افتتاح و بهره‌برداری از ۲۹۴ پروژه همزمان با ایام‌الله دهه‌فجر در شهرستان خدابنده

فرماندار شهرستان خدابنده با اشاره به افتتاح و بهره‌برداری از ۲۹۴ پروژه همزمان با ایام‌الله دهه‌فجر در شهرستان خدابنده گفت: برای این پروژه‌ها ۴۷۷ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

به گزارش نسیم اشراق،جواد تاراسی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: شهرستان خدابنده دارای ۲۶۴ روستا می‌باشد که تمام روستا‌ها در امر تولید و تامین امنیت غذایی استان نقش بسزایی دارند به طوری که در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ که شرایط آب و هوایی از لحاظ کمیت و پراکندگی میزان بارندگی‌ها مساعد نبود، شهرستان خدابنده و این روستا‌ها توانستند کل نیاز گندم و آرد استان را تامین نمایند.

وی با اشاره به اینکه تامین امنیت غذایی تنها یکی از خدماتی است که توسط روستائیان ارائه می‌شود، افزود: لازم است خدمات شایسته‌ای به روستائیان در سطح قابل قبول همگام با خدمات انجام شده آنان ارائه شود.

فرماندار خدابنده گفت: امسال از محل اعتبارات دهیاری‌ها (ارزش افزوده، بنیاد مسکن و راهداری) در بیش از ۱۳۰ روستا در زمینه‌های عمران روستایی اقداماتی انجام شده است.

وی تصریح کرد: در طول یک سال گذشته در قالب ۶۷ قرار داد، در حدود ۳۴۷ هزار متر مربع آسفالت‌ریزی در بیش از ۱۳۰ روستای شهرستان انجام گرفت به طوری که تقریبا تمام معابر اصلی روستاها آسفالت شد. این در حالی است که ۴۴۸ هزار متر‌مربع زیرسازی و ۱۰۱ کیلومتر جدول‌گذاری انجام شده است که این میزان حجم از عملیات انجام شده برابر با عملیات انجام گرفته در طول دو تا سه دهه‌ گذشته است.

تاراسی با اشاره به اینکه سال پیش‌رو نهضت آسفالت‌ریزی در روستا‌های شهرستان ادامه خواهد داشت، اذعان کرد: امیدواریم سال ۱۴۰۲ در تعداد بالایی از روستاهای شهرستان، جشن پایان معابر خاکی را بگیریم.

وی با بیان اینکه شهرستان خدابنده دارای ۷ شهر است که این شهر‌ها نیز در بحث تولید خصوصا در بخش کشاورزی اقدامات مثمری را انجام می‌دهند، گفت: این شهر‌ها نیز باید به لحاظ عمران و آبادانی پیشرفت کنند که به لطف خداوند در این شهر‌ها نیز در سال جاری ۳۵۰ هزار متر مربع آسفالت‌ریزی، ۲۵۰ هزار متر مربع زیرسازی و ۵۶.۵ کیلومتر جدول‌گذاری انجام شده است.

فرماندار شهرستان خدابنده ادامه داد: با امور مذکور زمینه را برای اتمام عملیات آسفالت‌ریزی در کل معابر شهر‌های شهرستان فراهم آورده و سال پیشرو با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام خواهد شد، درصد معابر خاکی شهر‌ها با اتمام آسفالت‌ریزی به صفر خواهد رسید.

۷۷۰ کیلومتر از راه‌های راه‌های روستایی خدابنده آسفالت است

وی در ادامه در ارتباط با راه‌های روستایی اذعان کرد: ۸۳۳ کیلومتر طول راه‌های روستایی شهرستان خدابنده بوده که ۷۷۰ کیلومتر آسفالت بوده و ۹۷ کیلومتر راه شنی است، با این حال ۲۵ کیلومتر راه روستایی در راستای آسفالت‌ریزی در دست اقدام قرار دارد و اگر پروژه آسفالت‌ریزی راه‌های روستایی امسال و سال پیشرو به پایان برسد به صورت ۱۰۰ درصد تمام راه‌های روستایی بالای ۲۰ خانوار آسفالت خواهد شد.

