اشیای تاریخی از قاچاقچیان در خدابنده کشف و ضبط شد

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: با انجام اقدامات پلیسی و تحقیقات میدانی اشیاء تاریخی از قاچاقچیان در شهرستان خدابنده کشف و ضبط شده است. به گزارش نسیم اشراق،حسینعلی فضلی در این خصوص افزود: در راستای حراست از میراث‌فرهنگی و ملی و مقابله با قاچاقچیان اشیاء تاریخی، با رصد اطلاعاتی […]

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: با انجام اقدامات پلیسی و تحقیقات میدانی اشیاء تاریخی از قاچاقچیان در شهرستان خدابنده کشف و ضبط شده است.

به گزارش نسیم اشراق،حسینعلی فضلی در این خصوص افزود: در راستای حراست از میراث‌فرهنگی و ملی و مقابله با قاچاقچیان اشیاء تاریخی، با رصد اطلاعاتی و امنیتی مأموران آگاهی شهرستان خدابنده پس از دریافت اطلاعاتی مبنی بر حمل و قاچاق آثار و اشیاء باستانی این مهم در دستور کار قرار گرفت.

وی اضافه کرد: بر این اساس خودرویی در مسیر جاده همدان به قیدار با انجام اقدامات پلیسی و تحقیقات میدانی، شناسایی و در عملیاتی منسجم و ضربتی متوقف و اشیای تاریخی از آن کشف و ضبط شد.

به گفته فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، در بازرسی از داخل خودرو، تعدادی اشیاء تاریخی شامل ۱۵ کیلوگرم سنگ یاقوت سبز و قرمز، یک پیه‌سوز سفالی مایل به سرخ، یک قطعه سکه به رنگ طلایی، یک قطعه سکه نقره‌ای‌رنگ و ۴۳ قطعه دانه تسبیح کشف شد و به‌زودی کارشناسان معاونت میراث‌فرهنگی قدمت آنها را تعیین خواهند کرد.

وی اظهار داشت: در این رابطه بلافاصله سرنشین خودرو دستگیر شد و پرونده این متخلف برای سیر مراحل قانونی به مراجع ذیصلاح قضایی تحویل داده شد.

فضلی خاطرنشان کرد: بر اساس موادی از فصل نهم قانون تعزیرات، هرگونه حفاری غیرمجاز و خرید و فروش اشیا و اموال فرهنگی تاریخی جرم محسوب شده و ضمن ضبط اشیا و اموال مرتبط، برای متخلفان مجازات حبس و جریمه نقدی به همراه دارد.