آشنایی با نماینده ادوار گذشته شهرستان خدابنده

سید محمد علی موسوی فرزند سید نعمت ا… در سال ۱۳۳۱ در شهر مقدس قم در یک خانواده روحانی به دنیا آمد. در سال ۱۳۴۵ جهت کسب علوم دینی وارد حوزه علمیه قم شد و در مدارس منتظریه (حقانی)، حجتیّه، فیضیّه و دارالشفا مشغول به تحصیل گردید. به گزارش اشراق24، در آستانه انتخابات دهم مجلس […]

image600727سید محمد علی موسوی فرزند سید نعمت ا… در سال ۱۳۳۱ در شهر مقدس قم در یک خانواده روحانی به دنیا آمد. در سال ۱۳۴۵ جهت کسب علوم دینی وارد حوزه علمیه قم شد و در مدارس منتظریه (حقانی)، حجتیّه، فیضیّه و دارالشفا مشغول به تحصیل گردید.

به گزارش اشراق24، در آستانه انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی ، آشنایی با نمایندگان ادوار گذشته هر استان و شهرستان در رسیدن به انتخاب اصلح در انتخابات آتی بدون شک راهگشا خواهد بود . در این نوشتار به شخصیت شناسی حجت الاسلام و المسلمین سید محمد علی موسوی از نمایندگان حوزه انتخابیه خدابنده  در دوره های چهارم ، پنجم و  نهم  مجلس شورای اسلامی  خواهیم پرداخت .

  • نگاهی گذر ا به زندگی،و سوابق اجرایی

    سید محمد علی موسوی فرزند سید نعمت ا… در سال ۱۳۳۱ در شهر مقدس قم در یک خانواده روحانی به دنیا آمد. در سال ۱۳۴۵ جهت کسب علوم دینی وارد حوزه علمیه قم شد و در مدارس منتظریه (حقانی)، حجتیّه، فیضیّه و دارالشفا مشغول به تحصیل گردید. به دلیل ذوق سرشار در بیان و استعداد فراوان در ایراد سخنرانی دینی و مذهبی، ضمن تحصیل علوم دینی، در باب کسب فنون خطابه نیز از محضر برخی از اساتید بزرگوار کسب افاضه نموده و در سال ۱۳۴۷ رسماَ به عنوان مبلغ دینی و سیاسی در ایام تبلیغات به وعظ و سخنرانی پرداخت. در سال هایی که امام امت – رضوان ا… تعالی علیه- در عراق در تبعید به سر می بردند، سخنرانی های ایشان رنگ و بوی انقلابی به خود گرفت.

    به همین دلیل چندین بار از طریق ساواک تحت تعقیب و مورد تهدید قرار گرفت. از این رو ناچار به تغییر محل زندگی خود از قم به اراک و بعدها شیراز و نهایتا به مازندران شدند. در آن مدت، تبلیغات مذهبی و سیاسی ایشان علیه رژیم منحوس پهلوی، به صورت شهربه شهر تا زمان شهادت حجت الاسلام مصطفی خمینی(ره) ادامه داشت که بعد از شهادت معظّم له، دامنه ی مبارزات روحانیت مبارز به زعامت حضرت امام (ره) علیه حکومت طاغوت گسترده تر، علنی تر و فراگیر شد.

    موسوی نیز در همین راستا در سطح منطقه خدابنده در محضر حضرت حجت السلام  سید یعقوب موسوی (اعلی ا… مقامه الشریف) به مبارزات خود شدّت بخشید تا آنجا که مقدور بود در شهرستان خدابنده با سازماندهی تظاهرات مردمی به تکلیف خود عمل نمودند. اهالی محترم منطقه خدابنده نیز شاهد همه ی مبارزات گذشته و فعالیت های کنونی ایشان بوده و هستند. بعد از این که انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) تحقّق یافت و به پیروزی رسید، مدتی در مدرسه رفاه (علوی فعلی) درخیابان ایران در خدمت شورای انقلاب مشغول انجام وظیفه بودند که توسطّ حضرت آیت ا… مشکینی به عنوان رئیس کمیته انقلاب اسلامی شهرستان خدابنده منصوب شدند و مدتّی در آن سنگر مشغول به خدمت بودند.