 

قطعه شماره ۲ کمربندی سلطانیه تا قیدار دهه فجر افتتاح می‌شود

فرماندار خدابنده در خصوص راه‌های مواصلاتی شهرستان نیز بیان کرد: پروژه دو بانده کردن محور سلطانیه_کبودرآهنگ در دست اقدام قرار دارد که به ۴ قطعه تقسیم شده است، قطعه شماره ۲ کمربندی سلطانیه تا قیدار به طول ۳۵ کیلومتر می‌باشد که امسال ۱۷ کیلومتر به زیر ترافیک رفت و در ایام‌الله دهه فجر به افتتاح خواهد رسید، با این وجود ۱۷ کیلومتر بعدی نیز تا شهریور ماه کمربندی به طور کامل مورد افتتاح قرار خواهد گرفت و جزو اولویت‌ها قرار دارد.

وی با بیان اینکه قطعه شماره ۴ (انتهای کمربندی به سمت پیرمرزبان) ۲۳ کیلومتر می‌باشد که امسال ۱۱.۵ کیلومتر افتتاح و زیر بار ترافیک رفت، گفت: قطعه بعدی در حوزه استان همدان قرار دارد که تا سال ۱۴۰۳ با تامین اعتبارات اقدامات لازم در راستای تکمیل انجام خواهد شد.

تاراسی گفت: محور ابهر به سمت قیدار نیز دارای طول ۲۴ کیلومتری است که دو بانده کردن این مسیر در ۱۰ کیلومتر زیرسازی شده و با تخصیص اعتبارات لازم امیدواریم این راهی که بسیار در منطقه حساس است را تکمیل و به اتمام برسانیم با این وجود از مسئولان نیز درخواست داریم در بحث تامین اعتبارات این محور اهتمام لازم را داشته باشند.

 

بیش از ۹۷ درصد جمعیت روستایی شهرستان خدابنده بهره‌مند از گاز هستند

وی در ادامه در خصوص بحث گاز‌رسانی روستایی در شهرستان با بیان اینکه از ۲۹ هزار خانوار روستایی بیش از ۹۷ درصد بهره‌مند از نعمت گاز هستند، گفت: در حدود ۲.۷ درصد نیز گازرسانی در حال انجام است که با اتمام پروژه‌ها، منطقه خدابنده جزو مناطق سبز به لحاظ گازرسانی در کشور خواهد بود و تمام خانوارها از این سوخت بهره‌مند خواهند شد.

فرماندار شهرستان خدابنده با اشاره به اینکه تمام روستا‌های بالای ۲۰ خانوار این شهرستان بهره‌مند از برق می‌باشند، گفت: حتی اغلب روستاهای زیر ۲۰ خانوار نیز دارای نعمت برق هستند.

وی در ارتباط با تجهیز شبکه به سیم‌های برق کابل خودنگهدار گفت: ۶۵۰ کیلومتر از شبکه به کابل خود نگهدار مجهز شده است که ۳۴۰ کیلومتر امسال انجام گرفته و شهرستان در این زمینه در سطح استان پیشتاز است. شهرستان ۱۰۰ درصد وظیفه محول شده را به انجام رسانده است.

تاراسی با اشاره به اینکه در حدود ۳ هزارو ۲۰۰ اصله تیر چراغ برق در راستای ایجاد زیرساخت‌ها از جمله راه‌ها، عریض شدن معابر، جابه‌جا شده است، گفت: این امر در بحث توسعه بسیار حائز اهمیت بوده است، همچنین در بحث توسعه روستایی حدود ۱۴ کیلومتر زیرساخت برق انجام شده است که در خصوص تامین امنیت غذایی بسیار حائز اهمیت بوده است.

۳۸ مدرسه تخریبی شهرستان خدابنده در حال نوسازی است

وی با بیان اینکه ۴۳ مدرسه تخریبی در سطح شهرستان شناسایی شد، گفت: امسال در توافق اولیه از دو محل؛ ظرفیت خیران و نوسازی مدارس، برای بهبود شرایط این مدرسه‌ها اعتبار در نظر گرفته شد به طوری که عملیات اجرایی ۳۸ مدرسه امسال آغاز شده و اکثرا تا حال حاضر تا زیر سقف پیش رفته است.

