آموزش های مهارتی شاهراه توسعه کشور است/آموزش های فنی و حرفه ای باعث ایجاد اشتغال پایدار است

رئیس اداره فنی و حرفه ای شهرستان خدابنده با بیان این که آموزش های مهارتی شاهراه توسعه کشور است وکلید حل بسیاری از مشکلات جامعه است گفت: آموزش های مهارتی باعث ایجاد اشتغال پایدار در سطح کشور می شود . محمدرضا احمدی امروز که به نام ترویج آموزشهای فنی و حرفه ای نامگذاری شده است […]

DSCN8554رئیس اداره فنی و حرفه ای شهرستان خدابنده با بیان این که آموزش های مهارتی شاهراه توسعه کشور است وکلید حل بسیاری از مشکلات جامعه است گفت: آموزش های مهارتی باعث ایجاد اشتغال پایدار در سطح کشور می شود .

محمدرضا احمدی امروز که به نام ترویج آموزشهای فنی و حرفه ای نامگذاری شده است در گفت و گو با خبرنگار اشراق آنلاین اظهار کرد:توانمند سازی مهارتی نیروی انسانی و نهضت مهارت آموزی با توجه به نیاز جامعه و نیاز بازار کار اگر به درستی انجام شود می تواند بسیاری از مشکلات در جامعه در سطح اشتغال را گره گشایی کند و زمینه ای را فراهم کند که به راحتی بتوان تحریم ها را کنار زد و سیاست های اقتصاد مقاومتی که مطالبه رهبری نیز است را محقق کرد و باعث ایجاد بسترهای مناسب در جهت خود کفا کردن کشور در همه عرصه ها است.

وی افزود:سیاست گذاران و برنامه ریزان معتقدند که در آخر برنامه پنجم توسعه تاکید براین بوده است که 50درصد آموزش های نظری به آموزش های کاردانش و فنی و حرفه ای متمرکز شود و در قانون برنامه ششم توسه کشور نیز مورد تاکید است که آموزش ها از حوزه نظری به حوزه مهارتی و فنی و حرفه ای سوق داده شود.

رئیس اداره فنی و حرفه ای شهرستان خدابنده با بیان اینکه شعار فنی وحرفه ای این است که هر ایرانی یک مهارت، هرخانه یک کارخانه و هر مرکز آموزشی یک واحد تولیدی که یک دانشگاه بشود است تصریح کرد:سازمان فنی و حرفه ای کشور اعتقاد راسخ دارد که آموزش های مهارتی شاهراه توسعه کشور است وکلید حل بسیاری از مشکلات جامعه است و باعث ایجاد اشتغال پایدار در سطح کشور می شود .

احمدی با بیان اینکه در زمینه آموزش های مهارتی سرمایه های زیادی از جمله جویندگان کار و فراد فاقد مهارت وجود دارد تصریح کرد: حوزه فعالیت فنی وحرفه ای در سطح روستاها،شهرها،زندان ها،پادگان ها،حوزه های علمیه و واحدهای تولیدی است و در جهت به روز کردن مهارت شاغلین بخش های تولیدی است و محدودیت سنی برای دوره های مهارت آموزی وجود ندارد و برای کودکان 7تا8سال باعنوان دوره هایی با عنوان مهندسین فردا تا سنین 60 ساله که مخاطبین حوزه آموزش فنی وحرفه ای هستند دوره آموزشی برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه در دوره ای آموزشی شاهد شیوه ها و متد های آموزش در زمینه مهارت هستیم افزود:این دوره ها از کار گاههای استاد شاگردی گرفته تا پودمانهای و دورهای آموزشی مختلف در دانشگاهها و مراکز علمی کاربردی که در دل خود فنی وحرفهای ایجاد شده است برگزار می شود و افراد در بخش های ثابت،سیار ودر بخش دولتی ودر بخش خصوصی مشغول مهارت آموزی هستند.

احمدی با بیان اینکه الویت ویژه برای سال جاری از طرف سازمان فنی و حرفه ای، آموزش برای دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی و توانمدسازی مهارت روستائیان است افزود:توانمدسازی آسیب دیدگان اجتماعی،تدوین استاندارها و سر فصل های آموزشی با رسالت تقاضا محوری،برگزاری آزمون ها به صورت الکترونیکی و آموزش مجازی از جمله برنامه های این اداره است.

رئیس اداره فنی و حرفه ای شهرستان خدابنده ب اشاره به اینکه همکاری این سازمان محدود به داخل کشور نیست بلکه امروز بابیش از40کشور خارجی در حوزه آموزشی و مهارتی همکاری می کنیم افزود:تلاش های ویژه در جهت اعتبار بخشی به گواهی نامه ها ی صادر شده در سطح بین المللی ،برگزاری نشستهای تخصصی مهارتی با حضور کشورهای دیگر انجام می شود.