    با شروع جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران، چندین ماه به منطقه عملیات جنگی (رقابیه، طلایه، عین خوش، دشت عباس، جزیره مجنون و شلمچه) عزیمت نمودند و سعی داشتند که از قافله جهاد عقب نمانند. بعد از مدتّی در سنگر قضاوت مشغول به خدمت شدند و در این راستا نیز چندین سال در اصفهان، زنجان و قم، به امر مقدس قضاوت پرداختند.

    حضور در مجلس جهارم و پنجم و نهم

    از سال ۱۳۷۰ بنا به دعوت مردم ولایتمدار شهرستان خدابنده در انتخابات ادوار چهارم و پنجم به مجلس شورای اسلامی راه یافتند و پس از اتمام دوره پنجم، در دیوان عدالت اداری مشغول امر قضا شدند. در ادامه بنا به تکلیفی که از سوی حضرت آیت ا… شاهرودی (ریاست محترم وقت قوّه قضائیه) در سال ۸۵ به ایشان محول نمودند، به سمت رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی، منصوب شدند.

    در طول این مدت که از شهرستان خدابنده دور بودند، با دلگرمی و قلبی سرشار از خرسندی از این که در استانی خدمت می کنند که با مرزی در حدود ۲۰۰ کیلومتر با سه کشور ترکیه، عراق و نخجوان همسایه بود، گروه های معاندی مانند پ.ک.ک، پژاک، کومله، دمکرات در آن مناطق به صورت پراکنده نفوذ داشتند که الحمدلله وجود ایشان در امر گسترش عدالت و استحکام امنیّت در آن مناطق نا امن بسیار موثر واقع شد. عدم حضور مستقیم ایشان در منطقه در طول مدت ۱۲ سال در دوره های ششم، هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی، آثار زیان بار و بعضا جبران ناپذیری از خود بر جای گذاشت و خلا وجود ایشان به راحتی در منطقه احساس شد. چرا که در طول آن ۱۲ سال بعد از دوران نمایندگی ایشان، هیچ گونه پیشرفتی در منطقه خدابنده صورت نگرفت.

    در سال ۱۳۹۰ مجدداَ مردم  شهرستان خدابنده، ایشان را برای شرکت در کاندیداتوری نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دعوت کردند. از این رو  موسوی بنا به اصرار مردم ولایتمدار منطقه خدابنده و در پاسخ به ندای وجدان و تعهد انقلابی و وظیفه ای که در قبال زاد بوم آبا و اجدادی خویش احساس می کردند، مدیریت قضایی استان آذربایجان غربی را کنار گذاشته و در انتخابات شرکت نمودند و با کمترین هزینه ی انتخاباتی، موفق شدند با کسب حدود نیمی از کل آرای ماخوذه، به مجلس نهم راه یابد.

     

  • نمایندگی ادوار چهارم، پنجم و نهم مجلس شورای اسلامی

    مجلس چهارم
    21 فروردین 1371، انتخابات چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و حجت الاسلام موسوی برای نخستین بار در مرحله اول انتخابات، با کسب 18 و 493 رای از مجموع 52369 آراء ماخوذه به نمایندگی از مردم “خدابنده” واقع در استان زنجان راهی خانه ملت شد.
    مجلس پنجم
    18 اسفند ماه 1374، حجت الاسلام موسوی مجددا در انتخابات پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت کرد و توانست در مرحله اول انتخابات با کسب 27 هزار و 187 رای از مجموع 73 هزار و 661  آراء ماخوذه، به عنوان نماینده مردم “خدابنده” یک کرسی مجلس را از آن خود کند.
    مجلس نهم
    حجت الاسلام موسوی در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کرد و توانست در انتخابات 12 اسفند سال 1390، با کسب 41 هزار و 741  رأی از مجموع 91 هزار و 202  آراء ماخوذه، به عنوان نماینده مردم “خدابنده” به خانه ملت راه یابد.
    وی در این دوره بیش از 40 طرح و لایحه را به امضا رساند که برخی از آنها طرح اصلاح موادی از قانون مجازات اسلامی، طرح تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی، طرح آیین دادرسی جرائم نیروهای مسلح و دادرسی الکترونیکی و طرح انتقال پایتخت بود.
    مسئولیت های پارلمانی
    -عضویت در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی
    -عضویت در کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی
    -ریاست مجمع نمایندگان استان
    -عضویت در گروه دوستی پارلمانی کشور کویت
    -عضویت در شورای حل اختلاف شوراهای اسلامی شهر و روستا