فرماندار خدابنده با بیان اینکه برای ۳۸ مدرسه مذکور، ۲۰۰ میلیارد اعتبار در نظر گرفته شده بود تصریح کرد: ۶۰ میلیارد تومان از اعتبار توسط خیران مدرسه ساز شهرستان و بقیه توسط سازمان نوسازی تقبل شده است.

وی ادامه داد: ۱۹ واحد مدرسه در بخش مرکزی، ۹ واحد در سجاسرود، ۵ واحد در افشار و ۵ واحد در بخش زرین رود نوسازی خواهند شد.

تاراسی با اشاره به اینکه در راستای سرمایه‌گذاری در شهرستان در سال جاری ستاد جذب سرمایه‌گذاری تشکیل شد، گفت: تعداد ۹۱۲ طرح مورد بررسی قرار گرفته است که از این طر‌ح‌ها ۲۱۲ طرح به طور کامل بررسی، ۱۱۳ طرح موفق به اخذ مجوز شده است. ۲۹ طرح در مرحله صدور مجوز نهایی قرار داشته و ۴۱ طرح نیز در مرحله استعلامات قرار دارد با این وجود ۲۱ طرح نیز به دلایلی رد شده است.

وی با بیان اینکه با به سرانجام رسیدن این طرح‌ها دگرگونی در شهرستان را شاهد خواهیم بود گفت: ۵۰ درصد سرمایه‌گذاری‌ها در شهرستان وابسته به بخش کشاورزی است.

فرماندار شهرستان خدابنده با بیان اینکه ۱۰۷ روستای شهرستان با تنش آبی مواجه بودند، اذعان کرد: پروژه‌های مناسبی در شهرستان انجام شد به طوری که اصلاح خطوط انتقال لوله به طول ۲۰۰ کیلومتر در قالب ۱۷ پروژه در ۶۰ روستا انجام شده است و تعداد روستاها با تنش آبی کاهش یافته است و امیدواریم در سال پیشرو بتوانیم تعداد روستاهای با تنش آبی را به حداقل برسانیم.

 

۱۱ پروژه شاخص بخش کشاورزی دهه فجر افتتاح می‌شود

وی با بیان اینکه در بخش، کشاورزی شهرستان خدابنده جزو شهرستان‌های پیشرو و اول در تولید علوفه، سیب‌زمینی و گندم است، گفت: در دهه فجر امسال ۱۱ پروژه شاخص در بخش‌های مختلف کشاورزی افتتاح خواهد شد.

پیشرفت ۳۶ درصدی بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی حضرت رسول اکرم(ص) خدابنده

وی با بیان اینکه در حوزه بهداشت و درمان؛ عملیات اجرایی بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی حضرت رسول اکرم(ص) از مدت‌ها قبل آغاز شده است گفت: به دلیل شیوع بیماری کرونا، بسیاری از اقدامات بهداشتی در دولت قبل از اولویت خارج شد به طوری که در زمان حضور بنده؛ در این شهرستان میزان پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصد بود که خوشبختانه این پیشرفت در حال حاضر به ۳۶ درصد رسیده است.

 

فرماندار خدابنده ادامه داد: در حدود ۱۹ میلیارد تومان در اوایل سال به بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی حضرت رسول اکرم(ص) اعتبار اختصاص یافت و اخیرا نیز از محل سفر دکتر نیکزاد ۳۵ میلیارد تومان تخصیص یافته است. همچنین برنامه‌ریزی این است تا از محل مولدسازی نیز بتوانیم اعتبارات لازم برای تجهیز بیمارستان را تامین نماییم.