احمدی عنوان کرد:امروز موضوع مشاغل خانگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و با مشاهده کارنامه های کشورهای موفق اقتصادی مانند تایوان(بیش از70 درصد ظرفیت مستقیم اقتصادی آن کشور متعلق به مشاغل خانگی است)هندوستان(50درصد)چین(بیش از31درصد)و آمریکا(بیش از23درصد)می طلبد که مسئولان پشتیبانان وسرمایه گزاران حرف و مشاغلی که با آمایش سرزمین ونیاز جامعه است را شناسایی کنند تا درزمینه اشتغال بتوان قدم های موثری را برداشت.

وی ادامه داد: در راستای اهداف سازمان فنی و حرفه ای کشور،مرکز سهروردی خدابنده در سال1380 تاسیس شده ودرحال حاضر مجموعه فنی و حرفه ای این شهرستان شامل مرکز سهروردی ویژه برادران و مرکز کوثر ویژه خواهران و مرکز علمی کاربردی فنی و حرفه ای خدابنده می باشد که در مرکز سهروردی برادران پنج کارگاه فعال و مجهز شامل کارگاه های جوشکاری،تاسیات مکانیکی ساختمان،برق صنعتی،اتومکانیک،صنایع ساختمان و عمران و فناوری اطلاعات با مربیان توانمند و تجهیزات بسیار کامل در طول سال آموزش های رایگان به متقاضیان ارائه می دهند ودر طول سال در هر کارگاه 5الی6 دوره برگزار می شود.

احمدی افزود:مرکز کوثر ویژه خواهران در سال1388 افتتاح شد و شامل 7کارگاه عمران و معماری،صنایع پوشاک،صنایع دستی،صنایع بافت،فناوری اطلاعات،حسابداری وصنایع چوب است که در آنجا نیز آموزش های رایگان به متقاضیان ارائه می شود.

وی به دیگر فعالیت های اداره خود اشاره کرد و گفت:با توجه به اینکه شهرستان خدابنده به لحاظ وسعت بزرگترین شهرستان شمال غرب کشور  و دومین شهرستان بعد از مرکز استان زنجان است گفت: تیم سیار روستایی جهت آموزش در پایگاههای کار آفرینی روستایی به منظور جبران کمبود مراکز ثابت در نقاط دور دست که مستلزم صرف هزینه زیاد برای ساخت آن مرکز است وجود دارد.

وی ادامه داد: امسال تاکید بر توانمند کردن مهارتی روستاییان است و با توجه به تفاهم نامه ای که بین سازمان فنی و حرفه ای کشور و استانداری زنجان منعقد شده است و نیاز سنجی انجام شده در سال گذشته که به تایید فرماندار شهرستان نیز رسیده است امسال آموزش روستایی در 20روستا رابا هماهنگی بخشداران و دهیاران بخش های تابعه شهرستان انجام می دهیم.

احمدی تصریح کرد:مرکز فنی وحرفه ای خدابنده همچنین دوره های اموزشی برای صنایع و صنوف،کارکنان کارخانه سیمان و شرکت آریا رنگ درخشان،آسیب دیدگان اجتماعی،معتادان بهبود یافته در محل کمپ سجاس(به صورت شایستگی و کوتاه مدت)،معرفی شدگان از طرف کمیته امداد و بهزیستی در مرکز ثابت شهرستان، سپاه و نیروی انتظامی شهرستان هم برای سربازان و هم برای کادر آنها برگزار می کند.

وی درباره برنامه های خود ویژه  اوقات فراغت دانش آموزان گفت:در زمینه اوقات فراغت جوانان با تعامل تنگاتنگ با مناطق4گانه ادارات آموزش و پرورش شهرستان،برحسب نیاز،مربی و یا مربی و تجهیزات در اختیار آنها قرار داده می شود و همچنین در کانونهایی که زیر نظر آموزش و پرورش فعالیت می کنند دوره هایی نیز برگزار می شود.

احمدی با بیان اینکه در حمایت از بخش خصوصی، 12آموزشگاه آزاد فعال در سطح شهرستان خدابنده وجود دارد که دورهایی رابرای متقاضیان برگزار می کنند خاطرنشان کرد:مرکز علمی کاربردی شهرستان خدابنده در سال 90کار خود را با27نفردانشجو در دوره های کاردانی فنی جوشکاری، مکانیک خودرو،تاسیات مکانیکی ساختمان،برق صنعتی،طراحی و دوخت،تکنولوژی لباس و نقشه کشی صنعتی آغاز کرد و در حال حاضربیش از200نفر دانشجو در این مرکز مشغول به تحصیل هستند و 120نفر از آغاز فعالیت، فارغ التحصیل شده اند واکثر انها یا شاغل شده اند و یا برای خود شغل ایجاد کرده اند.