  • موسوی، به عنوان رئیس هیأت عالی نظارت استان زنجان در خرداد ماه سال جاری (۱۳۹۲) نیز  در چهارمین دوره ی  شوراهای اسلامی شهر و روستا، انتخاباتی بسیار خوب و رضایت بخش و پرشور برگزار نمایند و در تأیید صلاحیت ثبت نام کنندگان محترم در شورا با کمال سعه صدر برخورد نمودند و از موضع مثبت رفتار کردند.

    سوابق فرهنگی

    لازم به یادآوری است که ایشان در دوره چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی از حیث مسئولیتی که داشتند شامل: ریاست کمیسیون های امور نهادهای انقلاب و مناطق محروم کشور و عضویت در گروه دوستی پارلمانی کوبا و جمهوری تازه استقلال یافته آذربایجان و فعالیت های فرهنگی که در گروه دوستی انجام گرفته بود، نتیجه ی آن شیعه شدن شش خانواده کوبایی بود که منجر به تغییر نام ایشان به اسم بزرگان دین همچون محمد، علی، خدیجه، عیسی، حسین و ابوذر گردید.

    جلسات فرهنگی متعددی نیز در خصوص یافتن شیوه ها و راهکارهای لازم در زمینه ی جذب بیشتر پیروان ادیان و مذاهب دیگر به دین مقدس اسلام و مذهب تشیع ارائه نمودند که در نتیجه ی آن در حال حاضر تعداد شیعیان جذب شده به بیش از صد خانواده می رسد. مسافرت های خارجی ایشان به کشورهایی مختلف، برای انجام مأموریت های دیپلماتیک، تبلیغاتی  و پژوهشی بوده است.

    از جمله ی آن کشورها می توان به عراق، سوریه، عربستان، ترکیه، فرانسه، آلمان، سودان، کوبا، لبنان، مالزی، نخجوان، ترکمنستان و اوکراین اشاره نمود.

  • انصراف از استیضاح وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم

    در پی برخی از اقدامات علی اصغر فانی، وزیر وقت آموزش و پرورش کابینه دکتر حسن روحانی، از جمله انتصاب مدیران سیاسی و ناکارآمد در آموزش و پرورش، برگشت به‌کار نیروهای بازنشسته، عدم اجرای قانون استخدام مربیان پیش‌دبستانی، حق‌التدریسی و مربیان نهضت سوادآموزی، عدم توجه به بیمه‌های درمان و تکمیلی فرهنگیان و عدم توجه به حوزه تربیتی دانش‌آموزان، برخی از نمایندگان مجلس نهم از جمله حجت الاسلام موسوی، در 19 خرداد سال 1394 طرح استیضاح وی را در 10 محور خواستار شدند.
    3 تیر ماه سال 1394، سرانجام نشست بررسی طرح استیضاح علی اصغر فانی در مجلس شورای اسلامی به ریاست حجت الاسلام ابوترابی فرد، نائب رئیس وقت مجلس و با حضور 204 تن از نمایندگان و تعدادی از اعضای کابینه یازدهم برگزار شد.
    در این میان چند روز قبل از برگزاری جلسه علنی استیضاح وزیر آموزش و پرورش، حجت الاسلام موسوی به همراه چند تن از نمایندگان خانه ملت، در نامه ای به هیات رئیسه مجلس انصراف خود را از استیضاح وزیر آموزش و پرورش اعلام کردند.
    در جلسه استیضاح نیز پس از صحبت موافقان و مخالفان و دفاعیات وزیر آموزش و پرورش، فانی با رأی نمایندگان مجددا در سمت خود به عنوان وزیر آموزش و پرورش باقی ماند.

