی رحمی قوانین بین‌الملل را با گاز سمی نقض می‌کند، ما انتخاب می‌کنیم که به آن بی تفاوت باشیم؟

رئیس جمهور آمریکا برای تهییج مردم کشورش گفت: اعتقاد دارم باید اقدامی انجام دهیم. این چیزی است که آمریکا را متفاوت می‌کند و این چیزی است که ما را استثنایی می‌کند.

در صورت شکست طرح روسیه به زور متوسل می‌شویم

رئیس جمهور آمریکا برای آنکه نشان دهد از مخالفت افکار عمومی آمریکا با اقدام نظامی در سوریه آگاهی دارد، گفت: من این ایده را می‌دانم که هرگونه حمله نظامی هرچند که محدود هم باشد بعد از جنگ عراق و افغانستان، چندان محبوب نخواهد بود. این کشور از جنگ خسته شده است.

رئیس جمهور آمریکا در بخش‌های پایانی سخنانش تأکید کرد: ما می‌توانیم با اقدام نظامی در سوریه نگذاریم که به کودکان بی گناه گاز شیمیایی شلیک شود و در طولانی مدت کودکان خودمان در امنیت بمانند.

وی همچنین تأکید کرد که اگر راه حل روسیه برای سوریه جواب ندهد به زور متوسل می‌شود.

انتهای پیام/ص