اختصاص اعتبار ۲۵ میلیارد تومانی خرید لوازم و تجهیزات پزشکی بیمارستان امیر‌المومنین(ع) خدابنده

تاراسی با بیان اینکه در سال جاری برای بیمارستان امیر‌المومنین(ع) خدابنده نیز ۲۵ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت، اذعان کرد: ۱۰ میلیارد تومان برای خرید لوازم پزشکی، ۵.۵ میلیارد تومان در راستای خرید تعمیرات اختصاص یافت و همچنین ۹.۷ میلیارد تومان دیگر نیز برای خرید تجهیزات پزشکی تا پایان سال پیش‌بینی شده است.

بهره‌برداری از ۱۰ چمن مصنوعی در روستاهای شهرستان خدابنده

وی در خصوص پروژه‌های ورزشی شهرستان خدابنده نیز یادآور شد: در حدود ۱۰ چمن مصنوعی در روستاهای مختلف شهرستان در حوزه ورزش روستایی در روستاهای بولاماجی، محمد‌آباد، توپقره، دوتپه، آبی سفلا، ارقین بلاغ با صرف اعتبار ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به بهره‌برداری رسیده است که از سه محل دهیاری‌ها، خیران و اداره کل ورزش و جوانان تامین شده است.

تاراسی با اشاره به اینکه اراضی چمن‌های مصنوعی مذکور تماما توسط خیران اعطا شده است، خاطر نشان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۲۰ چمن مصنوعی دیگر که مختص مینی فوتبال است در روستاهای شهرستان ایجاد خواهد شد.

تحقق بیش از ۹۵ درصدی عملکرد شهرستان خدابنده در حوزه اشتغالزایی

وی در ارتباط با اشتغالزایی در شهرستان خدابنده نیز تصریح کرد: تعداد شغل‌های ایجاد شده طبق برش شهرستانی ۱۶۵۹ نفر است که طبق گزارش سامانه رصد اشتغال در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ در حدود ۱۵۷۹ نفر مشغول به کار شده‌اند و بیش از ۹۵ درصد عملکرد شهرستانی تحقق یافته است.

فرماندار خدابنده با اشاره به موضوع تبصره ۱۶ نیز گفت: کل سهم شهرستان به بانک‌ها در فعالیت‌های مختلف معرفی شده است و امیدواریم از سهم شناور نیز اعتباری به شهرستان اختصاص داده شود.

 

الحاق ۲۲ هکتار زمین به محدوده شهر خدابنده

وی در ادامه با اشاره به اینکه در بحث مسکن ملی ۴ هزارو ۵۰۰ نفر در شهرستان خدابنده در سامانه ثبت نام انجام داده بودند، گفت: ثبت نام ۲ هزارو ۴۰۰ نفر نهایی شد. در همین راستا در فاز اول ۲۲ هکتار به محدوده شهر الحاق شد و عملیات اجرایی نیز به طور کامل انجام گرفت. با این وجود ۱۵۰ هکتار نیز در مرحله شناسایی و الحاق قرار دارد.

فرماندار شهرستان خدابنده با بیان اینکه ۴۳ خانوار فاقد مسکن با دو معلول در سطح شهرستان شناسایی شده است، ابراز داشت: ۱۸ خانوار شهری و ۲۵ خانوار روستایی است که تا پایان سال تعیین تکلیف خواهند شد.

افتتاح و بهره‌برداری از ۲۹۴ پروژه همزمان با ایام الله دهه فجر در شهرستان خدابنده

وی با اشاره به اینکه در ایام الله مبارک دهه فجر ۲۹۴ طرح و پروژه با ۴۷۷ میلیارد تومان اعتبار در امور زیربنایی، سرمایه گذاری، کشاورزی و رفاهی در این شهرستان قابل افتتاح و بهره‌برداری خواهد بود، گفت: مهم‌ترین این پروژه‌ها شامل افتتاح شرکت دانش‌بنیان تولید لوازم پزشکی، افتتاح راه ارتباطی قیدار_ حصار_ زواجر، بهره‌برداری از گاز‌رسانی به ۲۶ روستا، کلنگ‌زنی گازرسانی به ۸ روستا، افتتاح گازرسانی به ۲ واحد تولیدی، افتتاح ساختمان اداری شهرداری سجاس، افتتاح چند باب فضای آموزشی و افتتاح سردخانه ۲ هزار تنی از جمله پروژه‌ها خواهد بود.