     

  • امضای طرح سه فوریتی توقف مذاکرات هسته ای

    در جریان مذاکرات هسته ای ایران و 1+5، در اواسط اردیبهشت ماه 1394 جان کری، وزیر وقت امور خارجه امریکا و جو بایدن، معاون وقت رئیس جمهور امریکا در اظهارنظرهایی ضمن تهدید کشورمان باز هم از “گزینه نظامی” سخن به میان آوردند. هر چند انتظار می رفت با توجه به در جریان بودن مذاکرات هسته‌ای مقامات غربی سخنی از تحریم و فراتر از آن “گزینه نظامی” به میان نیاورند اما اظهارات دو مقام آمریکایی نشان از عدم تغییر رویکرد ایالات متحده در قبال جمهوری اسلامی ایران داشت.
    پس از این اظهارات خبر دیگری مبنی بر “طرح کنگره امریکا برای نظارت بر توافق هسته ای” به گوش رسید. طرحی که انتقاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی را در پی داشت؛ نمایندگان بر این اعتقاد بودند که این اقدام کنگره در راستای اظهارات مقامات رسمی این کشور و نوعی فشار بر جمهوری اسلامی ایران و تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان بوده است.
    در همین راستا، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تهیه و تدوین طرحی 3 فوریتی خواستار توقف مذاکرات هسته‌ای تا قطع تهدیدات آمریکایی‌ها شدند.
    علی لاریجانی، رئیس وقت مجلس شورای اسلامی در جلسه فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در 20 اردیبهشت ماه 1394، بر حمایت جدی از تیم مذاکره کننده هسته ای و پرهیز از واکنش های سریع و بدون فکر در این زمینه تأکید کرد.
    طرح سه فوریتی که طرح “دفاع اسلامی و انقلابی و قانونمند از عزت، عظمت، هویت، شخصیت و اقتدار ملت ایران در طول ادامه مذاکرات هسته‌ای” نام داشت، با پیگیری جواد کریمی قدوسی (نماینده وقت مردم مشهد) توسط 80 تن از نمایندگان از جمله محمد علی موسوی امضا شد و در 22 اردیبهشت ماه 1394، تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد؛ ماده واحده تنظیم شده در این طرح دولت و مسئولین سیاست خارجی و اعضای تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای را از هر گونه ارتباط و مذاکره با آمریکایی ‌ها در موضوع هسته‌ای تا زمانی که دولت آمریکا رسماً و علناً تهدید ملت ایران را کنار نگذارد، منع نموده و آنها را موظف می کرد تا مذاکره را با بقیه گروه 1+5 بدون حضور آمریکایی ‌ها ادامه دهند.

    برخی مواضع سید محمد علی موسوی

    عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ضمن تقدیر از قوه‌قضائیه برای رسیدگی به پرونده اتهامات معاون اول دولت دهم، گفت: رسیدگی قاطع دستگاه قضا به اتهامات مهدی هاشمی خواست قاطبه مردم است.

    صراط: عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ضمن تقدیر از قوه‌قضائیه برای رسیدگی به پرونده اتهامات معاون اول دولت دهم، گفت: رسیدگی قاطع دستگاه قضا به اتهامات مهدی هاشمی خواست قاطبه مردم است.

    حجت‌الاسلام محمدعلی موسوی عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جدیت قوه‌قضائیه در رسیدگی به پرونده “محمدرضا رحیمی”، گفت: لازم است که از دستگاه قضائی کشور که بدون توجه به حاشیه‌ها و به دور از غوغاسالاری به پرونده تخلفات معاون اول دولت دهم رسیدگی کرد، تقدیر و تشکر کنیم.

    وی به یکی از پرونده‌های مطروحه در سطح گسترده در دستگاه قضائی کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر پرونده مهدی هاشمی‌رفسنجانی در سطح گسترده و کلان در دستگاه قضائی کشور باز است که مردم و افکار عمومی و نیز قاطبه نمایندگان مجلس انتظار دارند که قوه‌قضائیه در برخورد با این پرونده نیز مانند پرونده رحیمی با جدیت عمل کرده و نتیجه را از طریق رسانه‌ها به اطلاع افکار عمومی برساند.

    عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس همچنین با بیان اینکه اتهامات پرونده مهدی هاشمی‌رفسنجانی به مراتب سنگین‌تر از پرونده “محمدرضا رحیمی” است، اظهار داشت: به همین جهت از قوه‌قضائیه انتظار بیشتری وجود دارد که در رسیدگی به اتهامات مهدی هاشمی‌رفسنجانی نیز به مراتب با دقت بیشتر و به دور از حاشیه‌سازی‌ها رسیدگی کند.

    حجت‌الاسلام موسوی در واکنش به اینکه برخی “فتنه” و “فساد” را مقابل یکدیگر قرار می‌دهند، افزود: بنده معتقدم که به هیچ عنوان این دو مقوله با هم قابل مقایسه نیستند، زیرا مجازات فتنه‌گری و ایجاد آشوب و اغتشاش در کشور به مراتب بالاتر از ایجاد فساد اداری و اقتصادی است؛ البته نباید فراموش کرد که فساد نیز امری قبیح بوده و باید حتما به آن رسیدگی شود، اما نباید این دو را با هم مقایسه کرد.

    وی با تأکید بر اینکه خسارات فتنه سال 88 چند برابر و چند ده برابر فسادها است، گفت: در فتنه سال 88 اموال عمومی مورد سوءاستفاده قرار گرفت و امنیت مردم نیز به خطر افتاد؛ در فتنه سال 88 افراد قصد براندازی نظام را داشتند. بنابراین مجازات فتنه‌گران نیز بالاتر از مفسدان است.

    عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس در ادامه، اظهار داشت: بنده معتقدم که لازم است روند رسیدگی به پرونده اتهامات مهدی هاشمی نیز در اسرع وقت از سوی دستگاه قضائی کشور رسیدگی شده و نتیجه آن اعلام شود.

    حجت‌الاسلام موسوی در پایان، رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی‌رفسنجانی را آزمون بزرگتری برای قوه‌قضائیه دانست و خاطر نشان کرد: دستگاه قضائی کشور از آزمون رسیدگی به تخلفات محمدرضا رحیمی سربلند بیرون آمد و نشان داد که اسیر هجمه‌ها نشده و به دور از فشارهای سیاسی به کار خودش ادامه می‌دهد، بنابراین ضروری است که در رسیدگی به سایر پرونده مهدی هاشمی نیز همین‌گونه عمل کند، زیرا این مطالبه عمومی و خواست مردم است

    منبع: تسنیم
  • نماینده خدابنده در مجلس: آقای مطهری! احترام شما را نگه نمی‌داشتم می‌گفتم پسر نوح با بدان بنشست

    سیاست > مجلس – فارس نوشت:

    نماینده خدابنده در مجلس با اشاره به نطق مطهری در تاریخ ۸ دی ماه جاری گفت: آقای مطهری اگر احترام مقام و مسئولیت شما را نگه نمی‌داشتم، می‌گفتم پسر نوح با بدان بنشست.
    حجت‌الاسلام سید محمد علی موسوی نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس اظهار داشت: امروز 17 دی ماه، نقطه سیاه و تاریک نظام طاغوتی پهلوی است که کشف حجاب را برای زنان امری متمدن و بهانه‌ای برای بی‌بند و باری زنان به عنوان آزادی نامید.

    وی افزود: نه 17 دی و نه هیچ جریان دیگری قادر نیست، عفاف و حجاب زنان مسلمان را از بین ببرد، چراکه حجاب امری الهی و مسلمان پایبند به اصول قرآنی خود است و آیات متعدی در سوره‌های نور و احزاب وجود دارد که حکایت از ارزش حجاب و عفاف زنان و ضرورت انکارناپذیر آن دارد.

    عضو کمیسیون قضایی مجلس با اشاره به سالروز 19 دی 1356 خاطرنشان کرد: جا دارد تا از قیام قهرمانانه مردم شریف قم یاد کنیم و همه می‌دانیم که مردم قم اعم از مراجع عظام، روحانیت، کسبه، بازاریان، فرهنگیان و زنان و مردان در دفاع از مرجعیت و امام خمینی (ره) به پا خاستند و سرآغاز حرکت توفنده بعدی در تبریز و سایر شهرهای ایران شد و در حقیقت قیام 19 دی سال 1357، نقطه عزیمت و بصیرت مردمی تا 9 دی سال 88 شد که ولایتمداری رکن رکین شکل‌گیری در هر دو روز بود.

    وی در ادامه با بیان اینکه چندین آیه در خصوص فتنه در قرآن نازل شده است، بیان داشت: این آیات حکایت از اهمیت قضیه فتنه دارد که مستلزم بصیرت است در حالی که آقای مطهری در نطق میان دستور خود در تاریخ 8 دی ماه فتنه 88 را چیز بی‌ارزش تلقی کرد و گفت که موضوع فتنه را ورود زبان قرار دادید.

    نماینده خدابنده افزود: جناب آقای مطهری آیا سزاوار است که جنایات گروه فرقان را که قاتل فیلسوف آیت‌الله شهید مطهری بود را به دست فراموشی بسپارید.

    وی اضافه کرد: اگر زمان نزول قرآن مسلمانان هزاران بار آیات مربوط به فتنه را خوانده‌اند و خواهند خواند آیا به قول شما ورد زبان است یا حکایت از اهمیت موضوع دارد آیا با نظام جمهوری اسلامی به اندازه ناقه صلح ارزش ندارد که خداوند آن را مورد آزمایش مردم آن زمان قرار داد و باید مسلمان اعسار تلاوت کنند تا عبرت بگیرند.

    موسوی تصریح کرد: آقای مطهری در چه زمانی دیده بودی که در ایران، آن هم در تهران، آن هم از سوی یک تشکلی به اصطلاح مردمی، آن هم در ظهر عاشورا که جا دارد انسان به مظلومیت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) خون بگرید، عده‌ای از خدا بی‌خبر که بویی از واقعه تلخ کربلا نبرده‌اند، عزاداران و نمازگزاران را با چوب و قداره بزنند، بیت‌المال را غارت کنند، صفوف نماز جماعت را بر هم بزنند، مساجد را به آتش بکشند، چادرها را از سر زنان بردارند، عکس‌ امام را پاره کنند، از مردم و نوه امام، سید حسن خمینی خجالت نکشند، افراد بی‌گناه را ترور کنند، نظام را زیر سؤال ببرند، در صدد براندازی باشند، از برون‌‌مرزها هم دستور بگیرند و دشمن شیعه، اسلام و ایران را جری‌تر و صهیونیست‌ها را امیدوارتر کنند، آن وقت شما بفرمایید که چیزی نبوده که ورد زبان کردید و اگر احترام مقام و مسئولیت شما را نگه نمی‌داشتم، می‌گفتم که پسر نوح با بدان بنشست.

    عضویت در کمیسیون

    سال چهارم : عضو کمیسیون قضایی و حقوقی سال چهارم : عضو کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس سال سوم : عضو کمیسیون قضایی و حقوقی سال سوم : عضو کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس سال دوم : عضو کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس سال دوم : عضو کمیسیون قضایی و حقوقی سال اول : عضو کمیسیون قضایی و حقوقی

    طرح / لایحه امضا شده توسط “آقای سیدمحمدعلی موسوی”